۲۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۱
کد خبر: ۵۴۹۱۵۷
امام جمعه کرج:

عاق والدین از گناهان کبیره است

نماینده ولی فقیه در استان البرز گفت: همین که والدین ما را به کاری امر کنند و آن را انجام ندهیم، عاق می‌شویم و لازم نیست حتماً بگویند ما را عاق کرده‌اند؛ عاق والدین از گناهان کبیره است.
آیت الله حسینی همدانی نماینده ولی فقیه در البرز

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سید محمد مهدی حسینی همدانی نماینده ولی فقیه در استان البرز و امام جمعه کرج در کلاس درس اخلاق که امروز در مدرسه علمیه دارالسلام برگزار شد، درباره حق الناس و حقوق والدین، گفت: نخستین حقی که در بحث حق الناس بسیار مهم است حقوق والدین است.

وی افزود: از جمله مواردی که پیامبر اکرم(ص) درباره حق پدر بر فرزند می فرمایند این است که او را با نام صدا نزند، بر راه رفتن بر او پیش نیفتد، وقتی پدر هنوز ننشسته فرزند ننشیند، کاری نکند که مردم به خاطر کار ناشایست او به پدر را دشنام دهند.

نماینده ولی فقیه در استان البرز ابراز داشت: با توجه به روایات احسان به پدر و مادر این است که برای آنها همنشین خوبی باشیم، هر آنچه نیاز دارند در اختیارشان قرار دهیم، چنانچه مورد آزار و تنبیه آنان قرار گرفتیم برای آنها از خداوند آمرزش طلب کنیم، نگاه ما به آنها نه از سر خشم بلکه از روی محبت و عطوفت باشد و در حضور آنها با صدای بلند صحبت و مشاجره نکنیم.

وی اظهار کرد: اینکه قرآن کریم می‌فرماید به پدر و مادر اُف نگو یعنی در مقام عمل باید طوری رفتار کنیم که اگر می‌دانیم والدین از انجام کاری ناراضی و ناراحت هستند اصلاً آن عمل را انجام ندهیم همچنین به فرزند واجب است همواره سپاسگذار پدر و مادر خود باشد و تا آنجا که نافرمانی خداوند نباشد از آنها اطاعت کند، خیرخواه آنها باشد برای آنها دعا کرده و صدقه بدهد.

امام جمعه کرج بیان داشت: در میان حقوق پدر و مادر، حق مادر بالاتر است و این از لطایف دین ما است که حق مادر را بر حق پدر مقدم می‌داند. بزرگان دین ما همواره بر حقوق و احترام مادر تأکید بیشتری نسبت به پدر داشتند؛ به بیان آیت الله دستغیب حق مادر بیشتر از پدر بوده و یکی از دلایل این است که مادر زودتر دل آزرده می‌شود.

وی با بیان اینکه عاق والدین به عبارت دیگر همان نافرمانی از پدر و مادر، سبک شمردن دستور آنها و نیکی نکردن به آنهاست، گفت: همین که والدین ما را به کاری امر کنند و آن را انجام ندهیم، عاق می‌شویم و لازم نیست حتماً بگویند ما را عاق کرده‌اند؛ عاق والدین از گناهان کبیره است.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی همدانی با اشاره به مواردی که سبب عاق والدین می‌شود، ابراز کرد: به خشم آوردن، دل شکستن، آزرده خاطر کردن، صدا بلند کردن، دشنام دادن، با خشم نگاه کردن، بی اعتنایی به فرمان پدر و مادر، اُف گفتن به آنها از مصادیق مورد عاق والدین قرار گرفتن است.

نماینده ولی فقیه در استان البرز با بیان اینکه کسی که به مرحله عاق والدین برسد مورد آمرزش خداوند متعال قرار نمی‌گیرد، بیان کرد: عاق پدر و مادر و نارضایتی آنها از فرزند سبب بدبختی، خواری، تنگ دستی، کوتاهی عمر و بی نتیجه ماندن تمام تلاش‌های او می‌شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: عاق والدین تنها مربوط به زمان حیات پدر و مادر نیست و ممکن است فرزند حتی بعد از فوت والدین نیز مورد عاق آنها قرار بگیرد؛ چه بسا کسانی که از دعای خیر پدر و مادر به مدارج عالی در سطوح مختلف زندگی رسیده‌اند./966/پ202/ب1

ارسال نظرات