۰۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۰
کد خبر: ۵۲۰۳۰۱
دبیر شورای تحول علوم انسانی مطرح کرد؛

غلبه تفکر غربی در بین نخبگان مانع تحول علوم انسانی

طالب زاده عدم گشایش در تحقق تحول علوم انسانی را ناشی از کوتاهی در این زمینه عنوان کرد و گفت: چون فهم علوم انسانی غرب دشوار است کوتاهی می کنیم.
طالب زاده

حمید طالب زاده دبیر شورای تحول علوم انسانی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به ضرورت تحول علوم بر فهم دقیق علوم انسانی غرب تأکید کرد و آن را نخستین قدم در بحث بومی سازی علوم انسانی دانست.

وی عدم گشایش در تحقق تحول علوم را ناشی از کوتاهی در این زمینه عنوان و ابراز کرد: هر اتفاقی می افتد باید در فضای علوم انسانی باشد، نمی شود ما خود را از این فضا بیرون بکشیم و بگوییم از بیرون می خواهیم کار تازه ای انجام دهیم.

دانشیار گروه فلسفه دانشگاه تهران با بیان این که مسأله علوم انسانی غرب بسیار خطیر است و چون فهم آن دشوار است کوتاهی می کنیم و دل نمی دهیم، غلبه غرب را از موانع تحقق تحول در علوم انسانی برشمرد.

وی گفت: ما در فضای غرب و با همان ایده آل های غربی زندگی و فکر می کنیم؛ ایده آل های ما جدا از ایده آل های غربی نیست در این شرایط یک مقدار انتظار پیدا کردن و فکر عمیق کردن و از روزمرگی به در آمدن کار آسانی نیست. 

طالب زاده در ادامه برگزاری دوره های آموزشی که با هدف بومی سازی علوم انسانی صورت می گیرد و اجتماع دانشجویانی که در علوم انسانی تحصیل می کنند به همراه اساتید در یک فضای دوستانه را مهم و ارزشمند خواند.

دبیر شورای تحول علوم انسانی افزود: زمانی خود دانشجویان به صورت خودجوش مطالعه می کنند که این تلاش ستودنی است اما زمانی در یک فضایی قرار می گیرند که با یک بحث ها و تعاملات دو طرفه اساتید و دانشجویان مسائل روشن تر و کامل تر مطرح می شود که این ارزشمند است./920/ت۳۰۲/ج

ارسال نظرات