۰۷ مهر ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۱
کد خبر: ۵۲۸۸۳۳
حجت الاسلام والمسلمین مبلغی:

تنویر افکار عمومی یکی از اهداف امام حسین در روز عاشورا بود

نماینده مردم لرستان در مجلس خبرگان گفت: انسان سازی برای امام حسین(ع) مهم بود، امام حسین(ع) در روز عاشورا با وجود اینکه همه عزیران خود را از دست داده بود، در برابر مردم ایستاد و خطبه ایراد کرد، ایشان می خواست روی افکار عمومی تأثیر گذارد.
احمد مبلغی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خرم آباد، ماه محرم و صفر از فرصتهاى ویژه‌ ای است که هنوز ابعاد و ظرفیت هاى مهم آن ناشناخته مانده است، با استفاده از ظرفیتها، حضور مبلغان و روحانیان، رونق ‌بخشیدن به محافل و مجالس عزاداری، هیأتها و معرفت وافزایی و بصیرت بخشی بین آحاد جامعه و با استفاده از ظرفیت حوزه علمیه و دانشگاه واقعیت های این ماه را تبیین کرد.

توجه به ایام محرم و صفر و برپایى خیمه‌هاى عزاى اهل بیت(ع) موجب حفظ اسلام، قرآن و مکتب اهل بیت(ع) است، به گفته امام راحل باید به‌ خوبى از ظرفیت های این ایام در جهت معرفت افزایی استفاده شود و اگر همه ظرفیت هاى موجود در محرم، صفر و تاسوعا و عاشورا در ابعاد درونى و هویتى و زیرساخت ها و بنیان هاى فکرى، معنوى، اعتقادی، انقلابى، فهم و تبیین شود و جریان یابد، چه اتفاق عظیم و خیره ‌کننده‌ای مى‌افتد؟!

در ادامه گفت و گویی با حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی، نماینده مردم لرستان در مجلس خبرگان، با محوریت دیدگاه قرآن در رابطه با افکار عمومی و حضور پر رنگ این دیدگاه در قیام حسینی ارائه می شود.

بر اساس منطق قران سخن گفتن در جامعه، در جمع خانواده، دوستان، سرکلاس درس، در مساجد و در اجتماعات بزرگ در شهر، کشور، منطقه و جهان امری مهم و ضروری است.

در مواجهه با افکار عمومی و سخن گفتن با آنها باید بهترین سوژه را انتخاب کنیم و در جهت تأثیر گذاشتن بر افکار عمومی باید طبق آیات قرآن و استخراج داستان ها و واقعیت ها سخن گفت و مردم را با حق آشنا ساخت.

داستان حضرت موسی(ع) را اگر مرور کنیم، معجزه حضرت موسی(ع) تبدیل شدن عصا به اژدها شد و چون این معجزه کاری خدایی بود ماندگار شد، چراکه هر کجا کارخدا، اندیشه و یاد خدا باشد آنجا رشد است و در ارتباط با خدا معنا پیدا می کنید، معنای عشق را در می یابیم و قلب ها آرامش پیدا می کند.

وی با طرح این سؤال که چرا معجزه موسی(ع) به اژدها شدن عصای او بود؟ چرا عصا تبدیل به سوژه شد؟ ادامه داد...

قرآن در ارتباط با افکار عمومی توجه نشان می دهد نباید افکار عمومی را دست کم گرفت، معجزه حضرت موسی(ع) نیز ارتباط با افکار عمومی دارد، در زمان حضرت موسی(ع) بزرگ ترین هنر هنر سحر بود، ساحرانی زبردست، قوی، مهم و رنگارنگ وجود داشت که در هیچ عصر و جامعه ای به اندازه جامعه دوران موسی سحر و جادو ترقی وجود نداشت به همین خاطر معجزه حضرت موسی(ع) تبدیل شدن عصا به اژدها بر اساس حق بود.

معجزه حضرت موسی(ع) موجب باطل شدن همه تلاش ها، سحر و جادوی ساحران شد و آنان فهمیدند که با حق روبرو هستند، حقیر شدند و ساحران که به آنها وعده اجرت داده بودند در آن شرایط به سجده افتادند.

افکار عمومی باید بر پایه انتخاب سوژه درست باشد

خداوند به افکار عمومی توجه داشت، چراکه اگر این طور نبود خداوند عصای موسی(ع) را معجزه قرار نمی داد، افکار عمومی باید بر اساس انتخاب سوژه درست باشد تا بر مردم تأثیرگذار باشد.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی در ادامه با طرح این سؤال که آیا انقلاب حسین بن علی(ع) بر اساس انتخاب سوژه های مهم در جهت تغییر افکار عمومی بوده است یا نه؟

ادامه داد...

انقلاب حسینی انقلاب در افکار عمومی بود

علت بقای انقلاب حسینی این است که استاندارد تمام افکار عمومی در قرن ها و تاریخ را رعایت کرده است، انقلابی که حسین(ع) دنبال آن بود مربوط به تمام مسلمانان است و این انقلاب انقلاب افکار عمومی بود به همین جهت پایدار است.

امام حسین(ع) در نهضت حسینی بر روی سه سوژه آب، طفل و خانواده تأکید داشته است که در ادامه به هر یک می پردازیم، تأکید امام حسین(ع) بر روی آب یکی از این سوژه ها بود، آب سوژه ای برای انسان مطرح است، آنها آب را بر امام حسین بستند و اما ایشان مدیریت کردند تا این موضوع به سوژه بزرگی تبدیل شود چراکه آب سوژه فرا نسلی، تاریخی و مربوط به هر جامعه بوده و دلیل و فلسفه این این بود تا وجدان انسانها و تاریخ را به حرکت در بیاورد واقعیت و ماهیت آن قوم را بر جهانیان آشکار و مظلومیت اهل بیت(ع) را بیان کند.

حوزه علمیه و دانشگاه واقعه عاشورا را از زاویه آب مطالعه کنند

مطالعه و پرداختن جدی و عمیق حوزه علمیه و دانشگاه ها به واقعه عاشورا از زوایای مختلف به ویژه زاویه آب بسیار اهمیت دارد، باید یک بار عاشورا را از زاویه آب مطالعه کنیم تا هرچه بیشتر عمق این نهضت آشکار شود.

در واقعه عاشورا دشمن نادان و جاهل نیز روی آب تکیه می کرد، سوژه دیگر طفل شیرخوار علی اصغر بود، نقشی که علی اصغر در نهضت عاشورا داشته بسیار پر رنگ است، بچه نوزاد به دلیل معصومیت و مظلومیت که دارد بر افکار عمومی در هر صنف و جایگاهی اثر می گذارد و این نهضت حسینی برای تحرک بخشی به افکار عمومی بود، امام حسین(ع) با قیام عاشورا خط بطلانی روی ظلم کشید و موجب شد تا ماهیت ستم را از هر جنسی که باشد روشن سازد.

امام حسین نهضت مبتنی بر افکار عمومی را شکل داد

حضور زن و فرزندان اهل بیت(ع) در فضای جنگ مظلومیت اهل بیت(ع) را به اوج رساند، خانواده اهل بیت(ع) پس از عاشورا زمام استمرار عاشورا و قیام عاشورا را دست گرفتند و اگر نبودند بُعد رسانه ای و ارتباطی با افکار عمومی ضعیف می شد.

امروز حضور ما بین مردم و نسل جوان جامعه امری ضروری است، ما نمی توانیم با نسل جامعه امروز بی ارتباط باشیم، ارتباط باید بر اساس سوژه های نو و در نظرگرفتن وجدان افراد و بر پایه اخلاق باشد، همانطور که امام حسین(ع) بر اخلاق تکیه کرده است، ما نیز باید به اخلاق تکیه کنیم باید خط قرآن را برویم و با سخن گفتن حق بر افکار عمومی تأثیر گذار باشیم و وجدان ها را بر اساس حق بیدار سازیم چراکه ما مسؤول هستیم و نباید بگذاریم افکار عمومی از حق فاصله بگیرد و این مهم برای اولیا، معلمان، اساتید، پدارن، حوزه علمیه و مسؤولان الگو است.

انسان سازی برای امام حسین(ع) مهم بود، امام حسین(ع) در روز عاشورا سوژه هایی به کار می گرفت تا بتواند روی مردم اثر بگذارد و ایشان با رفتن به کوفه روی افکار عمومی مردم کار کرد، امام حسین(ع) در روز عاشورا با وجود اینکه همه عزیران خود را از دست داده بود، در برابر مردم ایستاد و حرف زد و خطبه را بیان کرد ایشان می خواست روی افکار عمومی تأثیر گذارد.

سخن گفتن و آگاه کردن مردم در اسلام موضوعیت دارد، خداوند با مردم سخن گفته و در اسلام مورد تأکید فراوان است،

بر اساس دیدگاه اسلام باید با حضور در بین مردم با افکار عمومی حرف زد، نباید فاصله بین افکار عمومی زیاد شود، انتخاب سوژه و ذیل آن سخن گفتن از اهمیت فراوانی برخوردار است چراکه تا اعماق جان انسان نفوذ دارد امام حسین(ع) به دنبال سخن گفتن با اندیشه های مردم بوده است.

اگر کسی مظلوم و گرفتار باشد دست استمداد به سمت مردم بلند کند از نظر فطری و وجدانی اگر به او کمک نشود از انسانیت به دور است، ملت میانمار این همه مظلومیت دیدند و افکار عمومی به کمک آنها آمدند و اما مجامع جهانی کمک نکردند و این از انسانیت به دور است.

در اسلام برای استمداد جویی تأکید فراوانی شده است پیامبر اسلام می فرمایند: اگر کسی بشنود فردی ندا می دهد ای مسلمانان کمک کنید و جواب او داده نشود او مسلمان نیست.

اهل بیت(ع) مظلوم واقع شده بودند ولی مظلومیت اهل بیت(ع) آشکار نبود، امام حسین(ع) در روز عاشورا اهل بیت(ع) را سوژه قرار داد و تلاش کرد محور جریان حسینی اهل بیت(ع) شود چون مشکل مردم این بود که اهل بیت(ع) را نمی شناختند.

امام حسین(ع) در واقعه کربلا مظلومیت را آشکار، وجدان ها را بیدار و عمق جنایت در حال انجام را به گوش جهان و تاریخ می رساند و اصرار داشت این جمله را مرتب تکرار کند، امام حسین(ع) در شهادت خود رسالت داشت و می خواست بر مردم اثرگذار باشد.

سوژه های روز عاشورا برای اندیشه جهان امروز اسلام بهترین سوژه ها است

روز عاشورا سوژه هایی دارد، که برای جهان اسلام اثرگذار و نتیجه بخش است سوژه اهل بیت(ع)، دفاع از مظلوم، هجوم به ظلم، سخن گفتن با مردم و خیرخواهی حتی برای دشمن خود، هرکدام دنیایی از معنا است و باید روی آن کار شود./9459/گ۴۰۴/ب۱

ارسال نظرات