وزیر علوم بهره مندی کافی از حوزه های علمیه را در آموزش و پرورش نهادینه کند
حجت الاسلام محمدرضا آقامیری، مدیر حوزه علمیه خواهران استان تهران در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، درباره انتظارات حوزه علمیه و علمای حوزه از وزیر آینده با توجه به اینکه در آینده نزدیک وزیر علوم و تحقیقات از سوی رییس جمهور به مجلس معرفی خواهد شد، گفت: به علت اهمیت موضوع علم و دانش در حوزههای علمیه و مرتبط بودن علوم به حوزه انسانی و اسلامی، انتظار میرود، ورود وزیر علوم به حوزه علوم، بر مبنای حوزه علوم انسانی منطبق با اصول شرع و اسلام باشد.
وی افزود: به طور مثال اگر قرار است روانشناسی در دانشگاهها تدریس شود، با وجود قابل توجه بودن علم روانشناسی غرب، برخی مباحث که منطبق با شرایط و موازین دینی ما نیست، مغایرت گیری و در انتقال آن در دانشگاهها تأمل لازم صورت بگیرد، همچنین در مباحث اقتصاد اسلامی میتوان موازین اقتصاد اسلامی را در دادههای علمی مورد بررسی قرار داد و در این راستا از مغایرتهایی نظیر اقتصاد لیبرالیستی به عنوان یک الگوی صحیح پرهیز شود،
مدیر حوزه علمیه خواهران استان تهران در ادامه ابراز داشت: البته این به آن معنا نیست که از تدریس اینگونه مباحث جلوگیری شود بلکه باید از دیکته کردن آن به عنوان یک الگوی صحیح پرهیز شود، همچنین درباره اقتصاد ربوی که برآمده از اقتصاد سرمایه داری در غرب است و بانکها را تبدیل به یک بنگاه دلالی کرده باید به همین منوال عمل شود، به این ترتیب دانشگاهها در حوزه اقتصاد لازم است به سمتی پیش بروند که بتوانند ضمن استفاده از اقتصاد مترقی غرب، مغایرتهای آن را با اسلام مشخص و از بین ببرند.
وی با بیان اینکه حوزههای علمیه قم، تهران، اصفهان، کربلا، لبنان با قدمت ۱۴۰۰ سالهای که دارند و علوم تجربی نیز سابقاً دراین مکانها تدریس میشده، گفت: عمدتاً در حوزههای علمیه علوم انسانی و اسلامی مورد درس و بحث است، گاهی اوقات نخبگان حوزوی که میتوانند در نظامات مختلف دینی علمی و ... تأثیرگذار باشند از آنها استفاده نمیشود و تجربیات و علوم آنها سالها بلااستفاده میماند.
حجت الاسلام آقامیری با اشاره به اینکه دانشگاهها باید این نخبگان حوزوی را شناسایی و از آنها بهره ببرند، اظهار داشت: در این صورت وحدت حوزه و دانشگاه اتفاق خواهد افتاد که حوزویان از دانشگاهیان و دانشگاهها نیز از حوزویان استفاده کنند به علت اینکه بسیاری از علوم مورد تدریس در دانشگاهها، مدتها در حوزه روی آنها کار میشود.
وی در پایان خاطرنشان کرد: از وزیر علوم انتظار میرود که این بهرهمندی را نهادینه کرده و آموزش و پرورش نیز از طلاب حوزههای علمیه در سیستم خود متمایز از بهرههای سابق استفاده کند و تنها به بهرهوری در امور دینی ختم نشود./966/۳۰۲/ح