احساس تکلیف قبل از تکمیل دروس حوزوی جایز نیست
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام والمسلمین عبدالمجید باقریبنابی، مدیر حوزه علمیه حضرت ولیعصر(عج) بناب امروز در جلسه اخلاق طلاب این مرکز علوم دینی اظهار داشت: دوران تحصیل در حوزه، بهترین فرصت برای اعتلای معارف دینی و دانش فقهی طلاب است، نباید این دوران ارزشمند به بطالت گذرانده شوند.
وی با بیان اینکه هر یکی از دروس حوزوی در پایههای نخست زیربنای دیگر دروس در سطوح عالی است، خاطرنشان کرد: طلبه بايد طوري ادبيات عرب را بخواند كه بعد از اتمام سطوح، توان تفسير قرآن را دارا باشد و يا منطقي كه زيربناي فلسفه و كلام است، را خوب بفهمد.
تولیت حوزه علمیه بناب افزود: فردی که ادای درک کامل اصول فقه را دارد؛ آیا فرق میان تعارض و تزاحم يا ظهور و نص و يا اصول لفظيه و اصول عمليه را درك كرده است؟ متأسفانه گاه مشاهده میشود برخی از طلاب قبل از اتمام دروس و رسیدن به مراتب علمی قابل قبول، احساس تکلیف نابجا می کنند و یا مدعی فقاهت هستند که درست نیست.
حجت الاسلام والمسلمین باقریبنابی ادامه داد: شرح لمعه يك دوره فقه استدلالي است و فهميدن آن كار آساني نيست. عقيده ام اين است حال كه كنار فقه، اصول عقايد، كلام و تفسير هم خوانده مي شود، طلبه اگر فقط به برنامه هاي مقرر شده بپردازد، براي امور ديگر وقت پيدا نخواهد كرد.
وی افزود: طلبهای که ادعا دارد، علیرغم خواندن دروس حوزوی، اوقات فراغت زیادی دارند، می توانند در زمینه تسلط به ترجمه صحيح قرآن نیز کار کنند، گاهي ديده مي شود، طلبه بعد از ده سال مطالعه دروس حوزوي، هنوز نمي تواند يك آيه را به خوبي ترجمه كند.
مدیر حوزه علمیه بناب یادآور شد: لازم است طلاب در دوران فراغت خود را به جهت کلامی نیز تقویت کنند، چه اشكال دارد كه تمرين سخنراني را از پايه اول شروع كند. البته نه اينكه به تبليغ برود؛ بلكه در حد تمرين بين دو سه نفر يا ده نفر، حديثي را بخواند و ترجمه كند. اگر شخص به تمرين ادامه دهد، در آينده خطيب زبردستي خواهد شد.
حجت الاسلام والمسلمین باقریبنابی با تأکید بر اینکه طلبه بايد با آداب معاشرت به خوبي آشنا باشد؛ گفت: اسلام براي نماز خواندن، دعا كردن آدابي ذكر كرده است. اين بد است كه طلبه شرح لمعه را تمام كرده باشد، اما نتواند دو ركعت نماز با آن آداب مخصوص به جاي آورد./935//۲۰۳/خ