۱۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۸
کد خبر: ۵۴۱۲۵۸

چند خبر کوتاه از استان هرمزگان

انتصاب قائم مقام نماینده تام الاختیار شورای سیاستگذاری ائمه جمعه در مسجد جامع بندرعباس، گردهمایی رابطان منطقه ای خواهران کانون های مساجد و ارتقای سطح محتوایی آثار جشنواره تئاتر کودک و نوجوان رضوی از جمله اخبار کوتاه استان هرمزگان است.
اخبار کوتاه استان هرمزگان

به گزارش خبرگزاری رسا در هرمزگان، اسحاق دستگزین در حکمی از سوی آیت الله نعیم آبادی نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان و امام جمعه بندرعباس به سمت قائم مقام نماینده تام الاختیار شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور در حوزه مسجد جامع بندرعباس منصوب شد.

آیت الله نعیم آبادی در مراسم انتصاب قائم مقام نماینده تام الاختیار شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور در حوزه مسجد جامع بندرعباس با اشاره به حسن سابقه اسحق دستگزین در سمت پیشین وی در بنیاد شهید استان، تصریح کرد: هر عمری توفیق آن که در مسجد صرف بشود را ندارد و از این جهت به شما تبریک گفت که بعد از خدمت صادقانه تان به خانواده معظم شهدا از امروز افتخار این را دارید که خادم مسجد باشید.       

وی با اشاره به توجه خاص بزرگان دین به خدمت در مسجد، گفت: دعای امیر المومنین(ع) این بود که خداوندا به من توفیق بده که مساجد تو را آباد کنم و چه خوب است که عمر شما بعد از خدمت به شهدا در جایی صرف می شود که حال و هوای معنوی مشابهی دارد.

نماینده ولی فقیه در هرمزگان با اشاره به دیدگاه رهبر معظم انقلاب نسبت به نمایندگانشان در استان ها تصریح کرد: در جلسه ای که به همراه سایر نمایندگان رهبری خدمتشان رسیده بودیم بنده شخصا شنیدم که ایشان فرمودند همانطور که بنده رهبر کشور هستم شما هم رهبران استان ها هستید و همان نقشی که من در ایران دارم شما در استان ها دارید.

وی با اشاره به بیست و هشتمین سال حضور خود به عنوان نماینده رهبری در استان هرمزگان گفت: در این مدت هیچکس٬ حتی خانواده و افراد نزدیک به بنده هم نمی دانند من در انتخابات ها به چه کسی رای داده ام.

 امام جمعه بندرعباس با بیان اینکه من جناحی نبوده و نیستم گفت: به عنوان حجت شرعی خط بنده خط رهبری است و چون به هیچ جناحی تعلق ندارم یک طلبه آزاد هستم و آزادانه سخن می گویم.

وی با بیان اینکه بنده به عنوان نماینده رهبری در استان هیچگاه به سمت گروه یا جناحی گرایش نداشته ام گفت: بنده همواره خط اصیل انقلاب را با محوریت رهبری ادامه داده و می دهم.

گردهمایی رابطین منطقه ای خواهران کانون های مساجد هرمزگان

نشست فصلی رابطین منطقه ای واحد خواهران کانون های فرهنگی هنری مساجد هرمزگان در راستای انسجام بخشی و برنامه ریزی برنامه های سه ماهه پایانی سال جاری در سالن رودکی اداره کل ارشاد اسلامی در بندرعباس برگزار شد.

در این نشست که بیش از 30 نفر از رابطین منطقه ای خواهران کانون های مساجد هرمزگان حضور داشتند، پیرامون مباحث و موضوعات مختلفی نظیر «نماز»، «سبک زندگی ایرانی اسلامی»، «تحکیم بنیان خانواده»، «عفاف و حجاب»، «اقتصاد مقاومتی» و ... بحث و بررسی و تبادل نظر شد.

برگزاری کارگاه ها و دوره های آموزشی حول محور علوم قرآنی، احکام، اخلاق، سواد رسانه ای، فرزندپروری، همسرداری، ازدواج، آسیب های اجتماعی از دیگر موضوعات مورد بحث رابطین منطقه ای واحد خواهران کانون های فرهنگی هنری مساجد هرمزگان بود.

حجت الاسلام علی مریدی، مسئول نمایندگی ولی فقیه در قرارگاه نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در این نشست به جایگاه مسجد در دین مبین اسلام اشاره کرد و گفت: بنای مسجد نخستین اقدام پیامبر رحمت و مهربانی(ص) پس از هجرت بود و این امر، بیانگر نقش و جایگاه این مکان مقدس در جامعه اسلامی است.

وی با اشاره به دشمنی های استکبار، یادآور شد: استکبار جهانی از روزهای نخست پیروزی انقلاب دشمنی خود را با نظام جمهوری اسلامی و ملت مسلمان ایران آغاز کرده و این دشمنی همچنان ادامه دارد.

مسؤول نمایندگی ولی فقیه در قرارگاه نیروی دریایی سپاه افزود: دشمن پس از شکست در جنگ سخت، به جنگ نرم روی آورده و در این زمینه برای به زانو درآوردن انقلاب اسلامی از همه توان و ظرفیت خود و هم دستانش استفاده می کند و یکی از مهمترین نقشه های شوم دشمن ضربه زدن به بنیان خانواده ها و ترویج فساد بین نسل جوان و آینده ساز است.

وی از مسجد به عنوان بهترین مامن و پناهگاه برای در امان ماندن از تیرهای زهرآگین دشمن در جنگ نرم نام برد و بیان کرد: کانون های فرهنگی هنری برای جذب جوانان به مسجد و مصون نگه داشتن این سرمایه عظیم نظام و کشور در برابر توطئه ها و نقشه های شوم دشمن، رسالت خطیری را بر عهده دارند.

حجت الاسلام مریدی ضمن تحسین اقدامات درخور توجه کانون های مساجد در راستای مبارزه با هجمه های فرهنگی دشمن، بر به روز بودن و با برنامه حرکت کردن کانون های فرهنگی هنری در جنگ نرم تاکید کرد و افزود: برای غلبه بر دشمن در این نبرد باید از تجربه پیشکسوتان در کنار شور و انگیزه بالای نسل جوان به بهترین شکل بهره گرفته شود.

وی همچنین به تشریح ویژگی های یک فعال مسجدی برای جذب افراد پرداخت و توضیح داد: خوش اخلاقی و آراستگی ظاهر از شاخص ترین ویژگی هایی است که باید در یک عضو کانون فرهنگی هنری وجود داشته باشد تا بتواند نوجوانان و جوانان دیگر را به مسجد جذب کند.

حجت الاسلام محمد علی لبخندان از اساتید اخلاق حوزه و مدیر موسسه فرهنگی هنری اندیشه های اسلامی سجادیه نیز صبر، مقاومت، ایستادگی و ایمان را از مولفه های مورد نیاز کار فرهنگی برشمرد و گفت: تنها راه چاره رفع آسیب های اجتماعی ترویج، نهادینه سازی و تعمیق فرهنگ قرآن، سیره نبوی و معارف اهل بیت(ع) است.

وی بر شناسایی آسیب های منطقه ای توسط کانون های فرهنگی هنری مساجد تاکید کرد و افزود: ابتدا باید امراض فرهنگی هر منطقه شناخته شود تا بتوان راه درمان آن را مشخص کرد.

مدیر موسسه فرهنگی هنری اندیشه های اسلامی سجادیه وجود آسیب های اجتماعی در جامعه کنونی با توجه فعالیت 35 دستگاه در حوزه فرهنگی را نشان از ضعف در برنامه ریزی در حوزه فرهنگ دانست و تصریح کرد: شاید آسیب ها به خوبی تشخیص داده شده، اما نسخه های خوب فرهنگی برای درمان آسیب ها به جامعه ارائه نشده است.

وی، تقویت باورهای اعتقادی خانواده ها را یکی از اولویت های جدی در عرصه رفع آسیب های اجتماعی ذکر کرد و یادآورشد: متاسفانه با عملکرد خود به باورهای نسل جوان و نوجوان آسیب زده ایم و دلیل آن نیز فاصله گرفتن از فرهنگ قرآن و سیره اهل بیت(ع) است.

حجت الاسلام احمد پهلوانی، مسؤول دبیرخانه کانون های مساجد هرمزگان نیز ضمن قدردانی از فعالیت های موثر رابطین منطقه ای واحد خواهران در راستای نهادینه سازی سبک زندگی ایرانی اسلامی و فرهنگ عفاف و حجاب، فلسفه وجودی رابطین را رصد، پیگیری برنامه ها و فعال کردن واحد خواهران کانون های فرهنگی هنری به صورت منطقه ای اعلام کرد.

وی از هدایت و تغذیه فکری واحد خواهران کانون ها به عنوان یکی از رسالت های رابطین منطقه ای یاد کرد و افزود: داشتن چشم انداز، الگو سازی و معرفی الگوهای موفق، ارتباط مستمر و تشویق و تجلیل از فعالیت های کانون های زیر مجموعه، ایجاد روحیه امید، نشاط و خودباوری در بین واحد خواهران کانون ها و تاکید بر نخبه پروری در کانون ها از دیگر رسالت های رابطین است.

مسؤول دبیرخانه کانون های مساجد هرمزگان با اشاره به اینکه از صدر اسلام زنان دوشادوش مردان یاری کننده دین خدا بوده اند، عنوان کرد: تاریخ این ایثارگری و نقش آفرینی زنان را قبل از اسلام نیز شاهد بوده است که نمونه آن، آسیه همسر فرعون و حضرت مریم(س) است و بسیاری از زنان تا پای جان دین خدا را یاری کرده اند.

حجت الاسلام پهلوانی، نقش رابطین خواهران در زمینه فعال کردن و به حرکت درآوردن عناصر و فعالان فرهنگی کانون های مساجد را بی بدیل وپر اهمیت دانست و تاکید کرد: کارهای فرهنگی سطحی و بدون پشتوانه علمی و فکری در مقابل توطئه های دشمنان که با روش های جدید در صدد تحمیل فرهنگ منحط غرب به جوانان ما هستند، نتیجه بخش نخواهد بود.

وی نیازسنجی، تحقیق و پژوهش و برنامه محوری را از اولویت های کار فرهنگی در مساجد برشمرد و بیان کرد: دفاع از ارزش ها، پاسخ‌گویی به شبهات دینی و دفاع از ارزش های نظام و انقلاب باید در صدر برنامه ریزی های فرهنگی کانون ها باید قرار گیرد.

گفتنی است، رابطین منطقه ای واحد خواهران کانون های فرهنگی هنری مساجد استان هرمزگان در ادامه برنامه های پیشنهادی خود برای سه ماهه آخر سال 96 ارائه کردند.

سطح محتوایی آثار جشنواره تئاتر کودک و نوجوان رضوی ارتقا یافته است

علیرضا درویش نژاد مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان در جلسه ستاد برگزاری یازدهمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان رضوی هرمزگان از ارتقای سطح محتوایی آثار جشنواره تئاتر کودک و نوجوان رضوی خبر داد و گفت: جشنواره تئاتر کودک و نوجوان و نمایش های عروسکی رضوی از مهمترین رویداد های فرهنگی و هنری هرمزگان طی دهه گذشته بوده است که نقش به سزایی در گسترش فرهنگ منور رضوی در بین کودکان و نوجوانان و خانواده ها داشته است.

وی ضمن تاکید بر اهمیت سطح آثار ارائه شده در جشنواره یازدهم افزود: طی جلسات مختلف ده دوره برگزاری جشنواره مورد آسیب شناسی جدی قرار گرفت و دوره یازدهم  بعنوان نقطه عطف این جریان مهم محسوب می شود زیرا توجه به محتوای آثار به صورت صددر صد مورد اهتمام برگزار کنندگان قرار گرفته است.

دبیر یازدهمین جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان و نمایش عروسکی رضوی اضافه کرد: در این دوره در راستای افزایش سطح محتوایی آثار بخش تئاتر خیابانی رضوی نیز اضافه شده است که امسال به میزبانی شهر میناب برگزار می شود.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان به تشکیل کمیته های مختلف در جهت برگزاری مطلوب جشنواره اشاره کرد و بیان کرد: ستاد دائمی جشنواره امسال به صورت مستمر فعالیت داشته و با توجه به پیگیری های مناسبی که صورت گرفته امسال شاهد حضور گروه های قوی و تخصصی در جشنواره خواهیم بود.

گفتنی است؛ یازدهمین جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان و نمایش عروسکی رضوی 19 تا 22 آذر ماه در بندرعباس و بخش خیابانی آن در میناب برگزار می شود./851/پ204/ب1

ارسال نظرات