۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۶
کد خبر: ۵۴۵۴۸۸

تولید محصولات فرهنگی؛ از مطالبه رهبری تا تداوم بی توجهی‌ها

در نظامی که نظامات مادی، محصول فرهنگی و الگوی کودکان، نوجوانان و بزرگسالان آن را از طریق ابزار مختلفی که ظرفیت پیام رسانی دارند، ارائه می دهند، توقعی جز استحاله فرهنگی قابل انتظار نیست.
نویسندگی و قلم

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، ضرورت توجه به محصولات فرهنگی اعم از نوشت افزار و اسباب بازی و محصولات سخت افزاری و نرم افزاری یارانه و فیلم و غیره بر دغدغه مندان عرصه فرهنگ و تمدن سازی پوشیده نیست و این دغدغه بسیاری از والدین و فعالان تربیتی در جامعه ی اسلامی می باشد .

در آغاز سال سوم دولت یازدهم رهبر معظم انقلاب نکاتی را در هفت بخش اصلی به مسئولین دولتی توصیه فرمودند که در حوزه فرهنگ به دو مبحث مهم اشاره کردند:

۱- مدیریت و تولید محصولات فرهنگی سالم براساس مبانی و شعارهای امام و انقلاب

۲- پرهیز از رهاسازی فرهنگی و جلوگیری از تولیدات مضر فرهنگی اعم از نمایشی و مکتوب

اما آنچه باعث شده والدین و فعالان تربیتی بیشتر احساس خطر کرده و نگران شوند بخش دوم یعنی رها سازی و عدم جلوگیری از تولید محصولات مضر و عرضه ی این تولیدات است.

در کشوری که الگوها و پهلوانان فراوانی دارد الگو و قهرمان کودکان آن به سمت سوپرمن‌ها و مرد عنکبوتی‌ها تغییر مسیر داده است در حالی که این کودک در کشوری زندگی می کند که از حسین فهمیده ها تا بهنام محمدی ها در آن می زیسته اند، اما این الگوهای واقعی در سایه بی توجهی و کم کاری مسؤولان امر به فراموشی سپرده و جای خود را به «الگوهای تخیلی که غایت و هدف زندگی را به اهداف مادی تنزل می دهد» داده است.

کیف و لباس و نوشت افزازی که می توانست با معرفی الگوهای حقیقی برای کودکان الگوسازی کرده و اهداف و طریق والایی برای کودکان این سرزمین ایجاد کند.

مگر نه اینکه هدف انقلاب اسلامی تربیت انسان هایی تراز جامعه اسلامی  برای زمینه سازی تمدن اسلامی است، برای تحقق چنین جامعه ای باید از تمام ابزارهایی که قابلیت فرهنگ سازی و الگوسازی دارند استفاده نمود و این مهم تذکرات مکرر ولی امر مسلمین جهان را در پی داشته اما همیشه این توصیه ها دستخوش غفلت و بی توجهی مسئولین امر قرار گرفته است.

در نظام توحیدی که محصول فرهنگی و الگوی کودکان و نوجوانان و بزرگسالان آن را از طریق ابزار مختلفی که ظرفیت پیام رسانی دارند را نظامات مادی ارائه می دهند توقعی جز استحاله فرهنگی و تکرار آندلس ها را که رهبر معظم انقلاب در دهه ی ۷۰ تذکر دادند نمی شود، انتظار داشت.

رهبر معظم انقلاب در چهارم شهریور۹۴ در دیدار رییس‌جمهور و اعضاى هیأت دولت‌ فرمودند: هر کشوری یک اصولی دارد که این اصول باید مراقبت بشود و دستگاه‌های حاکمیّتی باید این اصول را رعایت کنند؛ رودربایستی ندارد. اگر چنانچه می‌بینید فلان تئاتر، فلان فیلم، فلان کتاب، فلان نشریّه با مبانی انقلاب و مبانی اسلام مخالف است، جلویش را بگیرید و با آن برخورد بکنید. حالا چگونه برخورد بکنید، آن یک بحث دیگر است، آن مربوط به دستگاه‌ها است و نگاه کنید ببینید مقرّراتتان چه می گوید؛ لکن رودربایستی نکنید و این را صریح بگویید. بنابراین خوراک فرهنگی سالم و جلوگیری از خوراک فرهنگی ناسالم و مضر، اساس کار است.

به واقع چه مقدار در جلوگیری از تولید چنین محصولاتی اقدام شده و چه مقدار حرکت ایجابی صورت گرفته است و اگر مجموعه ای مردم نهاد به تولید فیلم و مستند و نوشت افزار اسلامی_انقلابی پرداخته چه مقدار از آن ها حمایت شده است.

در تولید محصولات فرهنگی ایرانی_اسلامی شان و جایگاه جمهوری اسلامی ایران و انقلاب خمینی کبیر این  است که امروز نه تنها تولید کننده و تامین کننده نیاز داخلی خود باشد بلکه صادر کننده آن به دیگر کشور ها باشد نه اینکه وارد کننده محصولات ضد فرهنگی و تقلید کننده از آثار ضد فرهنگی نمایشی باشد.

به راستی تا کی عرصه فرهنگ و هنر انقلابی باید ضربه ی عدم اعتماد برخی مسئولین به جوانان مومن انقلابی را خورده و فرهنگ ناب ایرانی _اسلامی را که دارای گزاره‌ها و الگوهای بسیار زیاد و جذاب است به فراموشی و بی توجهی سپرده شود.

رهبر معظم انقلاب در ۱۹ آذر۱۳۹۲ در دیدار با اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی فرمودند: تهاجم فرهنگى یک حقیقتى است که وجود دارد؛ می‌خواهند بر روى ذهن ملّت ما و برروى رفتار ملّت ما - جوان، نوجوان، حتّى کودک - اثرگذارى کنند. این بازی‌هاى اینترنتى از جمله‌ى همین است؛ این اسباب‌بازى‌هایى که وارد کشور می‌شود از جمله‌ى همین است که من چه‌قدر سر قضیّه‌ى تولید اسباب‌بازى داخلىِ معنى‌دار و جذّاب حرص خوردم با بعضى از مسئولین این کار که این کار را دنبال بکنند./۸۴۱/پ۲۰۰/س

حجت الاسلام مهدی قیاسی، پژوهشگر حوزه علمیه قم

ارسال نظرات