صحیفه سجادیه ترسیم کننده سبک زندگی اسلامی است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجتالاسلاموالمسلمین مهدي رستم نژاد امروز در برنامه زمزم معرفت که در شبستان بزرگ امام خمینی(ره) برگزار شد به تشریح القاب مشهور امام سجاد(ع) پرداخت و عنوان داشت: القابی از قبیل سید الساجدین و زین العابدین از طریق حکمت متصل به حکمت الهی از سوی پیامبر اکرم(ص) انتخابشده است؛ بر این اساس اسامی و القاب تبیین کننده الگوی امامت ائمه معصوم علیهمالسلام بوده است.
معاون آموزش حوزههای علمیه در توصیف القاب ائمه اطهار به تشریح مصداقی«امام رئوف» که یکی از القاب و اوصاف امام رضا(ع) است پرداخت و اظهار داشت: انتخاب لقبهای حکیمانه همچون امام رئوف، امام صادق نشان از انتخاب اسامی و القاب از سوی حکمت واصله به حکمت الهی است، بر این اساس انتخاب لقب صادق درحالیکه هنوز جعفر کذاب به دنیا نیامده است و انتخاب اصالت رأفت برای امام رضا(ع) در شرایط حساس دوران امامت ایشان نشان از الگوی انتخاب حکیمانه و ترسیمکننده الگوی و سیره ولایت در طول تاریخ بوده است.
سخنران آستان مقدس حضرت معصومه(س) انتخاب القاب امام سجاد را برمدار حکمت الهی توصیف کرد و گفت: انتخاب القاب امام سجاد(ع) بر اساس الگوی خانهنشینی امام سجاد(ع) در دوران امامتشان نشان از خفقانهای شدیدی است که این القاب برای شیعیان الگوی بصیرت افزایی و ترسیم ادامه مسیر ولایت را نشان میدهد؛ بر این اساس بررسی قیامهای متعدد در دوران امام سجاد(ع) و سکوت امام در برابر آن نشان از وضعیت خاص حاکم است.
حجتالاسلاموالمسلمین رستم نژاد با بیان اینکه تبلیغ دین در دوران امام سجاد(ع) برمدار سجاد بودن امام و خلق صحیفه سجادیه نشان از انتقال پیام آسمانی شیعه به ادامه تاریخ است، ابراز داشت: شرایط پس از قیام امام حسین(ع) باعث شده بود که معادلات دشمن به این الگوی رفتاری کشیده شود که تمام فرزندان مرد از نسل امام علی(ع) بهجز امام باقر(ع) که در دوران کودکی بوده و امام سجاد(ع) که بهظاهر کسالتی جدی داشت از معادلت ظاهری دشمن حذفشده بودند؛ بر این اساس دشمن در اقدام دیگر خود به دنبال حذف فیزیکی شیعیان حقیقی نیز بود که حمله به مدینه از جمله این اقدامات بود.
معاون آموزش حوزههای علمیه با بیان اینکه سجاد بودن امام نشان از الگوی تقابل ولایت با شرایط ایجاد شده از سوی سلطه حاکم بود، گفت: انتخاب صفاک و جنایتکاری همچون حجاج بن یوسف سقفی از سوی عبدالملک مروان و حذف فیزیکی 70 هزار شیعه و حتی مشکوک به شیعه از سوی این صفاک نشان از فاجعه انسانی خاص در بین شیعیان شده است.
وی ادامه داد: این وضعیت آنقدر ادامه داشت که در همین زمان امام سجاد(ع) وضع را چنین توصیف فرمودهاند که«ما بمکّة و المدینة عشرون رجلا یُحِبُّنا؛ بیست نفر در مکه و مدینه یافت نمی شدند که ما خانواده رسول اللّه صلی اللّه علیه و آله را دوست داشته باشند.»
سخنران آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به سیره امام سجاد در شرایطی که فقط 20 نفر شیعه باقیمانده بود پرداخت و اظهار داشت: امام سجاد(ع) در دوران خانهنشینی با سبک سید الساجدین خود توانست به تربیت شاگردان خاص بپردازد؛ این در حالی است که امام سجاد(ع) با خریدن برده و تربیت و آزاد کردن آنان به نشر مبانی حقیقی معارف اسلام مشغول بود.
حجتالاسلاموالمسلمین رستم نژاد صحیفه سجادیه را اسلوبی کامل در تفسیر قرآن، بیان اخلاق اجتماعی، رموز بقای دین و سبک زندگی اسلامی توصیف کرد و ابراز داشت: ذکر صلوات در دعاهای صحیفه بسیار فراوان است و این نشان است که ذکر صلوات در شرایطی که همه بر ضد آن زندگی میکنند اقدام به روشنگری تاریخی کرده است.
معاون آموزش حوزههای علمیه صحیفه سجادیه زمینه ترسیم حدود سبک زندگی اسلامی و الگوی حکومت اسلامی است، گفت: در هر یک از ابواب صحیفه سجادیه مبانی به ادبیاتی ظریف به تاریخ منتقل کرده است.
وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب این اقدام ایدئولوژی امام را چنین توصیف فرمودند که«یکی از خصوصیّات عاطفی دنیای اسلام همین است؛ اشک ریختن در حوادث و پدیدههای عاطفی. شما در قضایا زیاد میبینید که حضرت گریه کرد. این گریه، گریه جزع نیست؛ این همان شدّت عاطفه است؛ چون اسلام این عاطفه را در فرد رشد میدهد. حضرت بنا کرد به گریهکردن. بعد این جمله را فرمود که همه شنیدهاید اللّهم اشهد؛ خدایا خودت گواه باش. فقد برز الیهم غلام؛ جوانی به سمت اینها برای جنگ رفته است که اشبه النّاس خُلقاً و خَلقاً و منطقاً برسولک»./837/پ202/ی