۱۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۹
کد خبر: ۵۰۲۴۰۵
شرح دعای ابوحمزه ثمالی(۶)

اعمال نیک به واسطه فیض الهی است

حجت الاسلام والمسلمین پورمحمدی گفت: حضرت حق همواره منشأ فیض بشریت است؛ اگر این فیض از انسان قطع شود، سلب توفیق خواهد شد، آن زمان است که دیگر قادر به انجام اعمال نیک نخواهیم بود.
حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی پورمحمدی، نماینده مردم آذربایجان‌شرقی در مجلس خبرگان رهبری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی پورمحمدی، نماینده مردم آذربایجان‌شرقی در مجلس خبرگان رهبری امروز در ششمین جلسه شرح و تفسیر دعای ابوحمزه ثمالی در جمع طلاب حوزه علمیه مراغه، اظهار داشت: اینگونه نیست که فرد نیکوکار از رحمت و کمک پروردگار متعال بی‌نیاز باشد.

وی ادامه داد: گاه شیطان وسوسه می کند و انسان خیال می کند با مال و ثروت و اولاد فراوان خیال می کند که بی‌نیاز از حضرت حق شده است؛ در حالی که موفقیت و توفیق در اعمال نیک به واسطه رحمت الهی است، اگر عنایت الهی نباید قادر به انجام اعمال خوب نخواهیم بود.

امام جمعه مراغه افزود: حضرت حق همواره منشاء فیض بشریت است؛ اگر این فیض از انسان قطع شود، سلب توفیق خواهد شد، آن زمان است که دیگر قادر به انجام اعمال نیک نخواهیم بود و در وسوسه های شیطانی غوطه‌ور خواهیم شد، ما مأمور به عبودیت و درخواست نیاز از خالق بی‌نیاز هستیم.

حجت الاسلام والمسلمین پورمحمدی با بیان این‌که خداوند خود فرموده که از من بخواهید تا حاجات شما را اجابت کنم، تصریح کرد: اگر نیاز خود را به غیر از خدا عرضه کنیم؛ به نتیجه نخواهیم رسید، چراکه گره‌گشای مشکلات تنها خداوند متعال است.

وی با اشاره به آیه 45 سوره بقره، گفت: بنده باید با صبر و نماز از خداوند متعال درخواست مساعدت کنیم؛ روزه‌‎داری یکی از مصادیق صبر است که باید در تمامی اعمال انسان تجلی داشته باشد، در حقیقت فلسفه روزه‌داری تنها نخوردن و نیاشامیدن نیست، بلکه به واسطه امساک به دنبال تقرب به درگاه الهی هستیم.

نماینده خبرگان رهبری ادامه داد: در سیره ائمه اطهار(ع) و پیشوایان دینی به وضوح مشاهده می‌شود که آن بزرگواران درخواست نیاز تنها به درگاه خالق هستی می بردند و از بنده خدا انتظاری نداشتند، هر چند افضل خلائق و معصوم بودند، اما همواره خود را محتاج به منشاء فیض الهی می دانستند.

وی خاطرنشان کرد: گاه عده ای نماز می خوانند و روزه می گیرند و خود را نسبت به پروردگار طلب‌کار می دانند، در حالی که این عبادات در مقابل رحمت و فیض الهی چیزی نیست، اگر خداوند متعال لحظه ای نظر خود را نسبت به ما برگرداند، چه در دنیا و چه آخرت عاقبت خوشی نخواهیم داشت./935/۲۰۳/ب2

ارسال نظرات