۱۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۱
کد خبر: ۵۲۳۹۷۲
معاون آموزش مؤسسه امام خمینی مطرح کرد؛

لزوم ورود حوزه علمیه به مسائل علوم انسانی

حجت الاسلام موسوی نسب ورود حوزه علمیه به مسائل علوم انسانی را ضروری دانست و گفت: طلاب حوزه علمیه باید به تمامی عرصه های علمی وارد شوند و تنها نباید به مسائل فقهی و اصولی بپردازند.
حجت الاسلام  موسوی نسب

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مراسم افتتاحیه سال تحصیلی 97-96 مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با حضور آیات مصباح یزدی مدیر مؤسسه و اعرافی مدیر حوزه های علمیه کشور عصر یک شنبه در سالن اجتماعات این مؤسسه برگزار شد.

در آغاز این نشست حجت الاسلام موسوی نسب با بیان این که سابقه فعالیت مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) بیش از 4 دهه است، گفت: دوره های آموزشی این مؤسسه در آغاز به صورت محدود با تشکیل دوره های آموزشی مؤسسه در راه حق آغاز شد و پس از انقلاب با پشتیبانی امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب به پیشرفت کنونی رسیده است.

وی ادامه داد: نیازهای جامعه موجب تشکیل مؤسسه امام خمینی(ره) شده است که امروزه این نیاز گسترش یافته به گونه ای که در بخش های دیگر حوزه علمیه نیز بزرگانی به تشکیل چنین مراکزی اقدام کرده اند و اکنون بیش از 30 مرکز آموزشی در قم در حال فعالیت هستند.

حجت الاسلام موسوی نسب با بیان این که امروزه سؤالات فراوانی در ذهن افراد جامعه وجود دارد گفت: برای پاسخگویی به این سؤالات راهی به غیر از ورود حوزه علمیه به مسائل علوم انسانی و ارائه جزوات لازم راه دیگری وجود ندارد بنابراین باید پذیرفت که برای انجام دادن چنین کار مهمی از میان یکصد و پنجاه هراز طلبه عده ای باید به عرصه علوم انسانی ورود کنند.

وی ادامه داد: حوزه علمیه همانند یک پادگان نظامی است همان گونه که نیروهای نظامی باید در همه عرصه های نظامی وارد شوند نیروهای حوزه علمیه نیز باید به تمامی عرصه ها ورود پیدا کنند و فقط نباید به مباحث فقهی بپردازند.

حجت الاسلام موسوی نسب خاطرنشان کرد: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برای ارائه 21 گرایش ارشد و 27 گرایش دکتری مجوز اخذ کرده است و اکنون بیش از هزار و 900 نفر در حال تحصیل در این مؤسسه هستند وبیش از 3 هزار و 700 نفر تا به امروز از این مؤسسه فارغ التحصیل شده اند و بیش از هزار پایان نامه ارشد و بیش از صد و 70 پایان نامه دکتری دفاع شده است.

وی اضافه کرد: در سال تحصیلی 97-96 بیش از 2 هزار متقاضی ورود به مؤسسه امام خمینی(ره) بوده اند که در نهایت 386 نفر امتیازات لازم برای حضور در این مؤسسه را کسب کرده اند؛ در مقطع کارشناسی ارشد نیز بیش از 300 متقاضی وجود داشته است که 13 نفر قبول شده اند و در مقطع دکتری نیز از میان 42 متقاضی 13 نفر قبول شده اند.

معاون آموزش مؤسسه امام خمینی(ره) استفاده از مباحث فقهی و اصولی برای استنباط مباحث فقهی را ضروری دانست و تصریح کرد: نمی توان از مباحث فقهی و اصولی به عنوان تنها منبع برای استنباط احکام غافل شد اما مراد از مباحث اصولی و فقهی آگاهی به این مباحث به اندازه مقدور است نه برای اجتهاد بنابراین بیش از 94 استاد برای تدریس مباحث اصولی و فقهی در این مؤسسه دعوت شده اند./1324/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات