۰۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۲
کد خبر: ۵۳۳۸۶۵
رفیعی آتانی:

سهم حوزه‌ها و دانشگاه‌ها در عرصه علوم انسانی رو به افزایش بوده است

دبیر علمی چهارمین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی خواستار نقش آفرینی جوان‌ترهای علمی در عرصه علوم انسانی اسلامی شد.
رفیعی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، عطاءالله رفیعی آتانی در مراسم اختتامیه چهارمین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی که پیش از ظهر امروز چهارم آبان در سالن همایش‌های مدرسه امام موسی کاظم(ع) قم برگزار شد به ارائه گزارشی از روند برگزاری سه دوره گذشته آن و این دوره پرداخت و گفت که مقالات متعدد در قالب‌ دو جلد کتاب‌ و مجلات تخصصی تحقیقات بنیادین و تحقیقات کاربردی علوم انسانی چاپ شده است.

وی در ادامه با بیان این‌که ماهیت این نهاد و جریان علمی با یک روند و تکامل طبیعی در حال رشد است، بر شناسایی و مدیریت و کمک به نقش آفرینی جوان‌ترهای علمی در این عرصه تأکید کرد و افزود: کنگره چهارم در حالی برگزار می‌شود که مطالعات انجام شده نشان می‌دهد سهم حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها در عرصه علوم انسانی رو به افزایش بوده است.

دبیر علمی چهارمین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی با بیان این‌که در کنگره پنجم به دنبال تحقق و تأسیس مجمع جوانان نخبه علمی در قلمرو علوم انسانی اسلامی خواهیم بود، از انتشار مجله اسلامیک هیومنیتیز براساس تداوم ارتباطات علمی متقابل با خارج از ایران در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

وی با بیان این‌که این محفل علمی در فضای حوزه علمیه قم برگزار شده است برای توجه بیشتر همه حوزویان چند نکته را در قلمرو مناسبات علوم انسانی و علوم حوزوی مطرح کرد و گفت: علم انسانی متعارف از محصولات پرقدرت جهان غرب است.

رفیعی آتانی افزود: جامعه‌شناسی، اقتصاد و سایر علوم انسانی گزارشی از تحقق فلسفه غربی در عینیت و واقعیت زندگی انسانی غربی است بر این مبنا دستاوردهای علوم انسانی تداوم اجتماعی فلسفه زندگی غربی را نمایان ساخته است.

وی با بیان این‌که علوم انسانی متعارف به مثابه فلسفه دین ایدئولوژی خودنمایی می‌کند و راه‌حل آن تولید علوم انسانی بر مبنای معارف قرآن کریم است، از ظرفیت بی‌بدیل فلسفه اسلامی و علم اخلاق اسلامی سخن گفت که برای نظریه‌پردازی در این حوزه علمی وجود دارد.

دبیر علمی چهارمین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی خاطرنشان کرد: علوم انسانی مبتنی بر قرآن کریم می‌تواند بستر و فضای مناسبی را برای ظرفیت‌سازی فقهی ایجاد کند و واقعیت زندگی اجتماعی را در اختیار تفقه مسؤول و واقع‌نگر قرار دهد.

وی ادامه داد: تولید علوم انسانی مبتنی بر مبانی و معارف قرآن کریم و در مقابل دانش‌های حوزوی راهی است که در این دوره با استفاده از فرصت بی‌نظیر نظام مقدس اسلامی و برای کمک به آن ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است.

رفیعی آتانی با اشاره به این‌که چهل مرکز علمی حوزوی و دانشگاهی در برگزاری چهارمین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی مشارکت داشته‌اند، اظهار داشت: این مراسم از روز سه شنبه گذشته با ارائه هشتاد مقاله از میان 473 مقاله رسیده با حضور دانشگاهیان و حوزویان در تهران برگزار شد.

دبیر علمی چهارمین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی گفت: در آیین اختتامیه این کنگره سومین جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی به سه تن که دارای تجارب ارزنده در این عرصه بوده‌اند اهدا ‌شد که هدف عمده اعطای جایزه افزون بر تکریم بزرگان علمی نشان دادن قله‌های توفیق به جوان‌ترهای علمی است./920/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات