۰۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۷
کد خبر: ۵۵۲۰۶۵
نماینده خبرگان رهبری:

نظام بانکی کشور منشأ برخی از مشکلات اقتصادی جامعه است

حجت الاسلام والمسلمین پورمحمدی با بیان این‌که نظام بانکی کشور منشأ برخی از مشکلات اقتصادی جامعه است، گفت: اخذ جریمه دیرکرد از سوی بانک‌ها حرام است.
محمدتقی پورمحمدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی پورمحمدی، نماینده مردم آذربایجان‌شرقی در مجلس خبرگان امروز در درس خارج فقه طلاب حوزه علمیه تبریز با بیان این‌که بخش قابل توجهی از مشکلات اقتصادی جامعه ریشه در نظام بانکی کشور دارد، اظهار داشت: اگر نظام بانکی اصلاح شود، رونق اقتصاد و تولید نیز حاصل خواهد شد.

وی با بیان این‌که بخش قابل توجهی از مردم زیر فشارهای حاصل از دیون بانکی و جریمه‌های دیرکرد اقساط عقب‌ افتاده هستند، خاطرنشان کرد: مطابق نظر مراجع تقلید اخذ هر گونه جرایم دیرکرد از سوی بانک ها و موسسات مالی مبنای شرعی نداشته و حرام است.

امام جمعه مراغه با تاکید بر این‌که بانک ها باید مشتریان خود را از نحوه مشارکت مالی به لحاظ اسلامی توجیه کنند، گفت: این‌که بانک ها از مشتریان خود جرایم دیرکرد اخذ می کنند جای اشکال دارد، زیرا که شاید مردم هزاران گرفتاری داشته باشند و قادر به پرداخت اقساط در موعد مقرر نشوند.

حجت الاسلام والمسلمین پورمحمدی با اشاره به این‌که تمامی اصول و قواعد حاکم و ناظر بر فعالیت های اقتصادی و تجاری در مبانی عالی اسلام مورد توجه قرار گرفته است، گفت: نام بانکداری اسلامی در کشور تصریح شده است، اما در مقام عمل کمتر شاهد اجرای اصول اسلامی و دینی هستیم.

استاد درس خارج حوزه علمیه آذربایجان با اشاره به این‌که نظام بانکداری اسلامی در قالب قراردادهایی همچون مضاربه، مشارکت، جعاله و امثال آن تعریف شده است، افزود: فقه شیعه که برگرفته از قواعد اصولی، قرآنی و روایی است، تمامی مقررات لازم بر اصول بانکی را تعریف کرده اما در عمل چیز دیگری را شاهد هستیم.

امام جمعه مراغه با اشاره به این‌که نظام بانکی کشور منشأ برخی از مشکلات اقتصادی جامعه است، ادامه داد: نارضایتی مردم از نظام بانکی کشور به‌ حق است، وظیفه دولت در این میان ساماندهی وضعیت موجود می باشد؛ جالب این جاست که شاهد انتقاد خود دولتمردان از نظام بانکی هستیم؛ در حالی که بانک مرکزی تحت اداره و نظر دولت قرار دارد.

حجت الاسلام والمسلمین پورمحمدی تعیین نرخ سود ثابت از سوی بانک ها و موسسات مالی برای وجوه نقدی سپرده‌گذاران را مصداق بارز ربا دانست و ادامه داد: هرچند بانک ها ماهانه علی الحساب مبالغی را به مشتریان در قبال سرمایه های سپرده شده پرداخت می کنند، اما سود واقعی باید در پایان مدت قرارداد محاسبه و در اختیار مشتریان قرار گیرد.

نماینده خبرگان رهبری با ابراز تأسف از این‌که هیچ اقدامی در راستای اصلاح نظام بانکی کشور با وجود تذکرات مکرر مراجع تقلید صورت نگرفته است، افزود: متأسفانه شاهدیم جوانان برای دریافت وام مختصر ازدواج ماه ها سرگردان هستند، اما عده ای بدون کوچکترین مشکلی وام های میلیاردی دریافت کنند./935/پ203/ب1

ارسال نظرات