معرفی سیدالشهدا به عنوان الگو از مهم ترین مفاهیم باطنی زیارت اربعین است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام مصطفی احمدی فر، عضو هیأت علمی جامعه المصطفی ظهر پیش از ظهر امروز در کمیسیون علمی «مقصدشناسی اربعین در حوزه تربیت و صفات» که در جریان دومین همایش ملی «از غدیر تا اربعین» در محل بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، به ارائه بحثی پیرامون تحقق «آرامش روانی در پرتو اربعین» حسینی پرداخت.
عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه با اشاره به ابعاد گوناگون زیارت سیدالشهدا(ع) در روز اربعین، اظهار کرد: اهل بیت(ع) هویت انسان شیعه را با گزاره هایی مطرح می کنند که به ویژه در زیارت امام حسین و هویت فردی شیعه به آن اشاره شده است. زیارت قبر امام حسین(ع) از بهترین کارها شمرده شده و حدیث معروفی از امام حسن عسکری نقل شده که یکی از نشانه های مؤمن را زیارت اربعین معرفی کرده اند. پس باید در پرده های درونی این زیارت جستاری داشته باشیم.
حجت الاسلام احمدی فر افزود: زیارت اربعین یکی از شاهکار ها مأثور ماست که از امام صادق(ع) به ما رسیده است. این زیارت یک ظاهر دارد و یک مفهوم باطنی و این که در روایتی از امام عسکری(ع) به عنوان یکی از نشانه های مؤمن نام گرفته، قطعا با توجه به مفهوم باطنی آن است.
جایگاه الگویی سیدالشهدا در زیارت اربعین یکی از ابعاد تربیتی این زیارت است
وی معرفی سیدالشهدا(ع) به عنوان یک الگو برای جامعه بشری در زیارت اربعین را از مهم ترین مفاهیم باطنی این زیارت دانست و گفت: یکی از روش های مؤثر در تربیت روانی، بحث معرفی الگوست و در این زیارت امام حسین(ع) به عنوان الگویی برای بشریت معرفی شده اند.
حجت الاسلام احمدی فر افزود: امام صادق(ع) در این زیارت امام حسین(ع) را سعید و خوشبخت، حمید و ستوده نامیه اند و در بخشی از زیارت می فرمایند «وَ اَشْهَدُ اَنَّ الاِئمَّةَ مِنْ وُلْدِکَ کَلِمَةُ التَّقْوى وَ اَعْلامُ الْهُدى وَالْعُرْوَةُ الْوُثْقى وَالْحُجَّةُ على اَهْلِ الدُّنْیا» یعنی گواهی می دهم که ائمه از نسل تو کلمه های تقوی و حجت بر جهانیان هستند. در همین فراز از زیارت اربعین می توان اصول دین را مشاهده کرد.
عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه خاطرنشان کرد: واژه زیبای «شهید» دو بار در این زیارت برای سیدالشهدا(ع) استفاده شده و این مفهوم را می رساند که اگر کسی وارد مسیر قیام آن حضرت شد باید خود را آماده شکنجه و سختی کشیدن و شهادت کند. در نتیجه مسأله شهادت طلبی یکی از مفاهیم مهمی است که بیان شده و ویژگی اصلی امام حسین(ع) را شهادت معرفی می کند.
تعمق در زیارت اربعین زمینه ساز تأمین بهداشت روانی فرد و جامعه است
وی در بخش اصلی سخنان خود با اشاره به تعریف بهداشت روانی، تعمق در زیارت اربعین را تحقق بخش این مهم در ابعاد فردی و اجتماعی قلمداد کرد و گفت: بهداشت روانی اعتقادی به معنای سلامت فکری اعتقادی فرد و جامعه است و منظور، نشان دادن وضع مثبت اعتقادی و سلامت روانی اعتقادی است که می تواند به ایجاد معرفت و تکامل و سعادت فردی و اجتماعی کمک کند یعنی مبانی اعتقادی برای شخص دچار ابهام نشود. همان گونه که اشاره شد، برای نمونه امام صادق(ع) اصول دین را در یک الی دو خط در زیارت اربعین مطرح می فرمایند و افراد را از ابهام رهایی می بخشند.
خشودگی گناهان، از مهم ترین بشارت های قرائت زیارت اربعین
حجت الاسلام احمدی فر با اشاره به نقش درک مفاهیم زیارت اربعین در تأمین بهداشت روانی اخلاقی فرد و جامعه خاطرنشان کرد: متأسفانه امروز آشفتگی های اخلاقی در جوامع مختلف موجود است و کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نیست. نشان دادن وضع صحیح و مثبت اخلاقی جامعه می تواند به تکامل این مسأله کمک کند. دوری از گناه و نزدیک شدن به خدا و اهلبیت یکی از مهم ترین گزاره مؤثر در تأمین بهداشت روانی فرد و جامعه است که در زیارت اربعین به آن اشاره شده است.
عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه یادآور شد: آیت الله بهجت بارها می فرمودند «تمام عرفان در ترک گناه و آلودگی هاست.» به عبارتی رساله های توضیح المسائل تمام عرفان است چرا که ترک گناه انسان را به آرامش روانی خاصی می رساند و یکی از بشارت های زیارت اربعین نیز بخشودگی گناهان مطرح شده است./820/پ202/ب1