۱۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۰
کد خبر: ۵۳۶۱۳۷
نمایشگاه مطبوعات؛

لزوم پژوهش حوزویان در عرصه بانکداری اسلامی

حجت الاسلام جوادی قانون بانکداری کشور را قانونی مترقی و اسلامی دانست و بر لزوم پژوهش حوزویان در عرصه بانکداری اسلامی تأکید کرد.
مهمانان غرفه خبرگزاری رسا در سومین روز از بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها
مهمانان غرفه خبرگزاری رسا در سومین روز از بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید امین جوادی، مدیرعامل مؤسسه اعتباری ملل، در بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی مطبوعات و خبرگزاری‌ها، با حضور در غرفه خبرگزاری رسا با دبیران و خبرنگاران این رسانه حوزوی دیدار و گفت و گو کرد.

حجت الاسلام جوادی قانون بانکداری کشور را قانونی مترقی و اسلامی دانست و گفت: بعد از پیروزی انقلاب، شورای محترم نگهبان فعالیت بسیار دقیقی روی قانون بانکداری کشور که مجلس شورای اسلامی مصوب کرده بود، انجام داده است، فقهای بزرگواری همچون آیت‌الله رضوانی، آیت‌الله یزدی و آیت‌الله جنتی زحمات و رنج‌های فراوانی را در این زمینه متحمل شده‌اند و پژوهش‌های بسیاری درباره قانون بانکداری انجام شده است.

مدیرعامل مؤسسه اعتباری ملل بیان کرد: اینجانب در دیداری که با آیت الله یزدی داشته‌ام، نظر وی درباره قانون بانکداری کشور را جویا شدم، وی در این باره چنین بیان کرد که اگر این قانونی را که ما پایش و مصوب کردیم، بدان عمل شود عملیات بانکی کشور ربوی نخواهد بود.

وی با بیان این که کلیات قانون بانکداری کشور، قانونی صحیح و مطابق با شرع مقدس اسلام است، هرچند در جزئیات آن اشکالاتی وجود دارد ، گفت: ممکن است در بدنه نظام بانکی مسؤولان منحرفی وجود داشته باشند که اعتقادی به قانون بانکداری اسلامی ندارند و یا خطا و اشتباهی درباره اجرایی کردن این قانون کرده باشند و یا بدان بی توجهی کنند.

حجت الاسلام جوادی ابراز داشت: کلیات نظام بانکداری کشور، بانکداری اسلامی است به همین دلیل رهبر معظم انقلاب و مراجع عظام تقلید در این زمینه دغدغه دارند، ولی اینکه بانکداری کشور را ربوی بدانیم جفای بزرگی به نظام بزرگ جمهوری اسلامی است.

وی درباره شبهه حرام بودن جریمه دیرکرد گفت: در این زمینه میان مراجع اختلاف نظر وجود دارد و برخی مراجع جریمه دیرکرد را با شرط ضمن عقد آن صحیح می‌دانند و همچنین قانون جریمه دیرکرد به امضای اعضای شورای نگهبان رسیده و بعد از آن بانک‌های کشور ابلاغ شده است؛ در حالی که شورای نگهبان بدون اذن و اجازه ولی فقیه مسأله غیر شرعی و غیر قانونی را تصویب نمی‌کند.

حجت الاسلام جوادی با بیان اینکه تمام عملیات بانکی به جریمه تأخیر ختم نمی‌شود، گفت: بهتر است مردم را تشویق و ترغیب کنیم که اقساط را سر موعد خویش پرداخت کنند که گردش مالی در سیستم بانکداری کشور انجام و رکود مدیریت شود و همچنین ظرفیت‌های اقتصادی کشور افزایش یابد و دیگر نیازی به گرفتن جریمه تأخیر اقساط وجود نداشته است.

وی با تأکید بر لزوم پژوهش حوزویان در عرصه بانکداری اسلامی گفت: مفاهمه‌ای میان نظام بانکداری و حوزه علمیه وجود ندارد؛ در حالی که در این زمان حوزویان باید مسائل محدثه همچون بانکداری را یکی از دروس خویش قرار بدهند و طلاب در این عرصه پژوهش‌های کاربردی انجام دهند.

حجت الاسلام جوادی با اشاره به تشکیل کمیته مالی در مؤسسه مالی ملل گفت: اعضای کمیته مالی این مؤسسه را کارشناسان بانکداری و نخبگان حوزوی همانند حجج الاسلام علیرضا اسلامیان و محمد تلخابی، از اعضای مجلس خبرگان رهبری، تشکیل داده‌اند، در این شورا مصادیق بانکداری اسلامی به طور دقیق بررسی می‌شود و روند فعالیت‌های این گروه رو به رشد و گسترش است./۹۹۸/پ۲۰۱/ی

ارسال نظرات