۰۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۳
کد خبر: ۵۳۳۹۴۹

خاطرات آیت الله سبحانی از دوران طلبگی‌اش در تبریز

حضرت ‌آیت الله سبحانی در جمع طلاب و روحانیان آذربایجان‌شرقی به بیان خاطراتی از دوران تحصیل خود در حوزه علمیه طالبیه تبریز پرداخت.
حضرت آیت الله سبحانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حضرت آیت الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید در سفر به استان آذربایجان‌شرقی ظهر امروز در همایش طلاب و روحانیان تبریز که در مسجد جامع و صحن حوزه علمیه تاریخی تبریز برگزار شد، اظهار داشت: بنده سال ۱۳۱۸ در همین مدرسه علمیه طالبیه، دروس حوزوی را آغاز کردم.

وی با بیان این‌که دوران تحصیل در حوزه طی آن سال‌ها سختی‌ها و تفاوت‌هایی با دوران فعلی دارد، خاطرنشان کرد: حوزه علمیه آذربایجان و تبریز قدمت دیرینه و تاریخی مهمی دارد که باید امروز نیز همان نقش محوری را داشته باشد، بزرگان بسیاری در حوزه علمیه طالبیه رشد و تعالی یافته‌اند.

حضرت آیت الله سبحانی با اشاره به این‌که حوزه علمیه فعلی باید نهضت جدیدی را شروع کرده و نهصت قبلی را ادامه دهد، گفت: مراجع تقلید، علما و اساتید بزرگی در این شهر وجود داشتند و شما وارث این سرمایه هستید؛ چراغ برخی از حجره های این مدرسه علمیه تا پاسی از شب روشن بود و بر این اساس، علامه طباطبایی ها و علامه جعفری ها از این شهر رشد کردند.

این مرجع تقلید با اشاره به این‌که تعالی حوزه های علمیه آذربایجان نیازمند وحدت و هم‌صدایی حوزویان و علمای این دیار است، خاطرنشان کرد: جمعیتی که متفرق باشد، نمی توانند مسیر پیشرفت و تعالی را طی کنند، باید در مقابل تکفیری ها و وهابیت متحد باشیم، تا از حقانیت مکتب تشیع  دفاع کنیم.

وی با اشاره به این‌که حوزویان بایستی با افکار، اندیشه ها و منطق گروهک‌های تکفیری و سلفی آشنا بوده تا بتوانند پاسخگوی شبهات باشند، گفت: با عقاید وهابیت آشنا شوید تا بتوانید خود را در مقابل هجمه های فکری و عقیدتی دشمنان مسلح شوید.

حضرت آیت الله سبحانی ادامه داد: باید درس آشنایی با عقاید وهابیت در حوزه های علمیه تدریس شود؛ اگر امروز آمریکا در ظاهر می گوید با تکفیری ها مبارزه می کند، دروغ محض است؛ آن ها گروهک های تروریستی و تکفیری را ساخته اند تا ما را مشغول کنند؛ باید نسبت به توطئه های دشمن آگاه باشیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خواستار مجاهدت طلاب و روحانیان در دوران تحصیل دروی حوزوی شد و گفت: جامعه امروز بر پایه علم است؛ اهل علم باید خود را مجهز به علم نقلی و عقلی کنند، پای منبری های شما مانند مخاطبان صد سال پیش نیستند، سخنان شما باید در مخاطب تحول ایجاد کند./935/پ204/ب1

ارسال نظرات