۱۲ تير ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۴
کد خبر: ۵۰۸۹۰۶
آیت‌الله مهمان‌نواز:

خلوص نیت در ایفای مسؤولیت ارزش خدمت‌رسانی به مردم را مضاعف می‌کند

عضو چهار دوره مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر خالص کردن نیت برای خدمت به مردم، گفت: اگر پایه کار؛ یعنی نیّت و اراده انجام آن از عیار خلوص بیشتری برخوردار باشد ارزش کار و خدمت‌رسانی به مردم مضاعف و دوچندان خواهد شد.
آیت الله مهمان نواز

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، آیت‌الله حبیب‌الله مهمان‌نواز، نماینده مردم استان خراسان شمالی در مجلس خبرگان رهبری امروز در دیدار شماری از مسؤولان استان، با تأکید بر اخلاص داشتن در انجام کارها و مسؤولیت‌ها، اظهار کرد: امام علی(ع) می‌فرماید «آفَةُ العَمَلِ تَرک الإِخلاصِ» و تأکید می‌کند که آفت عمل، نداشتن اخلاص و خلوص است.

وی با بیان اینکه کار جانمایه زندگی اجتماعی است، افزود: کار و انجام عمل، ارزشی است که مادرِ همه ارزش‌ها محسوب می‌شود؛ زیرا «وَ أَنْ لَیسَ لِلْإِنْسَانِ إِلَّا مَا سَعَیٰ» و برای آدمی جز کار و تلاش چیزی در دسترس نیست.

آیت‌الله مهمان‌نواز ادامه داد: کار را سرمایه جاودانی دانسته‌اند و گنج زندگی که بدون رنج امکان‌پذیر نیست؛ بنابراین در اینکه کار ارزش بوده و جایگاه ویژه‌ای در فرهنگ بشری و اسلامی دارد هیچ شکی نیست.

وی با اشاره به اهمیت کیفیت و چگونگی انجام کار و مسؤولیت، خاطرنشان کرد: در فرهنگ دینی و قرآنی برای کار پسوندهایی ازجمله عمل صالح، عمل برای آخرت، عمل برای خدا، عمل نیک و عمل خالص بیان شده که چگونگی آن را نشان می‌دهد.

آیت‌الله مهمان‌نواز با بیان اینکه قرآن مجید روش تربیتی ویژه‌ای را طراحی کرده که فرایند آن به کار انسان ارزش و کیفیت می‌بخشد، با اشاره به مراحل اخلاص، اظهار کرد: در فرایند هر کاری سه مرحله پیش از شروع، هنگام کار و پس از انجام آن قابل‌تأمل و دقت بوده و در آموزه‌های دینی به هر سه مرحله رنگ اخلاص خورده است تا کار از اساس و در حین انجام و پس از آن از ارزش بالا و والایی برخوردار باشد.

وی با اشاره به اهمیت اخلاص پیش از عمل، اضافه کرد: اسلام از سرچشمه کار انسان را طراحی کرده و آن را زلال و صادقانه توصیف می‌کند و از پیروانش می‌خواهد نیّت خود را سالم و خالص کنند تا خروجی کار آنها ارزشمند و عمل صالح شود.

آیت‌الله مهمان‌نواز ادامه داد: رسول خدا فرمود: «فَاسْأَلُوا اللهَ ربَّکمْ بنی‌ات صَادِقَة، وَقُلُوب طَاهِرَة»؛ از پروردگارتان با نیت‌های صادق و دل‌های پاک بخواهید تا توفیق کارهای نیک به شما عطا کند.

وی اضافه کرد: امام سجاد(ع) هم در دعای مکارم الاخلاق از خداوند این‌گونه درخواست می‌کند: «و بلّغ... بِنِیتی إلی أحسَنِ النِّیاتِ و بعَمَلی إلی أحسَنِ الأعمالِ»؛ خدایا نیّت من را بهترین نیّت و کارم را بهترین کار قرار ده.

نماینده خراسان شمالی در مجلس خبرگان رهبری گفت: روشن است اگر پایه کار؛ یعنی نیّت و اراده انجام آن از عیار خلوص بیشتری برخوردار باشد ارزش کار مضاعف و دوچندان خواهد شد./9314/202/ب2

ارسال نظرات