۱۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۸
کد خبر: ۵۵۳۲۲۶
رحمانی فضلی:

بهترین نسخه حل مشکلات کشور اقتصاد مقاومتی است

وزیر کشور گفت: بهترین نسخه کشور اقتصاد مقاومتی است، برون نگر، درون زا، مردم محور، رقابتی بودن از ویژگی های ذکر شده در اقتصاد مقاومتی است که به همه آنها در عرصه اقتصادی نیاز داریم.
وزارت کشور

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، نشست هم اندیشی وزیر کشور با بانوان فعال در عرصه های اقتصادی در محل وزارت کشور برگزار شد.
عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در این نشست طی سخنانی اظهار داشت: یکی از حوزه های وظایف وزارت کشور تامین امنیت کشور است که این کار را با هماهنگی دستگاه های متولی برقراری امنیت انجام می دهیم البته ثقل پایداری امنیت مردم هستند که این کار را با همکاری مردم انجام دهیم.
وی در ادامه افزود: حوزه سیاسی و برگزاری انتخابات یکی از دیگر از حوزه وظایف های وزارت کشور است که در این زمینه جلسات متعددی را با احزاب و گروه سیاسی داشته و داریم که در انتخابات اخیر نیز حضور پررنگ احزاب و گروه های سیاسی را شاهد بودیم.
وزیر کشور با بیان اینکه حوزه اجتماعی یکی دیگر از وظایف وزارت کشور است، تصریح کرد: بزرگترین دستاورد دولت ساماندهی آسیب های اجتماعی است، در این زمینه نیز ۵ جلسه با حضور رهبر معظم انقلاب برگزار و سازمان امور اجتماعی کشور تاسیس شد و در واقع با این کار متولی امور اجتماعی کشور مشخص شد که کار بزرگی بود.
رحمانی فضلی به بیان اینکه یکی از توصیه های مهم رئیس جمهوری در اولویت قرار دادن توسعه در وزارت کشور بوده است، افزود: برای تحقق این توصیه مهم معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه ای را در وزارت کشور ایجاد کرده ایم.
وی یادآور شد: در این مدت نیز جلسات مستمری با فعالان اقتصادی داشته ایم و ۲ جلسه هم مختص بانوان فعال عرصه های اقتصادی بوده است.
وزیر کشور تاکید کرد: یکی از اهداف این نشست دیدار از نزدیک بانوان فعال اقتصادی کشور با همدیگر و ارتباط دادن آنها با استانداران محل فعالیت شان برای رفع موانع و مشکلات است، محصول این جلسه مانند جلسات قبل در قالب گزارشی به رئیس جمهور ارائه می شود تا آنچه نیاز به حمایت دولت است به اطلاع ایشان برسد.
رحمانی فضلی گفت: در عرصه مدیریتی کشور مسئله جنسیت مطرح نیست و همه بانوان در عرصه های مختلف کشور به ویژه در عرصه اقتصادی فعالیت دارند.
وی با اشاره به ۳ نکته اصلی درباره حوادث اخیر در کشور اظهار داشت: اولین موضوع مربوط به تغییر نسل است، نسلی که با آن بعد از ۴۰ سال از انقلاب با آن مواجه هستیم نسلی است که مناسبات، روابط، تفکر، سلایق، باورها، انتخابات، میزان استفاده از اختیارات همه و همه متفاوت است و اینکه چگونه با این نسل برخورد کنیم به موضوعات اجتماعی برمیگردد که باید به آن بپردازیم البته برخی فهم و درک این مسائل را ندارند و اصرار به برخی سلایق و باورها را دارند که بنظر ما آن سلایق و باورها پاسخگوی مطالبات نسل فعلی نیست، البته آن سلایق و باروها قطعا در اصول، اعتقادات و باورهای ما نیست زیرا ما به عنوان مسلمان معتقدیم دین اسلام دینی پویا است و در هر شرایطی قدرت پاسخگویی مطالبات را دارد.
وزیر کشور ادامه داد: نکته دومی که با آن مواجه هستیم تغییر سبک زندگی است، تغییر سبک زندگی تمام رفتارها و فعالیت ها و داوری های ما را تحت تاثیر قرار می دهد ما به عنوان ایرانی مسلمان در این نقطه از جغرافیای دنیا با چه سبکی می خواهیم به زندگی ادامه دهیم؟ چون سبک زندکی در تمام ابعاد زندگی ما می تواند موثر باشد و بخشی از این موضوع به فعالیتهای شما بازمیگردد.
رحمانی فضلی خاطرنشان کرد: نکته سوم نیز تغییر تکنولوژی است، ۵۰ سال قبل به نسبت ۱۰۰ سال گذشته تغییرات اندک بوده و ۱۰۰ سال قبل به نسبت ۱۰۰۰ سال قبل هیچ تغییری نداشته چون در طی ۱۰۰۰ سال تغییر عمده ای در سبک زندگی، در مساکن، ابزار و روش ها نبوده است اما ۱۰ سال قبل به این طرف اندازه ۱۰۰۰ سال تغییرات داریم و این تغییرات بشدت شتاب پیدا کرده و این مهم فقط در حوزه تکنولوژی نیست. البته محور اصلی این تغییرات تکنولوژی است.
وی ادامه داد: تمام کسانی که دور این میز نشسته ایم باورمان این نیست که با این روشها می شود اقتصاد پویا و قوی کشوری که خود را در عرصه رقابت بین المللی ادعای حاکمیت دارد پاسخگو باشد، ما اکنون هر روز با انقلابی در عرصه های تولیدی و تکنولوژی رو به رو هستیم، این انقلاب ها در زندگی و مناسبات ما اثر دارد به طوری که در این قائله ای که با آن اخیرا رو به رو بودیم وقتی تصمیم گرفتیم که کانالی را محدودسازی کنیم روز بعد از آن ۵۰ درصد آرامش در کف خیابان بیشتر شد این نشان می دهد یک کانال در تنش های اجتماعی می توان اثر گذار باشد و این مهم می تواند در انتقال علم، سلایق و... می تواند موثر باشد.
وزیر کشور با اشاره به تاثیرات تغییرات تکنولوژی در عرصه سیاسی تصریح کرد: در انتخابات اخیر افزایش چشمگیری در مشارکت مردم صورت گرفت که قطعا ۶۰ تا ۷۰ درصد تاثیرات شبکه های فضای مجازی بوده است و در حوزه های اجتماعی، فرهنگی و امنیتی و .. هم همینطور است. مبنای هر ۳ این تغییرات نسل، سبک زندگی و تکنولوژی اصل تغییر است.
رحمانی فضلی بیان کرد: مردم با ما اعتماد کردند، رای داده اند و سرنوشت خود را دست ما داده اند و همه ما حلقه های درهم تنیده حکومت هستیم هرچند اکنون بحث حکومت ها و دولتها دست نهادهای رسمی نیست زیرا وقتی فضای مجازی، سازمانهای مردم نهاد و تشکل ها آنقدر می توانند تعیین کننده باشند، چه کسی می تواند بگوید حکومت نقش اصلی را در اداره دارد، همه ما چه رسالتی و وظایفی در قبال مردم داریم؟ آیا همه ما این احساس را داریم که هر که به اندازه خودش باید در اداره حکومت نقش داشته باشد؟ این ها مسائلی است که از شما به عنوان فعالین اقتصادی می خواهم نگاهتان را ارتقا دهید و رسالت اجتماعی و سیاسی و اداره حکومت را قطعا باید داشته باشید.
وی افزود: ما در مقابل این سیل تغییر و تحول عظیمی که هست باید تغییرات اساسی در همه حوزه ها بدهیم و خواهیم داد، اگر پاسخ ندهید حتما مغلوب می شوید، وقتی می توانیم تغییرات اجتماعی را مدیریت کنیم که پیشاپیش آن حرکت کنیم. اصل این تغییر ۱۰۰ درصد است و اگر این تغییر ساماندهی و مدیریت شده باشد می توانیم بر تغییر سوار شویم و مناسبات و مطالبات و کشور خود را اداره کنیم واگر نشود منفعل خواهیم شد.
وزیر کشور بیان کرد: در عرصه اقتصادی شما فعالین اقتصادی موثر هستید، بهترین نسخه کشور اقتصاد مقاومتی است، برون نگر، درون زا، مردم محور، رقابتی بودن از ویژگی های ذکر شده در اقتصاد مقاومتی است که به همه آنها در عرصه اقتصادی نیاز داریم.
رحمانی فضلی گفت: موانعی که در مسیر تولید است وزارت کشور به نسبت مسئولیتی که دارد باید پاسخگو باشد و حتما پیگیری می کنیم و حتما به عنوان عضوی از دولت به رئیس جمهوری این مباحث را منتقل می کنم.
وی افزود: ۴ سال است که فشار دشمن روی مسائل اقتصادی است، ما از اول انقلاب تحریم بودیم، فکر می کردند در کنار تحریم می توانند کودتا کنند اما نتوانستند، فکر می کردند در کنار تحریم می توانند تنش اجتماعی ایجاد کنند اما نتوانستند، فکر می کردند در کنار تحریم با جنگ ۸ سال می توانند ما را شکست دهند اما نتوانستند، جنگ روانی و فرهنگی اما نتواستند و تنها یک عنصر مانده که اگر آن را حل کنیم سهم خود را می گیریم و اگر حل نکنیم پاشنه آشیل ماست و آن هم اقتصاد است. قطعنامه صادر می کنند و اخیرا هم درباره برجام اقداماتی کردند، ما قطعا از رقیب چشم یاری نداریم و باید تکیه مان بر مردم باشد.
وزیر کشور گفت: هر که در نظام جمهوری اسلامی مسئولیتی دارد فکری جز کمک به حوزه تولید و اقتصاد داشته باشد قطعا باطل است./۸۰۷/د
۱۰۳/ق

ارسال نظرات