۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۰
کد خبر: ۵۶۵۱۴۰
استاد حوزه علمیه:

شیطان با جزئی نگری انسان را زمین می‌زند

استاد حوزه علمیه گفت: انسان همیشه باید نظام جهانی را مد نظر قرار بدهد، چنین شخصی خود را در ظهور امام عصر(عج) موثر می‌بیند؛ شیطان با جزئی نگری آدم را زمین می زند.
آیت الله تقوایی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا تقوایی استاد درس خارج فقه، اصول و کفایه در دومین شب ماه مبارک رمضان در جمع روزه دارادن و نمازگزارن مسجد باب الحوائج لویزان، درباره اعمال ماه مبارک رمضان گفت: صله رحم، افطاری رفتن و افطاری دادن ثواب روزه را چند صد برابر می کند. صله رحم عمر سه ساله را سی ساله می کند، مریضی ها را از بین می برد.

وی افزود: در روایت آمده که نماز که نماز مُوَدِّع بخوانید، یعنی نماز خداحافظی؛ کسی که نمازش نماز مُوَدِّع باشد، مردم را اذیت نمی کند، ظلم نمی کند، بدهی هایش را می دهد، نگاه می کند ببیند که اگر حقی گردنش هست اَدا کند.

استاد درس خارج حوزه با بیان اینکه یکی از راه های طول عمر نوشتن وصیت نامه است، اظهار داشت: چنین شخصی برای رفتن آماده و وجدانش راحت است ولی کسی که وصیت نامه نمی نویسد و به فکر مرگ نیست کارش سخت است.

وی ابراز داشت: در ماه مبارک رمضان محور اعمال را واجبات و تکالیف اصلی قرار دهیم. ببینیم نسبت به نظام، ولایت فقیه، خون شهدا، کار، خانواده در بُعد فردی، خانوادگی و اجتماعی، چه مسوولیت هایی داریم.

حجت الاسلام والمسلمین تقوایی ابراز داشت: انسان همیشه باید نظام جهانی را مد نظر قرار بدهد، چنین شخصی خود را در ظهور امام عصر(عج) موثر می‌بیند و وظیفه خود را در برابر امام می داند. هر یک از ما باید بدانیم که نوکر امام خود هستیم؛ با وجود این نگاه، اگر یک بار حقوقمان کم شد یا ندادند و... دیگر به ما فشار نمی آید،این خیلی مهم است که ما دید جهان شمول داشته باشیم، فقط جزئی نگر نباشیم. جزئی نگری یعنی شیطان؛ شیطان با جزئی نگری آدم را زمین می زند.

وی افزود: تکلیف محوری یعنی کلی نگری؛ کلی ترین حقیقت عالم توحید است؛ کلی ترین حقیقت عالم خدا و دین محوری است. متدین بودن معنایش فقط این نیست که ما فقط دنبال فقه باشیم؛ متدین بودن یعنی عارف باشیم، متخلق به اخلاق باشیم، فیلسوف باشیم و عقلمان را با علم پرورش دهیم، در عین حال فقیه و متعبد هم باشیم.

استاد درس خارج حوزه با بیان اینکه دین قانون دارد و جزئی نگر نیست، گفت: سومین جزء اسم اعظم ولایت محوری است؛ اگر ولایت نباشد انسان نه به خدا می رسد نه به دین؛ ولایت است که به انسان بال و پر می دهد، وجود رفتن به طرف خدا می دهد.

نمازی که زیر پرچم امیرالمومنین نباشد نماز نفاق است

وی اظهار داشت: روایت است اگر سه هزار سال کنار کعبه عبادت کنید بعد در راه خدا کشته شوید، ولی ولایت امیرالمومنین(ع) را نداشته باشید با صورت به جهنم می افتید؛ نمازی که زیر پرچم امیرالمومنین(ع) نباشد نماز نفاق است.

حجت الاسلام والمسلمین تقوایی ابراز داشت: چهارمین جزء اسم اعظم، با شیعه و با جماعت بودن است. ماه مبارک یعنی باز شدن راه تجرد؛ از این ماه استفاده کنید، مخصوصا بعد از ظهر ها که شیطان غلبه می کند و انسان ضعیف می شود و خوابش می گیرد، گرچه آن خواب هم  عبادت است و نَفَستان تسبیح است، ولی شما نگذارید که خواب بروید؛ بعد از ظهر که می شود شروع کنید به تجرد؛ با نماز، قرآن و ذکر؛ نمازهایی که برای حاجت است خیلی نماز های خوبی است مثل نماز امام زمان(عج)، نماز امیرالمومنین(ع)، نماز حضرت صدیقه طاهره(س) و نماز جمعه که بی نظیر هستند.

وی افزود: در روایت است کسی که چهار نماز جمعه ماه مبارک را درک کند، شب قدر را درک کرده است. بالاترین نماز واجب، نماز جمعه است؛ بالاترین نماز مستحب نافله فجر صبح جمعه در مسجد است که امام علی(ع) را در آن هنگام شهید کردند.

گره گشایی از کار گرفتاران در ماه رمضان

استاد درس خارج حوزه ابراز داشت: روایت است اگر یک نفر به امام جماعت اقتدا کند هر رکعت از نماز آنان ثواب صد و پنجاه نماز را دارد و اگر دو نفر اقتدا کنند هر رکعتی ثواب ششصد نماز را دارد و هر چه بیشتر شوند ثواب نمازشان بیشتر می شود تا اینکه به ده نفر برسند؛ عده آنان که از ده گذشت، اگر تمام آسمان ها کاغذ و دریاها مرکب و درخت ها قلم و جن و انس و ملائکه نویسنده شوند، نمی توانند ثواب یک رکعت آن را بنویسند.

وی افزود: عالِم اگر عالِم خوبی باشد یک رکعت نماز پشت سر او به اندازه دو هزار رکعت ارزش دارد. ما زمانی که در مدرسه سپه سالار(شهید بهشتی) بودیم و تولیت آن مرحوم آیت الله حق شناس بود، از مدرسه تا مسجدی که ایشان در بازار نماز می خواندند حدود یک ربع راه بود، ولی به خاطر جذبه ای که ایشان داشت، نمی فهمیدیم مسیر چگونه طی می شود. مرد نورانی ای بود؛ مقامات شهدا را می فهمید.

حجت الاسلام والمسلمین تقوایی ابراز داشت: نکته بعدی در این ماه مبارک گره گشایی از کار گرفتاران است؛ کسانی که گره مالی دارند قبل از اینکه گره مالی داشته باشند، گره معنوی دارند، دلشان گره دارد، اول باید آن باز شود؛ اگر توانستید آن گره را باز کنید و نجاتش دهید و راهنمایی اش کنید.

ولایت، میوه و ثمره معرفت است

وی افزود: ذز این ماه به کسب معرفت بپردازیم؛ چون ریشه امور، معرفت است. دین ما دین معرفت است؛ وقتی انسان معرفت پیدا کرد به ولایت می رسد؛ ولایت یعنی چسبیدن و متصل شدن؛ طاعت، ثمره اش معرفت است و معرفت، ثمره اش ولایت؛ بالاترین طاعات تعلیم و تعلم است. روایت است کسی که به ولایت اهل بیت معرفت داشته باشد از هر پیغمبر مرسل مقامش بالاتر است، از هرفرشته مقرب مقامش بالاتر است. معرفت سبب می شود انسان از انبیاء مرسل مقامش بالاتر رود. در زمان مرگ محبین و شیعیان مرگ 124 هزار پیغمبر به زیارتشان می آیند.

حجت الاسلام والمسلمین تقوایی اظهار داشت: روزه درست یعنی روزه ای که تشنگی و گرسنگی داشته باشد، پرخوری نباشد، زیرا سبب می شود که اعضاء و جوارح نتوانند طاعت خدا را انجام دهند و انسان را دنیا زده می کند. مرتبه سوم روزه ترک ماسوی الله است؛ سعی کنیم دائم الذکر و دائم الوضو باشیم.

استاد درس خارج حوزه ابراز داشت: بر تنبلی، کسالت و سستی نفس غلبه کنیم؛ کسی که با نفسش مخالفت کند مجرد است. تا زمانی که این نفس حاکم است نمی توانیم کاری کنیم؛ حضرت امیر(ع) می فرمایند مرگت باد ای نفس؛ زیرا نفس است که جلوی راه انسان را می گیرد. اگر توانستید یک بال ملخ هم از آن(نفس) بگیرید، بگیرید، فکر نکنید کم است؛ اگر ساعت 8 صبح بیدار شدی نماز صبحت قضا شده، همان موقع بلند شو و قضای نماز صبح و شبت را بخوان و بزن بر سَر نفس و بعد برو سراغ وظایفت، نگو دیر شده.

وی در پایان خاطرنشان کرد: خیلی خوب است که انسان سالی چند بار به زیارت اهل بیت برود. ما باید شکرگزاری از نعمت این امامزاده ها باشیم. امامزاده پنج تن، امامزاده عبدالعظیم حسنی، امامزاده صالح بن موسی ابن جعفر، امامزاده داوود حسنی، امامزاده زید، امامزاده سید ناصرالدین؛ قَدر امامزاده ها را بدانید، از جوار ایشان غافل نشوید، جوار به انسان قدرت می دهد؛ اینها نور خدایند، محل تجلی تام خدا هستند؛ هرچه عالَم دارد از این ذوات مقدسه است؛ روایت دارد این ها همه چیزشان برکت است؛ خاک پایشان را باید سرمه چشممان کنیم؛ در قرآن هم آمده است که پیراهن یوسف را وقتی گذاشتند بر روی چشم یعقوب شفا یافت./969/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات