گناه مانع پذيرش دعوت قرآني است
به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام محمدرضا اسلامي تبار بعد از ظهر امروز در جلسه تفسير مسجد آيت الله رضوي كاشاني، گفت: خداوند قرآن را موعظه، شفا، هدايت و رحمت معرفي كرده است ‹‹قَدْ جَاءَتْكُم مَّوْعِظَةٌ مِّن رَّبِّكُمْ وَشِفَاءٌ لِّمَا فِي الصُّدُورِ وَهُدًى وَرَحْمَةٌ لِّلْمُؤْمِنِينَ›› قرآن كتابي با بركت و ذكر و نور و خيلي از ويژگيهاي ديگري است كه از سوي خدا نازل شده است.
وي با اشاره به اينكه علت اينكه برخي از اين كتاب هدايت بهره مند نمي شوند، ابراز کرد: بهره مندي از قرآن و لياقت داشتن هدايت قرآني نيازمند زمينه آن است چرا كه براي كسب بهترين ها بايد انسان لياقت داشته باشد، بنابراين اگر انسان لياقت كسب خوبيها را نداشته باشد يا نمي تواند به آن برسد و يا اگر هم به آن برسد به سرعت آن را از دست خواهد داد.
حجت اسلام اسلامي تبار با اشاره به اينكه، براي تحقق هدايت و نفوذ نور ايمان در دلها نيازمند دو شرط فاعليت فاعل و قابليت قابل است، گفت: در فاعليت، آشنايي با كاري است كه قرار انجام شود و براي انجام هركاري هرشخصي فاعليت آن ندارد و نيازبه تخصص است.
وي افزود: اگر همه انبيای الهي كه اهل هدايت و ماهر و متخصص در هدايت و اهل عمل و صفا و اخلاص هستند بخواهند انساني را هدايت كنند، اما تا اين انسان قابليت هدايت نداشته باشد نمي توانند او را هدايت كنند، چرا كه قابليت هدايت را ندارد، بنابراين يكي از شروط هدايت، قابليت انسانها براي هدايت است.
امام جمعه موقت كاشان، يادآور شد: يكي از عوامل هدايت انسان حق طلبي است، از اين امروز برخي در بحث هاي سياسي با وجود مستندات زياد از پذيرش حق و حقيقت خودداري ميكند چرا كه به دنبال حقيقت نيستند و تنها به دنبال اعمال نظر فردي هستند، ضمن اينكه بيشتر اختلافات نيز به دليل عدم پذيرش حق است.
حجت الاسلام اسلامي تبار، با اشاره به اينكه قرآن حق است و داراي دو ويژگي مطابق با عقل و منطق و مطابق با فطرت است، گفت: هر انسان سليمي كه داراي روح سالمي باشد به دنبال حق طلبي است و قرآن را ميپذيرد.
وي همچنين با اشاره به دومين عاملي كه سبب عدم پذيرش دعوت قرآني و مانع رسيدن نور قرآن بر صفحه دل انسان ميشود، افزود: صفحه دل انسان مانند آئينه صاف و شفاف است كه نور را به خودش جذب و منعكس ميكند، اما چنانچه آئينه دل انسان غبارآلود شده باشد در جذب نور با مشكل روبرو خواهد بود.
امام جمعه موقت كاشان گفت: خداوند فطرت انسان را مانند آئينه قرار داده است تا نور توحيد و خداپرستي و ايمان و معنويت را دريافت و به تمام ابعاد وجودي انسان منعكس كند و با تابش نور ايمان و معنويت به تمام ابعاد بدن انسان، سبب خواهد شد هيچكدام از اجزاي بدن مرتكب گناه نشوند، از اين نور تمامي اجزاي بدن از فطرت سالم انسان است.
وي يادآور شد: به هر ميزان كه قلب و فطرت انسان نور معنويت بيشتري را جذب كند به همان اندازه به درجه اي مي رسد كه نورانيت در چهره او متجلي ميشود، مانند امام خميني(ره) كه نور توحيد همه اعضاي بدن امام را فرا گرفته بود به طوريكه نور توحيد از وجودش متجلي شده و جامعه را روشن كرد و همه را هدايت كرد و اينگونه شد كه امام خميني(ره) منبع نور براي همه جامعه شد و جامعه اسلامي را نوراني و نورافشاني كرد.
حجت الاسلام اسلامي تبار، قلب انسان را مركز درك هدايت قرآن دانست و با اشاره به اينكه گناه زنگار قلب است، ادامه داد: يكي از عوامل عدم دريافت هدايت قرآني از سوی قلب انسان، گناه است و گناه مانند زنگاري است كه از رسيدن نورهدايت به قلب انسان جلوگيري ميكند.
وي با بيان اينكه گناه مانع پذيرش دعوت قرآني است، افزود: خداوند در قرآن مي فرمايد ‹‹كَلَّا بَلْ رَانَ عَلَىٰ قُلُوبِهِم مَّا كَانُوا يَكْسِبُونَ›› برخي خدا و قرآن و معاد را تكذيت ميكنند چرا كه قلبهاي آنها را زنگار گرفته است، بنابر اين يكي از توفيقات الهي، هدايت قرآني است و براي رسيدن به آن نياز به قلب پاك و سالم با دوري از گناه است.
امام جمعه موقت كاشان گفت: به هر ميزان كه گناهان بيشتر شود توفيقات الهي نيز كم رنگتر خواهد شد تا جايي كه انسان به كفر مي رساند، بنابراين قرآن مي فرمايد ‹‹ثُمَّ كَانَ عَاقِبَةَ الَّذِينَ أَسَاءُوا السُّوأَىٰ أَنْ كَذَّبُوا بِآيَاتِ اللَّهِ›› عاقبت كساني كه در مسير گناه حركت كردند اين بود كه آيات خدا را تكذيب كردند.
حجت الاسلام اسلامي تبار يادآور شد: انسان به هر ميزاني كه از گناه دور شود، وجود انسان نيزبه همان ميزان نوراني مي شود و نه تنها خانه دورن انسان روشن ميشود، بلكه اطراف خودش را نيز روشن و نوراني ميكند، از اين رو جوانان و نوجوانان براي رسيدن به كمال و عزت، از گناه دوري كنند.
امام جمعه موقت كاشان همچنين يكي از عوامل استفاده مطلوب از قرآن را ترك گناه دانست و افزود: همانگونه كه گناه سبب سقوط انسان است، ترك گناه نيز سبب صعود و اوج گرفتن انسان است، بنابراين بايد مراقب بود تا گناه سبب سقوط انسان از اوج بندگي نشود./۲۰۲/۱۳۰۷/ب۱