ضرورت شکل گیری نهضت حقوقی و اخلاقی در زمینه سبک زندگی اسلامی
به گزارش خبرگزاری رسا، حجتالاسلام والمسلمین احمد مبلغی بابیان اینکه قوانین ناظر به سبک زندگی در جامعه تدویننشده است، گفت: باید یک نهضت حقوقی و اخلاقی با همکاری حوزویان، دانشگاهیان و متخصصان درزمینه سبک زندگی اسلامی در جامعه شکل بگیرد.
نماینده مردم استان لرستان در مجلس خبرگان رهبری در جمع برخی از استادان دانشگاههای لرستان با افزود: انقلاب اسلامی و رهبر معظم انقلاب توجه خاص و ویژهای را نسبت به سبک زندگی اسلامی معطوف داشته و مؤسساتی نیز در کشور در این زمینه فعال هستند.
وی ادامه داد: برای بنا کردن سبک زندگی باید متخصصان، عالمان دینی و اندیشمندان علوم اجتماعی تحقیق کنند که برای تحقق بخشیدن به سبک زندگی و نهادینه کردن صدق در زندگی، چه قوانین، رفتارها، سیاستگذاریهای فرهنگی و اقتصادی را باید در پیش بگیرند.
نماینده مردم استان لرستان در مجلس خبرگان رهبری گفت: باید بدانیم سبک زندگی مقوله سخت و پیچیدهای است که برای تحقق آن، باید تخصصهای متنوعی به کار گرفته شود و در آن نباید جای ابزارها و صفتهای اصیل عوض شود بلکه هرکدام باید در جایگاه خود باشد.
حجتالاسلام والمسلمین مبلغی گفت: برای تعریف سبک زندگی از نگاه اسلام، باید ابتدا تعریفی از سبک داشته باشیم و بعدازآن، اصول و مبانی خاصی را برای آن در نظر بگیریم تا تعریف و کوشش ما در یک چارچوب غیرعلمی قرار نگیرد.
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس اظهار داشت: ورود به سبک زندگی از پیچیدهترین مقولههای اجتماعی است که به تخصصهای زیادی نیاز دارد و با یک تخصص نمیتوان سبک زندگی اسلامی را تعریف، ارائه و در جامعه مستقر ساخت.
حجتالاسلام والمسلمین مبلغی بابیان اینکه سبک زندگی ریشه در مبانی دینی دارد، گفت: سبک زندگی نیاز جدی به تخصصهای علمی ناظر به جامعه دارد و ما نیز باید به محیط و زمانی که قرار است سبک را در آن قرار دهیم آگاهی کافی داشته باشیم.
استاد حوزه علمیه قم یادآور شد: سبک زندگی، صرفاً یک مطالعهای نیست که در کتابخانهها یک ذهنیت و نگاههای انتزاعی را در مورد آن ترتیب دهیم بلکه یک روش اساسی برای زندگی کردن است که بر پایه دیدگاههای اساسی نسبت به نوع، اهداف و دامنه زندگی، ارتباط زندگی باخدا، دین، انسان و با نگاه به اصول تکاملی حاکم بر روند طبیعت، جهان و ناظر به جامعه و پیچیدگیهای اجتماعی، شکل میگیرد.
حجتالاسلام والمسلمین مبلغی بابیان اینکه سبک زندگی مربوط بهکل جامعه است، گفت: باید تمام جامعه با همه اقشار و طبقاتی که ازنظر فکری و صنفی در آن وجود دارد با نگاه به آینده، داشتن ریشههای فکری، مبانی دینی و به کار گیری علوم و تخصصهای مختلف در سبک زندگی موردتوجه قرار گیرد.
وی افزود: سبک زندگی بهعنوان پیچیدهترین مقولههای اجتماعی، تعریف و ترسیم آن نیازمند مطالعات اساسی کتابخانهای، میدانی و بهکارگیری تخصصهای متنوع و آگاهی کامل نسبت به دین است
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس گفت: اگر این تمهیدات علمی، دینی و عملی را در یک مرحله پیشینی به انجام برسانیم میتوانیم سبک زندگی را تعریف کنیم ولی نباید با سرعت برای سبک زندگی نسخهپیچی کنیم.
حجتالاسلام والمسلمین مبلغی اظهار داشت: باید از نگاه تکبعدی، غیرتخصصی و ناظر به یک بخش از جامعه و بیتوجه به بخش دیگری از جامعه نسبت به سبک زندگی پرهیز شود.
نماینده مردم استان لرستان در مجلس خبرگان رهبری گفت: سبک زندگی یک فراخوان است جایگاه همه باید درروش سبک زندگی دیده شود، مطالعات دینی باید از عمق و ژرفنای بالایی برخوردار باشد تا ما بتوانیم سبک زندگی مبتنی بر دین را بنا کنیم و در این زمینه اگر دهها نشست تخصصی و اساسی گرفته شود خدمت بزرگی به کشور، نظام و انقلاب است.
حجتالاسلام والمسلمین مبلغی با تقسیم مؤلفههای سبک زندگی به سه دسته گفت: مؤلفههای لازم و ضروری بهصورت دائم، مؤلفههای آرمانی، اوصاف و مؤلفههای ابزاری و سازوکاری از مؤلفههای مهم سبک زندگی هستند.
وی ادامه داد: یکی از اوصافی که در قرآن کریم برای جامعه آمده و در سبک زندگی نیز باید موردتوجه باشد کلمه الصابرین است، جامعه باید جامعه صابری باشد و درون سبک زندگی نیز باید صبر تعبیه شود.
حجتالاسلاموالمسلمین مبلغی بابیان اینکه صبر یک ابزار است و هدف نیست، گفت: صبر یعنی اینکه در مسیر تکامل، ترقی و تعالی موانع و سنگلاخهایی وجود دارد که با صبر میتوان در برابر این مشکلات مقاومت و عبور کرد.
وی ادامه داد: باید بین اوصاف در سبک زندگی تفاوت قائل شویم. مثلاً وصف ایمان، آرمانی است نه وصف همیشگی و فراهم. معیار همیشه باطن است نه ظاهر، در سبک زندگی باید فهرستی از وصفهای آرمانی را ارائه و به آنها جایگاهی را بدهیم که جامعه، اقتصاد، امکانات، تلاش، علم و دانشگاه ما به سمت تمهید، زمینهسازی و بسترسازی بهصورت تدریجی بهپیش برود تا اوصاف آرمانی ایجاد شود.
حجتالاسلاموالمسلمین مبلغی بابیان اینکه برای اوصاف آرمانی باید سیاستگذاری کرد، گفت: سبک زندگی باید در درون خود نسبت به اوصاف عمرانی و سایر امور سیاستگذاری داشته باشد.
وی به عنوان نمونه خاطرنشان کرد: صدق از وصفهایی است که از ابتدا باید در سبک زندگی ایجاد شود، همه باید به سمت اخلاق و صدق پیش روند تا جامعه شکل بگیرد و به صدق ظهور و تجلی اجتماعی بدهیم.
حجتالاسلاموالمسلمین مبلغی ادامه داد: صدق اجتماعی یک وصف و کلام پایهای، اساسی و قابل تجلی پیدا کردن در بدنه و روابط اجتماعی است، وقتی قرآن میفرماید «کونوا مع الصادقین»، به این معناست که در جامعه گروهی به نم صادقین هستند و شما بروید با آنها باشید و حرکت صدق در جامعه را تقویت و آن را تبدیل به یک جریان کنید و به آن سیطره ببخشید.
نماینده مردم استان لرستان در مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: وقتی اسلام میفرماید «يَوْمُ يَنْفَعُ الصَّادِقِينَ صِدْقُهُمْ» معلوم میشود روز قیامت صفت اصلی، اساسی و فراگیر، صدق است و صدق صادقین در قیامت به آنها سود میبخشد.
حجتالاسلام والمسلمین مبلعی گفت: برای بنا کردن سبک زندگی، باید متخصصان، عالمان دینی و علوم اجتماعی و اقتصادی، برای تحقق بخشیدن به صدق و نهادینه کردن آنچه قوانینی را باید بگذرانند و چه رفتارهایی را باید در پیش بگیرند و یا چه سیاستگذاریهای فرهنگی و اقتصادی باید ایجاد شود تا صدق را در جامعه به پا کنند.
وی ادامه داد: ما باید به بخشی ازآنچه در اسلام بهعنوان اوصاف آمده را بهعنوان ابزار نگاه کنیم، این را از جایگاه ابزار به جایگاه صفتهای همیشه حاضر و فعال ارتقا ندهیم.
حجتالاسلام والمسلمین مبلغی گفت: بخشی از اوصاف نیز آرمانی است و نباید جامعه را روی آن بنا کنیم و گرنه بهجایی نمیرسیم، برخی اوصاف، اولیه و بسترسازی است که نبود آن به معنای متلاشی شدن جامعه است و صدق بهعنوان مادر صفات، نقطه پمپاژ کننده اساسی و عمومی اخلاق، است.
وی ادامه داد: ما درزمینه نظریهپردازی و تئوری پردازی پیرامون سبک زندگی خوب کار نکردیم.
حجتالاسلام والمسلمین مبلغی در پاسخ به سؤالی در مورد داعش گفت: داعش بهعنوان یک پدیده جدید باید ازنظر چگونگی ظهور و بروز مورد مطالعات جامعهشناسی و روانشناسی قرار گیرد.
وی ادامه داد: هیچ قومی بهاندازه داعش آگاه به فضای مجازی و استفادهکننده از آن نبوده است.
وی با اشاره به چگونگی شکلگیری نیز گفت: جهان اسلام زمانی در یک وضعیت انفعالی قرارگرفته است و از سویی دورهای به نام خلافت داشتند که این دوره، امپراتوری و قدرت بوده ولی بعد از مدتی تکهپاره شد./837/۱۰۱/ب2