۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۹
کد خبر: ۴۹۵۰۶۳
حجت الاسلام عزت زمانی:

صحیفه سجادیه یک مکتب آموزش سیاست توحیدی است

مدیرعامل مؤسسه فرهنگی ولاء منتظر صحیفه سجادیه را یک مکتب درسی غنی از معارف توحیدی دانست و بر استفاده از تعالیم آن در جامعه تأکید کرد.
حجت الاسلام عزت زمانی

حجت الاسلام رضا عزت زمانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با تبریک ولادت امام سجاد(ع) عنوان کرد: موضوعی که بعد از واقعه کربلا توسط این امام بزرگوار ادامه یافت، سیر فکری بود که در طول حیات ائمه استمرار داشته و هدف آن هدایت بشر در بعد فردی و اجتماعی و در قالب برپایی نظام اجتماعی سیاسی مبتنی بر دین و ولایت استوار بوده است.

وی افزود: این خط سیر در طول حیات سیاسی اهل بیت(ع) وجود داشته و محوریت این نگاه تشکیل حکومت علوی بوده است که بعد از پیامبر(ص) در جامعه اسلامی این مسیر دچار انحراف شد.

 مدیرعامل مؤسسه فرهنگی ولاء منتظر تصریح کرد: قیام امام حسین(ع) در واقع بازگرداندن سیرنزولی عظیمی بود که جامعه به سمت انحراف داشت و جامعه در حال انحطاط بزرگ آن زمان به واسطه قیام و جان فشانی و شهادت ایشان، به سمت اصلاح بازگردانده شد.

حجت الاسلام عزت زمانی فعالیت سیاسی امام سجاد(ع) را در دو محور دانست و خاطرنشان کرد: یکی از این محورها، رساندن و تقویت پیام عاشورا بود به طوریکه پرچم و بیرق برپا شده زمین نیفتد تا هدف محوری و اساسی که از قیام عاشورا وجود داشت امتداد یابد.

وی اضافه کرد: در فضای اختناق شدیدی که پس از عاشورا وجود داشت، اوضاع سیاسی جامعه بسیار حساس بود و امام سجاد(ع) از طرفی تلاش می کردند تا جان شیعیان حفظ شود و از سویی دیگر نیز انسجام جامعه که بر محور امام بود باقی بماند.

مدیرعامل مؤسسه فرهنگی ولاء منتظر تأکید کرد: جنبه دوم فعالیت های آن امام بزرگوار، برای هدایت و برگرداندن جامعه از راه ضلالت و گمراهی به مسیر هدایت است و حضرت سعی کردند جامعه ای که امام را به شهادت رسانده و به کشتن امام رضایت دادندرا به مسیر هدایت بازگرداند و آنچه امام در عبادات و مناجات ها بیان می کردند، آموزش هدایت مردم و به نوعی برگرداندن مردم به دامن دین و تقویت نگرش توحیدی در مردم بود.

وی در ادامه ابراز کرد: وظیفه عظیمی که بر دوش امام سجاد(ع) قرار داشت با راه اندازی نهضت دعا، نیایش و عبادت تحقق پذیرفت و آن حضرت سعی کردند که این روحیه و فضای فکری برای مردم تقویت شود چراکه اگر هدایتی قرار بود اتفاق بیفتد جز در نگاه توحیدی امکان پذیر نبود.

حجت الاسلام عزت زمانی فعالیت سیاسی امام سجاد(ع) را یک مبارزه شدید سیاسی دانست و افزود: مبارزه شدید سیاسی در زمان آن حضرت کنار گذاشته نشد بلکه یک حرکت سنگین در مسیر تقویت نهضت سیدالشهدا(ع) توسط امام سجاد(ع) آغاز شد و اگر به مناجات و دعاهای ایشان توجه شود، نگاه سیاسی و اجتماعی در بسیاری از آنها وجود دارد و دعاهای فراوانی در صحیفه سجادیه به مسائل اجتماعی، روابط مردم و حتی بیان حدود و ثغور مرزها می پردازد.

ور در پایان خاطرنشان کرد: صحیفه سجادیه به عنوان یک مکتب درسی انسان ساز باید مورد توجه قرار گیرد و جهت گیری های دینی، سیاسی و اجتماعی امام سجاد(ع) پر رنگ شود چرا که همه این دعاها در جهت تعلیم مسلمانان و هدایت جامعه و تقویت نگرش توحیدی بوده است./872/ت۳۰۲/ی

ارسال نظرات