۰۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۹
کد خبر: ۵۳۳۸۷۳
آیت‌الله سبحانی:

پژوهشگران حوزه و دانشگاه مسأله علوم انسانی اسلامی را جدی بگیرند

حضرت آیت‌الله سبحانی در پیامی به چهارمین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی از پژوهشگران حوزوی و دانشگاهی خواست که مسأله علوم انسانی اسلامی را جدی بگیرند.
حضرت آیت الله سبحانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله جعفر سبحانی در پیام خود به چهارمین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی که از سوی دکتر محمدرضایی عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی قرائت شد، از پژوهشگران حوزوی و دانشگاهی خواست که مسأله علوم انسانی اسلامی را جدی بگیرند.

وی تصریح کرد: پژوهشگران حوزه و دانشگاه مسأله تحقق علوم انسانی اسلامی را جدی بگیرند تا متفکران و دانشمندان براساس مبانی درست قرآنی و اسلامی به نظریه‌پردازی بپردازند و علوم اسلامی در جایگاه صحیح خود قرار گیرد.

این مرجع تقلید در این پیام که در مراسم اختتامیه کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی قرائت شد با اشاره به این‌که خداوند از انسان‌ها می‌خواهد در نشانه‌های خلقت تفکر و تدبر کنند تا حق و حقیقت را بشناسند و سرانجام بفهمند که این جهان بیهوده آفریده نشده است، افزود: خداوند نظم و قانون مشخص را به عنوان سنت‌های الهی بین مخلوقات قرار داده است.

وی در ادامه خاطرنشان می‌کند: البته این‌که خداوند خالق همه هستی است منافاتی با اصل سببیت در نظام هستی ندارد که بعضی موجودات علت وجود برخی دیگر هستند. خدا است که به خورشید و ماه گرمی و درخشندگی عنایت کرده و آنها را علت گرمی و درخشندگی قرار داده و باد را علت حرکت دانسته است.

حضرت آیت‌الله سبحانی اظهار داشت: اگر در دانش بشری ثابت شد که باد علت حرکت ابر و یا خورشید علت روشنایی است و یا علت رفع فلان مرض فلان دارو است به معنای انکار طبیعت نیست بلکه به معنای رابطه بین این عالم است.

وی از این‌که بعد از رنسانس در جهان غرب به دلیل تسلط تجربه‌گرایی و مادی‌گرایی برخی علوم تجربی، علوم طبیعی و انسانی را در مقابل تعالیم وحیانی و اعتقاد به ماوراءالطبیعت دانستند، ابراز تأسف کرد.

استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم با اشاره به این‌که اگوسنت کنت اعلام می‌کند که الآن دوران تجربه است و دوران اعتقاد به خدا سپری شده و برخی دیگر مطرح می‌کنند که خدا معاد، وحی و عالم غیب را براساس نگاه مادی  وتجربه‌گرایانه ترسیم کرده است، این نظریه‌ها را سبب وارد کردن خسارت‌های بسیار به جامعه علمی دانست.

وی با بیان این‌که مبنای چنین نظریاتی سست است و از حقانیت برخوردار نیست، تصریح کرد: علوم انسانی اسلامی یعنی حقایق انسان آن گونه که در نفس الامر وجود دارد مورد مطالعه قرار گیرد نه آنچه تحریف شده است؛ بنابراین براساس تعالیم اسلام انسان مخلوق خدا در زمین است که با فطرت الهی آفریده شده و باید در آیات انفسی به تأمل بپردازد.

حضرت آیت‌الله سبحانی که قرار بود سخنران ویژه این مراسم باشد، در پایان پیام خود با تقدیر و تشکر از برگزارکنندگان همایش، از این‌که به علت فوت همشیره، نتوانسته است در مراسم شرکت کند عذرخواهی کرد./920/۲۰۲/ح

ارسال نظرات