۱۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۷
کد خبر: ۵۰۲۷۵۱
شرح دعای ابوحمزه ثمالی(۸)

تنها خداوند مربی جهان هستی و بشریت است

حجت الاسلام والمسلمین پورمحمدی با بیان این‌که واژه رب هنگامى که به طور مطلق به کار رود تنها بر خداوند اطلاق مى شود، گفت: خداوند متعال خالق و مربی جهان هستی و بشریت است.
جت الاسلام والمسلمین محمدتقی پورمحمدی، نماینده مردم آذربایجان‌شرقی در مجلس خبرگان رهبری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی پورمحمدی، نماینده مردم آذربایجان‌شرقی در مجلس خبرگان رهبری امروز در هشمین جلسه شرح و تفسیر دعای ابوحمزه ثمالی در جمع طلاب حوزه علمیه مراغه، اظهار داشت: امام سجاد(ع) در فرازی از این دعای شریفه سه مرتبه با لفظ «یا رب» مورد خطاب قرار داده است.

نماینده خبرگان رهبری با اشاره به این‌که سیدالساجدین با عبارات و مضامین این دعای شریفه مفاهیم عالی مهمی را برای بشریت انتقال داده است، گفت: واژه رب هنگامى که به طور مطلق به کار رود تنها بر خداوند اطلاق مى شود؛ چرا که او مالک حقیقى و مربّى و مصلح همه چیز است.

وی با بیان این‌که کلمه رب و مشتقات آن بیش از 860 بار در قرآن آمده است، خاطرنشان کرد: انسان در دعا به دنبال رسيدن به رشد و تكامل و يا رفع نواقص و كمبودهاى خود است و تناسب اين دو خواسته با كلمه‏ «ربّ» بيش از هر صفت ديگر است؛ زيرا «ربّ» هم به معناى مالك و صاحب آمده و هم به معناى رشد دهنده و پرورش دهنده است.

حجت الاسلام والمسلمین پورمحمدی با اشاره به این‌که خداوند متعال خالق و مربی جهان هستی و بشریت است، گفت: انسان بايد خواسته‏ خود را از كسى بخواهد كه هم مالك و صاحب است و هم با امكانات مادّى و هدايت‏ هاى آسمانى و اعطاى عقل و فطرت، رشد و پرورش مادّى و معنوى ما را مى‏ خواهد.

امام جمعه مراغه با تأکید بر این‌که رابطه‏ مربّى با كسى كه تحت تربيت اوست، بايد رابطه ‏اى دائمى، تنگاتنگ و همه ‏جانبه باشد، تصریح کرد: آنچه مسلم است؛ تربیت انسان و همه مخلوقات به دست پروردگار الهی است، چراکه مالکیت حقیقی از مفهوم کلمه رب اخذ می شود.

وی با اشاره به حدیثی از امام صادق(ع)، گفت: آن حضرت می فرماید؛ هر کس پروردگار متعال را با لفظ «یا رب» خطاب قرار دهد، از سوی خدای متعال ندا می آید که لبیک؛ حاجت تو چیست؟ بنابر این اگر به دنبال استجابت دعاها هستیم، ضمن این‌که باید در مسیر صراط مستقیم قرار گیریم، بایستی خداوند متعال را با صفاتی از جمله «یا رب» خطاب قرار دهیم./935/۲۰۳/ب2

ارسال نظرات