۱۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۱۶
کد خبر: ۵۱۶۰۹۵
نماینده ولی فقیه در نجف آباد:

اصلی ترین حرکت امام رضا، احیای امامت شیعه بود

حجت الاسلام حسناتی گفت: مهمترین اقدام حضرت، زنده کردن امامت شیعه بود که قبل از این اقدام حضرت، زمانی که نام امام برده می شد، مردم خلفا را به عنوان امام می شناختند.
حجت الاسلام حسناتی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در نجف آباد، حجت الاسلام مصطفی حسناتی، نماینده ولی فقیه و امام جمعه نجف آباد، در شام میلاد علی بن موسی الرضا(ع) در مراسم جشنی که در مسجد الرضا برگزار شد، درباره عظمت شخصیت آن حضرت گفت: عمده رسالت امام رضا در زمان حیاتش، احیای سیره اهل بیت و شناخت ائمه اطهار به مردم بود.

وی در ادامه تصریح کرد: اگر اهل بیت شناخته شدند، به برکت تلاش های امام رضا بود، اهل بیت ولی و حجت خدا هستند، و حضرت در مدت 20سالی که امامت کردند، 10 سال در زمان هارون، 5سال در زمان امین و 5سال در زمان مأمون، در برابر تهدیدهای مأمون که به اسم هجرت، حضرت را به ایران تبعید کرد، توانستند بهترین فرصت به دست آورند.

حجت الاسلام حسناتی درباره مهمترین اقدام حضرت در دوران امامتش افزود: حضرت بعد پذیرش ولایتعهدی، چقدر دقیق روش عدل را در پیش گرفت و حضرت افزون بر علوم و معارف و سیره در روش عالی اخلاقی، مهمترین اقدام حضرت، زنده کردن امامت شیعه بود که قبل از این اقدام حضرت، زمانی که نام امام برده می شد، مردم خلفا را به عنوان امام می شناختند، و به ائمه اطهار هم چون حضرت علی سب و لعن می فرستادند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: تا آن زمان مردم علی را امام نمی شناختند، امام رضا با روشنگری های خود، شخصیت والای امامان معصوم را به بشریت نشان داد و در خطبه ها و سخنرانی های خود درباره امامت، معرفی امامان و جایگاه امامت پرداخت و و این نهضت تا در دوران ائمه بعدی نیز ادامه یافت.

نماینده ولی فقیه در نجف آباد ادامه داد: در زمان پیامبر اصل اسلام و وحی تثبیت شد، در زمان امام باقر و صادق دین تبیین شد و در زمان امام رضا امامت شیعه جایگاه اصلی خود را یافت و اگر می بینیم ائمه بعدی و علمای شیعه در طول تاریخ در مقابل ستمگران ایستادند، و مراجع بزرگی بحث ولایت فقیه را مطرح کردند، در راستای ولایتی است که تقویت کننده اصلی آن امام رضا(ع) بود.

امام جمعه نجف آباد در ادامه بهترین عمل در چنین مراسمی را، تعلق در سیره ائمه برشمرد و با بیان روایتی از امام رضا(ع) افزود: لَا يَكُونُ الْمُؤْمِنُ مُؤْمِناً حَتَّى يَكُونَ فِيهِ ثَلَاثُ خِصَالٍ، مومن نمی تواند یک مومن واقعی باشد، مگر سه ویژگی داشته باشد، اولی را از خدا، دومی را از پیامبر و سومی را از امامان معصوم یاد بگیرد، أَنَّ الْمُؤْمِنَ أَخَذَ مِنَ اللَّهِ جَلَّ وَ عَزَّ الْكِتْمَانَ، و حضرت رضا از میان هزار و یک اسم و صفتی که خدای سبحان دارد، روی یک صفت، و آن پوشاندن اسرار مردم، دست گذاشته است که این صفت رازداری در تمام مراحل زندگی باید مورد دقت و توجه قرار گیرد.

حجت الاسلام حسناتی با بیان ادامه روایت، وَ عَنْ نَبِيِّهِ مُدَارَاةَ النَّاسِ، بیان داشت: در هر اجتماعی ذوق ها و سلیقه های مردم با یکدیگر متفاوت است، و از میان صفات پیامبر اکرم(ص)، امام رضا روی این صفت حضرت تأکید کردند چرا که پیامبر در آن جامعه جاهلیت، با مردم داری، اخلاق و تواضع مردم را با خدا آشتی داد و به سمت توحید دعوت کرد.

وی در ادامه تصریح کرد: آن صفتی که باید از امامان آموخت، الصَّبْرَ فِي الْبَأْسَاءِ وَ الضَّرَّاءِ، است که باید در مشکلات روحی و جسمی، قهرمان و الگو باشیم و هر بدبختی به ما می رسد، از بی صبری است چنان که در روایت است، جایگاه صبر در دین، همانند سر در بدن است، و ائمه اطهار و امامان شیعه با صبر و استقامت و این صفت بارز توانستند دین خدا را در سخت ترین شرایط تاریخ به سرانجام برسانند. /1306/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات