۰۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۶
کد خبر: ۵۵۶۴۹۶
عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق:

حوزویان مانع گسترش تفکرات الحادی شوند

عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق گفت: بسیاری از کتب و آثار دانشمندان الحادی در اختیار دانشجویان مسلمان قرار دارد و شبهه های بسیاری را در فکر و ذهن آن ها ایجاد کرده است و اگر طلاب در پاسخگویی به شبهات کوتاهی کنند، افکار الحادی گسترش پیدا خواهد کرد.
حوزویان مانع گسترش تفکرات الحادی شوند

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، رضا اکبری در کارگاهی با عنوان «رابطه عقل و دین» که به همت اداره امور اساتید معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان و با حضور اساتید علوم عقلی این حوزه در مدرسه علمیه عالی نواب برگزار شد، اظهار کرد: هر چند که نگاه صرفاً تجربی به پدیده های عالم کامل نیست، اما اگر همین نگاه نیز وجود داشته باشد می توان به وجود خداوند و قوانین و نظمی که او در عالم ایجاد کرده پی برد.

وی افزود: مسائل بسیاری در عالم مادی وجود دارند که در تبیین این مسائل، عوامل آن ها و عمل کردن آن ها تحت قوانینی خاص، به این نتیجه می رسیم که دستی برتر در خلق و نظم بخشی به آن ها فعال بوده و نمی توان ادعا کرد که چنین مجموعه شگفت انگیزی به صورت خود به خود به وجود آمده است.

عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق (علیه السلام) عنوان کرد: دانشمندان مسلمان کنش و واکنش ها و قواعد مادی و تبیین های علمی را انکار نمی کنند اما معتقدند در ورای این ها مسائل دیگری نیز وجود دارد که دانشمندان الحادی آن ها را نمی پذیرند و قبول ندارند و آن تبیین واقعیت ها، عوامل و قوانین عالم تحت تبیینی مبتنی بر وجودی که دارای علم، آگاهی و اراده است.

اکبری گفت: تحلیل های علمی خوب است اما ما را به فهم کامل نمی رساند و بر این اساس باید یک مقام بالاتر رفت که برخی از دانشمندان غربی آن را استدلال تجمیعی نام نهاده اند؛ یعنی هم تبیین علمی و هم تبیین ناظر به شخص لازم است.

وی با اشاره به آیه «سُنَّةَ اللَّهِ فِي الَّذِينَ خَلَوْا مِنْ قَبْلُ وَلَنْ تَجِدَ لِسُنَّةِ اللَّهِ تَبْدِيلًا» (احزاب/ 62)، ابراز کرد: دخالت و حضور خداوند در امور عالم از طریق قوانین حاکم بر آن است و خداوند نیز این قوانین را انکار نمی کند، حتی معجزه ها هم از این قوانین پیروی می کنند که ما آن ها را درک نکرده ایم.

عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق (علیه السلام) اضافه کرد: دانشمندان الحادی که وجود خداوند را منکر می شوند، در پی اثبات عدم نیاز به تحلیل و تبیین ناظر به شخص آگاه و عالم بر همه امور برآمده اند و آثار فراوانی را در این زمینه تولید کرده اند که به صورت مستقیم و غیرمستقیم کفایت تحلیل علمی را القا می کند.

اکبری با بیان این که شبهه چیزی مشابه حقیقت و حقیقت نما است، گفت: امروز بسیاری از کتب و آثار دانشمندان الحادی در اختیار دانشجویان مسلمان قرار دارد و علاوه بر این از طریق فضای مجازی عقاید آن ها در حال انتشار است و شبهه های بسیاری را در فکر و ذهن جوان ما ایجاد کرده است و اگر طلاب حوزه علمیه این مسائل را دنبال نکرده و در این زمینه کوتاهی کنند، افکار الحادی گسترش پیدا خواهد کرد.

وی تصریح کرد: دانشمندان و سیاستمداران غربی از ابزارهای مختلف علمی، تکنولوژیکی و اجتماعی برای ترویج دیدگاه خود مبتنی بر ماندن در سطح تبیین علمی استفاده می کنند و این طلاب حوزه علمیه هستند که باید با الگوهای امروز غربی ها آشنا و قدرت پاسخگویی به آن ها را داشته باشند.

عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق (علیه السلام) با تأکید بر اهمیت برنامه ریزی و تقسیم کار میان حوزویان برای پاسخگویی به شبهات و نگاه های الحادی در رشته های فیزیک، شیمی، ژنتیک، زیست شناسی و سایر رشته های علمی، اظهار کرد: نمی توان انتظار داشت که طلبه صرفاً با مطالعه فقه و اصول و فلسفه قدرت پاسخگویی به حجم عظیمی از شبهه های مختلف در رشته های گوناگون را به دست آورد.

اکبری افزود: امروز بی توجهی به شبهه ها منجربه از بین رفتن آن ها نمی شود بلکه در فکر و ذهن مخاطب بایگانی، دسته بندی و ثبت می شود و افکار او را جهت می دهد. اگر ما پاسخ مناسبی به آن ها ندهیم این فکر در ذهن مخاطب تقویت می شود که جوابی برای شبهه ها وجود ندارد و دینداری مردم در معرض خطر قرار می گیرد.

وی با بیان این که طلاب باید فرزندان حقیقت باشند، گفت: در جلسات، منبرها، گفت و گوها و مشاوره های خود باید طوری با مخاطب برخورد کنیم که او احساس نکند ما ذهن خود با یک سری از اصول بسته و هیچ چیز دیگری را قبول نداریم.

عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق (علیه السلام) در پایان عنوان کرد: ارتباط گرفتن حوزویان با افراد متخصص در علوم مختلف می تواند زمینه فعالیت های مشترک برای پاسخگویی به نیازهای فکری امروز جامعه را فراهم آورد./۹۳۴/د۱۰۳/ب۱

ارسال نظرات