۰۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۵
کد خبر: ۵۲۸۷۴۶
مدیر مدرسه علمیه امام خمینی رباط کریم:

مسؤولان آگاهی های لازم را قبل از ورود طلاب به حوزه علمیه بدهند

مدیر مدرسه علمیه امام خمینی رباط کریم گفت: مسؤولان بايد آگاهی های لازم را قبل از ورود طلاب به حوزه ها به آنها بدهند كه در اين مسير گمان اشتباه نكنند.
حوزه علمیه

افتخار اصغری، مدیر مدرسه علمیه امام خمینی(ره) رباط کریم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، در رابطه با یکی از آسیب هایی که دامن گیر برخی طلاب و حوزویان شده و آن مساله تحیر و سرگردانی در فضای حوزه است که بعد از گذراندن چندین سال در حوزه، طلبه هنوز هویت واقعی خود را نمی شناسد و نمی داند که می خواهد چکاره بشود و از آینده علمی و شخصیتی خود بی خبر است و بعضا طلبه هویت خود را در مراکز دانشگاهی جستجو می کند، گفت: متاسفانه طلاب وقتي وارد حوزه ها می شوند هدف خود را مشخص نمی كنند و اين نداشتن هدف سبب مي شود با گذشت زمان دچار سردر گمی و بي هويتی در اين مسير شوند.

وی افزود: آنچه بسيار اهميت دارد اين است كه يك طلبه بايد بداند چرا و با چه هدفی در اين مسير قدم نهاده است. طلاب با مشاوره می توانند مسیر صحیح را برای رشد علمی و اخلاقی خود انتخاب کنند و این می تواند نقطه روشنی برای تقویت جایگاه یک طلبه در حوزه باشد.

اصغری در ادامه ابراز داشت: در همين راستا متاسفانه برخی كوتاهی ها از ناحيه مسؤولان حوزه ها نيز تاثير گذار است زیرا بايد آگاهی های لازم را قبل از ورود طلاب به حوزه ها به ايشان دهند كه در اين مسير گمان اشتباه نكنند كه اين امر تاكنون به شكل رسمی محقق نشده است. اميدواريم درآينده ای نزديك شرايطی فراهم شود كه به متقاضيان ورود به حوزه ها پيش از وارد شدن به اين مسير آموزش های لازم و همچنين توضيحات لازم جهت تحصيل در حوزه و ملاك های لازم برای آن داده شود تا طلاب پس از ورود دچار سردرگمی نشوند.

وی درباره اینکه حوزه و طلبه در این راستا هر یک چه وظیفه‌ای دارند، گفت: مسؤولان در اين مسير نقش بسزايی دارند اما خود طلاب نيز گاهی كوتاهی می كنند و قبل از اينكه از شرايط حوزه ها و نحوه تحصيل و آينده تحصيل در حوزه تحقيقی داشته باشند وارد حوزه ها می شوند كه اين خود آسيب بزرگی برای حوزه ها زیرا با گذشت زمان همين طلاب دچار سردرگمی و بی هويتی شده و در نتيجه ادامه مسير برای ايشان سخت و مراكز حوزوی را نيز دچار تنش خواهند كرد.

مدیر مدرسه علمیه امام خمینی در پاسخ به این سوال که چه کنیم تا طلاب به هویت طلبگی خود افتخار کنند، گفت: طلاب اگر جایگاهی را که در آن هستند به خوبی بشناسند مطمئنا به آنچه هستند افتخار می کنند زیرا آنان به عنوان هدایتگران جامعه و چراغ های روشن علم و اخلاق و ادامه دهندگان راه انبیا و اولیای الهی هستند. اگر این جایگاه را بشناسند نه تنها گریزان از موقعیت خود نخواهند بود بلکه شاکر خداوند خواهند بود که آنها را برای این مقام برگزیده است پس هیچگاه به دنبال فرار از این موهبت الهی نخواهند بود. 

وی درباره الزامات نشاط علمی، معنوی و اخلاقی طلاب و حوزویان، ابراز داشت: با توجه به اینکه بیشتر طلاب در سنین جوانی وارد حوزه های علمیه می‌ شوند، پس باید به روحیه آنها توجه خاص شود و در همین راستا لازم است نشاط علمی و معنوی طلبه مد نظر قرار گیرد. برنامه ریزی جهت فراهم سازی این نشاط با قرار دادن برنامه های فرح بخش و شادی آور مانند اردوهای تفریحی و دوره های ورزشی گوناگون به عهده مسؤولان حوزه ها است که باید تدارک لازم برای ایجاد محیطی با نشاط در حوزه ها صورت گیرد تا طلاب در کنار آموزش و تهذیب از روحیه ای شاد و سرشار از انرژی برخوردار باشند تا بتوانند با مخاطبین خود در جامعه برخوردی مناسب داشته باشند.

اصغری درباره مسیر تعالی علمی و اخلاقی طلاب، گفت: یک طلبه در ابتدا باید با راه و مسیر طلبگی و همچنین مشکلات این جایگاه آشنا شود و در ادامه به دنبال ارتقای سطح علمی خود باشد. طلاب باید بدانند که آموزش و اخلاق  از اهداف مهم آنهاست و با شناخت هدف و کسب مهارتهای لازم در این مسیر می توان به رشد کامل دست یافت. موفقیت علمی حوزه ها در توجه ویژه به اخلاق و مباحث تهذیبی است. توجه کردن به مباحث اخلاقی سبب افزایش قوای علمی حوزویان می شود پس در مسیر طلبگی آنچه حائز اهمیت است داشتن علم و اخلاق در کنار هم است که مانند دو بال سبب پرواز یک عالم دینی می شود.

وی در پایان در پاسخ به این سوال که فعالیت مراکز تخصصی حوزه تا چه میزان توانسته به هویت و هدایت تحصیلی و علمی طلاب سر و شکل بدهد و برای ارتقا و تقویت این مراکز چه توصیه ای خطاب به مدیران و تصمیم گیران حوزه دارید، خاطرنشان کرد: با توجه به برنامه ریزی های صورت گرفته از طرف مسؤولان حوزه های علمیه در خصوص جذب و ثبت نام طلاب و اینکه تبليغات بسياری در جهت ترغیب جوانان به تحصیل در حوزه ها صورت گرفته است می توان گفت تا حدودی مسیر هموار شده است ولی هنوز راه برای رسیدن به مقصود بسیار است.

اصغری ادامه داد: مسؤولان با فراهم سازی شرایط مناسب برای تحصیل در حوزه با قرار دادن دوره های حضوری، غير حضوری، مكاتبه ای، همچنين افزايش سطوح علمی برای حوزويان در صدد هستند آنها را در جهت ادامه تحصيل در حوزه ها تشويق کنند كه بسيار مهم و تاثير گذار است اما توصيه ای كه می شود اين است كه بهتر است موجبات ورود حوزويان را در مراكز تخصصی تسهيل کنند زیرا آنها از آنچه می آموزند بايد بهره ببرند تا تشويق شوند برای ادامه مسير؛ پس فراهم سازی موقعيت برای بهره مندی طلاب از آموخته های خود می تواند كمك بسياری به حفظ هويت طلاب کند. در همين راستا تقويت مراكز تخصصی حوزه ها با جذب اساتيد و خبرگان اين راه می تواند در ارتقای مراكز علمی حوزوی موثر باشد./966/ت۳۰۲/ب۱

ارسال نظرات