۲۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۸
کد خبر: ۵۲۶۶۷۴
آیت الله مرتضوی شاهرودی تأکید کرد؛

ضرورت تجهیز طلاب به زبان های مختلف برای تبلیغ دین

آیت الله مرتضوی شاهرودی خواستار بیان عظمت اسلام و معارف مکتب در دنیا به زبان های مختلف شد و لازمه این کار را مجهز شدن طلاب به زبان های مختلف ذکر کرد.
آیت الله مرتضوی شاهرودی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سیدحسن مرتضوی شاهرودی، از علمای بزرگ خراسان و عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان در آخرین جلسه از درس خود قبل از محرم به مناسبت های مهم ماه ذیحجه اشاره کرد و از آنها نام برد.

ضرورت تبیین یوم المباهله و نزول هل اتی

آیت الله مرتضوی شاهرودی گفت: روز ٢٤ ذیحجه که روز مباهله نام دارد روز ذلت نصارا در برابر اسلام بود دعاى يوم المباهله را بخوانيد تاريخ يوم المباهله را هم مطالعه كنيد پس از آن عظمت اسلام را در روز مباهله برای مردم توضيح بدهيد.

وی افزود: یکی دیگر از مناسبت های این ماه ٢٥ ذیحجه سالروز نزول سوره هل اتى است و نزول هل اتی در این روز اساس مكتب است. از جهات مختلف بايد نزول این سوره در  اين ماه را ياد بگيريم و بعد برای همه بيان كنيم و توضيح بدهيم.

تقبیح کشتار مسلمانان میانمار و تبیین حقوق بشر اسلام برای دنیا

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با اشاره به كشتن مسلمانان بی گناه در ميانمار گفت: اين نیاز به بيان شما علما دارد که بايد قبح اين كار را توضيح بدهيد و در مقابلش حقوق اسلام را بیان کنید.

وی افزود: حقوق اسلام درباره يهوديت و نصارا و درباره حيوانات را بیان کنید تا در مقایسه معلوم شود که حقوق بشر اسلام چه می گوید حقوق بشر دنيا چه مى گويد، که مى گويند يك ميليون مسلمان را آواره كردند مجروح كردند يا بيرون كردند.

آیت الله مرتضوی شاهرودی ادامه داد: حقوق بشر على (ع) را بخوانيد در قصه یهودیه آن پيرمردى كه نصرانى بود و از کار افتاد حضرت فرمود از بیت المال بدهید این موارد هرکدام چندين جلسه احتياج به توضيح دارد.

هرآنچه آموختیم خوب بفهمیم بعد نشر دهیم

استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان بیان داشت: مناسبت ديگر فصل نشر علم شما است یعنی بعد از اينكه ياد مي گيريد بايد نشر بدهيد اگر نشر داديد امت، واحده مي شود فرد، امت واحده مي شود.

وی افزود: همه موارد اشاره شده در روايات وجود دارد بايد ما طلبه ها همين مناسبات را بيان كنيم. وظيفه ما بيان است اثر در بیان است عمل شما برهمين نشر باشد که در ایام محرم در ايام صفر و رمضان و در همه ايام از مملكتى به مملكت ديگرى مى رويد از شهرى به شهر ديگرى مى رويد تبلیغ کنید مثل قزوینی كه از نجف آمد حله ببینید که چه بركاتی داشت.

عضو شورای عالی حوزه علمیه ادامه داد: آن هم مباحثه مرحوم ميرزاى بزرگ که رفت به آن دهی که به دور از همه چیز بودند، اما ایشان با قرآن ياد دادن به بچه ها و بیان فضائل اميرمومنان در ضمن ياد دادن قرآن به آنها کل آن ده را شيعه کرد. اين كارهايى كه ما مى كنيم همه اش وظيفه است کار اصول دارد هم بفهمیم هم خوب نشر بدهيم.

ضرورت تجهیز حوزه به زبان های مختلف و استفاده از وسائل ارتباطی برای تبلیغ دین

آیت الله مرتضوی بیان داشت: و اما يكى از مناسبت ها آغاز سال تحصیلی است. اوايل سال تحصيلى بايد وقت باشد که برنامه ريزى کنید و برنامه ريزى بيان شود اگر نواقصى دارد اقدام شود كه اين خود بحث فراوانى دارد.

وی افزود: يكى از نواقصى كه جدا در ما وجود دارد این است که اگر تاريخ را خوانده باشيد در طول تاريخ حوزه علميه پذیرش طلاب هندى، پاكستانى، ترک و عجم و عرب داشت؛ بخوانيد اين ها را، كل پذیرش طلبه در آن روزها به مقدور میسر شد اما امروز اين مقدار كافى نيست.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان گفت: شما اگر روز مباهله را که خواندید وقتی می خواهید شرح بدهید يا باید به همه دنيا سفر کنید يا مقاله بدهید به دنيا و يا با وسايلی مثل راديو و تلويزيون و امثال آن به دنيا آنچه را که می خواهید شرح بدهید.

وی افزود: عظمت روز مباهله چه بود؟ چرا نصرانی ها گفتند به ما کار نداشته باشید جزیه می دهیم نه توپ بود نه شمشیر بود نه مسأله فحش بود هيچ چیزى نبود اما آنها درماندند این عظمت را شما مي خواهيد به دنيا برسانيد پس باید همه زبان هايى كه در دنيا وجود را بدانید که خب ده هزار مليت است که ما اينقدر نيرو نداريم.

استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان ادامه داد: پس بايد با همین وسائل حدیثه برسانيم که در این صورت حوزه بايد مجهز به زبان تركى، به زبان هندی، انگليسى به زبان هاى دنيا مجهز باشد. حالا ٦ هزار نباشد ٦٠٠ تا باشد حدقل ٦٠ تا نیرو باشد.

آیت الله مرتضوی شاهرودی افزود: اين کار نيرو مي خواهد مقاله زبان می خواهد راديو زبان مي خواهد تبليغ زبان مي خواهد. در کل آنچه كه شما مخاطب داريد وظيفه داريد که به آنها مع الامكان روز مباهله را توضيح بدهيد.

وی ادامه داد: اين امكانات وجود دارد اما آیا فکرش را کردیم؟ همتش را لااقل داشته باشيم كه اگر مى خواهيم يك فرد را از گمراهی نجات بدهيم تبليغ مى خواهد تبليغ هم علم مي خواهد و علم هم زحمت دارد «لیس للانسان الا ما سعی» اين حرف ها را كسى بايد در اوايل سال تحصيلى بلكه هميشه به گوش ما طلبه ها برساند.

بیان عظمت عاشورا و دلیل آن/ روایت اصحاب کساء

آیت الله مرتضوی شاهرودی بیان داشت: يكى از مناسبت ها که پیش رو داریم خود عاشورا و عظمت عاشوراست كه شاید در زيارت عاشورا ٦ یا ٧ مرتبه عظمت المصیبه و تعابیر این چنین دارد. چرا روز عاشورا مصيبتش از همه مصائب بيشتر است این را از روایات پیدا کنید با خواب و قصه نقل نكنيد.

وی افزود: روايات را بخوانيد كه چرا روز عاشورای اباعبدالله مصیبتش اعظم از مصیبت روز شهادت اميرالمومنين(ع) است اين سوال ها شده از ائمه و جواب آن هم بیان شده است.

استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان ادامه داد: ائمه(ع) فرموده اند که چرا روز عاشورا روز حزن است چرا مصيبت عاشورا اعظم المصائب است حتی از وفات رسول خدا اعظم تر است خوب اينها همه در روايات موجود است جواب همه را بیان فرمودند.

آیت الله مرتضوی شاهرودی بیان داشت: روایتی مرحوم صدوق در علل نقل می کند که عبدالله بن فضل آمد نزد امام صادق همين سوال را كرد پرسید که چرا روز وفات پيامبر نمی گویید روز حزن است چرا روز شهادت اميرمومنان را نمى گويد مصیبتش اعظم است چرا روز شهادت حضرت زهرا را نمى گوييد مصیبتش بزرگتر است؟

وی افزود: در اين روايت امام صادق(ع) مفصل براى اين فرد توضيح داد براى اينكه روز عاشورا اصحاب كساء تمام شد اصحاب كساء 5 نفر بودند رسول خدا(ص) که رفت امیرمومنان بود مردم به بركت ایشان، سخن پیامبر را می شنیدند اميرمومنان که شهيد شد امام حسن بود امام حسن که شهيد شد امام حسين بود اما با شهادت امام حسين اصحاب كساء تمام شد.

عضو شورای عالی حوزه علمیه ادامه داد: دیگر مردم کسی از اصحاب کساء را ندارند که از آنها چیزی یاد بگیرند ده ها خصوصیت دارد روز عاشورا یکی همین که اصحاب کساء به شهادت اباعبدالله(ع) در این روز تمام شد و آسمان و زمین بر این مصیبت گریه کرد./933/پ201/ب1

ارسال نظرات