۱۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۷
کد خبر: ۵۱۶۴۸۷

کمالیه؛ مدرسه علمیه ای در دل بازار روز خرم آباد

حوزه علمیه کمالیه خرم آباد از مدارس علمیه اولیه شهر خرم آباد بوده که در دل بازار روز و قدیمی این شهر قرار گرفته، رفت و آمد طلبه ها و برگزاری مراسم دینی و مذهبی در این حوزه به فضای بازار و کسب و کار کاسبان این شهر معنویت خاصی بخشیده است.
حوزه علمیه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خرم آباد، حوزه علمیه کمالیه یکی از مدارس قدیمی در شهر خرم آباد است که در سال ۱۳۲۸ و با حضور سیدحسن طباطبایی بروجردی و روح الله کمالوند تأسیس شد و تاکنون طلاب فراوانی دروس حوزه را زیر نظر اساتید برجسته گذرانده و هم اکنون در عرصه های مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی جامعه نقش آفرین هستند، بسیاری از اساتید امروز حوزه روزی فراز و نشیبهای فراوانی را در این مرکز گذرانده و امروز با حضور در این مدرسه علمیه در تربیت دینی طلاب به رسالت خود عمل می کنند. 


 

مسجد جامع خرم‌آباد در سال ۱۳۱۲ توسط شهرداری خرم آباد و به منظور ایجاد خیابان دوازده ‌برجی تخریب و به دو مسجد کوچک در دو طرف خیابان تبدیل شد، از آجرهای مسجد جامع تخریب شده برای ساخت یک مسجد جامع نو استفاده شد و به دلایلی استفاده از مسجد جامع نو ممنوع شد و از آن محل به عنوان مکانی برای داد و ستد غله استفاده شد.

در سال ۱۳۲۱ تصمیم برآن شد که از مسجد جامع نو به عنوان یک مدرسه دینی استفاده شود و مدرسه علمیه کمالیه خرم آباد در سال ۱۳۲۸ به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز کرد، آیت الله روح الله کمالوند، از روحانیان سرشناس خرم ‌آباد، به دلیل نقش پر رنگی که در راه اندازی این مدرسه داشت، از اسم ایشان برای نام گذاری مدرسه استفاده شد.

مردم خرم آباد با داشتن درخواست مکرر در راستای راه اندازی مدرسه علمیه و درخواست از آیت الله بروجردی، ایشان از آیت الله روح الله کمالوند درخواست کردند که به شهر خرم آباد بازگردد و در تأسیس این مدرسه اقدامات لازم را انجام دهد.

آیت الله کمالوند به خرم آباد بازگشت و در طول اقامت دائمی خود و در شرایطی که کشور از یک سو تحت تأثیر فعالیت و اقدامات فداییان اسلام و مقدمات تشکیل جبهه ملی قرار داشت، اقدامات زیادی انجام دادند که تأسیس مدرسه علمیه کمالیه خرم آباد از جمله اقدامات و از آثار ماندگار این عالم ربانی است.

آیت الله روح الله کمالوند اموال و دارایی خود را برای حفظ و دوام این مدرسه علمیه وقف کرد و امکانات لازم را برای تحصیل و پرداخت شهریه طلاب فراهم ساخت و با این اقدام آیت الله کمالوند طلاب در آن زمان به دور از داشتن دغدغه مالی از امکانات حوزه در جهت تقویت توانایی علمی خویش بهره مند شدند، این اقدام آیت الله کمالوند الگویی برای واقفان در جهت توجه ویژه به مدارس علمیه است.

امروزه یکی از نیازهای ضروری جامعه در حوزه وقف متوجه مدارس علمیه می باشد و حوزه های علمیه لرستان نیز نیازمند توجه و حمایت بیشتر واقفان برای ارتقا وضعیت آموزشی و رفاهی طلاب هستند، امید است با الگو گرفتن از بزرگان دین و هدایت نیت واقفان به سمت حوزه های علمیه بتوان در رشد و ارتقای این مراکز دینی نقش آفرین شد.   

مدرسه علمیه کمالیه خرم آباد هم اکنون در مساحتی بیش از 650 متر مربع در مرکز شهر خرم آباد و در دل بازار قدیمی این شهر قرار دارد، وجود حجره های کفش فروشی، پارچه فروشی و بازارچه تره بار که زیبایی بازار روز خرم آباد است، جبه خاصی به این مرکز دینی بخشیده است.

همجوار بودن مدرسه علمیه کمالیه خرم آباد با حرم امام زاده زیدبن علی(ع) بر فضای معنوی و روح بخش بازار روز این شهر افزوده است و وجود این دو مکان معنوی در نزدیکی قلعه فلک الافلاک بر جاذبه های گردشگری دو چندان افزوده است.

ارتقا ساختمان کمالیه خرم آباد نیازمند بودجه ای به میزان حداقل چهار میلیاد تومان 

یک هزار و 80 متر مربع زمین الحاقی برای مدرسه کمالیه خرم آباد با خریداری ملک های همجوار این مدرسه فراهم شده است ولی تاکنون عملیات ساخت این فضای الحاقی آغاز نشده است.

ساخت دو طبقه و زیر زمین در قسمت الحاقی مدرسه کمالیه خرم آباد برای توسعه فضای آموزشی، اداری و حجره طلاب در نظر گرفته شده است که به گفته مدیر مدرسه ساخت این فضای الحاقی نیازمند بودجه ای به میزان حداقل چهار تا پنج میلیارد تومان می باشد.

مدرسه علمیه کمالیه خرم آباد در دل بازار روز با تردد طلاب وجود خود را به مردم این شهر اعلام می کند و وجود این مکان دینی در دل شلوغی بازار و در هیاهوی مشتریان از پیر و جوان تا زن و مرد نوعی اعلام نیاز مردم به وجود این مدارس دینی و تبلیغ برای جذب جوانان علاقه مند به حوزه های علمیه است.

قرار گرفتن حوزه علمیه در مرکز و در پر رفت و آمد ترین نقطه شهر پیام حضور دارد حضوری از جنس همین مردم برای هدایت دینی آنان و رشد و تقویت معنوی جامعه، حوزه ای که در مدت فعالیت خود شاهد فراز و نشیبهای فراوانی بوده و برای تحقق اهداف انقلاب و امام راحل هرگز شانه خالی نکرده است.

قدمت 68 ساله کمالیه خرم آباد

مدرسه علمیه کمالیه خرم آباد با عمر 68 ساله خویش، هم اکنون به ریاست آیت الله حاج شیخ عباسعلی صادقی و به مدیریت حجت الاسلام حیات الغیب در سطح دو و سه مشغول فعالیت می باشد.

تحصیل 170 طلبه لرستانی در حوزه کمالیه خرم آباد

حجت الاسلام لطف الله حیات الغیب، مدیر حوزه علمیه کمالیه خرم آباد، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا درخرم آباد، بیان داشت: این مدرسه در سطح دو و سه در حال فعالیت است.

وی در ادامه از تحصیل 170 طلبه در مدرسه علمیه کمالیه خرم آباد خبر داد و گفت: این طلاب در پایه های مختلف سطح دو و سه فعالیت دارند.

حجت الاسلام حیات الغیب خاطرنشان کرد: بر اساس ظرفیت مدرسه هر سال نیز طلاب جدیدالورود جذب خواهد شد و طلابی نیز فارغ التحصیل می شوند.

وی با اشاره به حضور اساتید برجسته حوزه در کمالیه خرم آباد عنوان داشت: در این مرکز دینی 12 استاد مشغول تدریس علوم دینی و تربیت دینی طلاب هستند.

برگزاری درس خارج فقه و اصول در مدرسه علمیه کمالیه خرم آباد

مدیر مدرسه علمیه کمالیه خرم آباد از برگزاری درس خارج فقه و اصول در این مدرسه خبر داد و گفت: درس خارج فقه با حضور آیت الله صادقی و خارج اصول نیز با حضور حجت الاسلام والمسلمین میرعمادی، نماینده ولی فقیه در لرستان و امام جمعه خرم آباد برگزار می شود.

وی از مدرسه علمیه کمالیه خرم آباد به عنوان قدیمی ترین مرکز دینی این شهر یاد کرد و اظهار داشت: همه مراسم دینی و مذهبی در مناسبتهای مختلف به میزبانی این مدرسه برگزار می شود.

حجت الاسلام حیات الغیب با بیان اینکه برای توسعه فضای آموزشی و اداری مدرسه علمیه کمالیه نیازمند بودجه ای به میزان حداقل چهار میلیار تومان هستیم، افزود: هدف از توسعه فضای آموزشی و اداری مدرسه فراهم کردن شرایط مطلوب رفاهی طلاب و کادر اداری است./9459/ز503/ب1

ارسال نظرات