۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۸
کد خبر: ۵۳۷۸۸۱
نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی:

مراقبت از گلخانه بندگی درگرو دوری از گنداب گناه است

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با اشاره به اهمیت استغفار در زندگی، گفت: مراقبت از گلخانه بندگی درگرو دوری از گنداب گناه است.
حجت الاسلام یعقوبی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی فقیه در استان خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد، امروز در درس اخلاق که در محل حسینیه شهدای مصلای امام خمینی(ره) بجنورد برگزار شد، اظهار کرد: انسان باید با دوری از گنداب گناه از گلخانه بندگی مراقبت کند.

وی افزود: یکی از شاگردان امام سجاد (ع) از حضرتش سؤال کرد: فرشتگان اعمال ما را می‌نویسند، بجاست، برای اینکه می‌بینند و می‌نویسند اما آیا خاطرات و نیت‌هایی را که فقط از دل گذرانده‌ایم و هنوز به لباس عمل در نیاورده‌ایم را هم می‌نویسند؟ آنها را که نمی‌بینند پس از کجا می‌فهمند تا بنویسند؟

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی اضافه کرد: آن شاگرد در ادامه سؤال خود پرسید این‌که خداوند می‌فرماید: «و ان تبدو اما فی انفسکم او تخفوه یحاسبکم به الله»؛ اسرار درونی را که به کسی افشا نکرده‌اید در قیامت باید حسابش را پس بدهید این اسرار درونی را فرشتگان چگونه می‌دانند و از کجا می‌نویسند؟

وی ادامه داد: حضرت در جواب فرمود: آیا بوی باغ و بستان و بوی کثافت و گنداب یکی است؟ اگر از کنار باغی پر ازگل و معطر بگذرید بوی خوب احساس می‌کنید و چنانچه بوی بد به مشام انسان برسد می‌فهمد که اینجا کثافت و زباله است از بو می‌توان فهمید که از کنار باغ می‌گذریم یا از کنار چاه، فرشتگان از بوی خوش تشخیص می‌دهند که در قلب این مؤمن اسرار و نیت‌ها و اراده‌های خیر و طیب و طاهر است و از بوی بد هم فرشتگان می‌فهمند که در درون این شخص پلیدی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با بیان اینکه عطر استغفار سبب چشیدن عطر عبودیت می‌شود، افزود: واژه استغفار و مشتقات آن 234 مرتبه در قرآن به کار رفته است.

وی ادامه داد: قرآن هفت مرتبه از بندگان خواسته است از خدا طلب مغفرت کنند و 91 مرتبه خدا را به عنوان غفور معرفی کرده و پنج مرتبه هم از او با نام غفار و یک مرتبه هم با غافر یاد کرده است.

استاد درس خارج فقه حوزه علمیه خراسان شمالی خاطرنشان کرد: این نشان‌دهنده گسترش رحمت و رأفت و مغفرت الهی است که رحمت او بر غضبش پیشی گرفته است و مفهوم «یا من سبقت رحمته غضبه» هم همین است.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی گفت: اصل واژه «استغفار» از ریشه «غفر» به معنای ستر و پوشیدگی است البته پوشیدگی که در آن نوعی از مصلحت نهفته باشد./9314/پ202/ب2

ارسال نظرات