۳۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۰
کد خبر: ۵۷۵۲۹۵
دبیر مجمع عالی تفسیر قرآن:

زائران امام حسین در روز عرفه مورد عنایت ویژه خداوند هستند

حجت الاسلام والمسلمین میرکتولی با اشاره به این که روز عرفه می تواند تولدی دوباره برای انسان باشد، تأکید کرد که البته عرفان و توحید واقعی بدون شناخت انسان کامل که اهل بیت(ع) هستند، امکان پذیر نیست.
حجت‌الاسلام میرکتولی

حجت الاسلام والمسلمین سید مرتضی میرکتولی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، ‌با بیان این که روز عرفه در میان ایام سال از جایگاه والایی برخوردار است، اظهار داشت: اصل سفر حج و زیارت خانه خدا برای رسیدن انسان به عرفان و شناخت است و مهمترین مسأله در منازل سلوک و طی مراحل سلوک رسیدن انسان به مقام معرفت است و این که انسان خود را بشناسد.

رئیس مجمع عالی تفسیر قرآن افزود: حج در حقیقت مقدماتی دارد که حاجی قبل از سفر باید آنها را تحصیل کند که از جمله آنها طهارت روح و بدن و طهارت تمام وجود انسان از آلودگی ها است تا آماده دیدار و عرفان خدا باشد، پوشیدن لباس احرام و تسبیح نیز به این معنا است که او می خواهد از همه آلودگی ها فاصله بگیرد و از همه محرمات جدا شود.

وی با بیان این که تلاش حاجی بر این است که همراه بندگان شود، گفت: این معنا در روزهای اول احرام در جان انسان ریشه نمی دواند تا روز نهم که در بیابان عرفات وقوف می کند که هنوز دست های دنیایی در آنجا مظاهر دنیا را ایجاد نکرده است؛ در این صحرا تنها چیزی که دیده می شود خیمه ها و افرادی است که دل در عشق خدا داده اند.

حجت الاسلام والمسلمین میرکتولی عنوان کرد: حاجیان بعد از عرفات است که آماده می شوند تا به دشمن دیرینه ای که او را از دوست دور کرده سنگ بزنند؛ عرفه چنین داستانی دارد و انسان در این روز به شناخت خود و به تبع آن به فناء فی الله می رسد و این سرآغاز یک تولد دوباره است.

وی بیان داشت: انسان در صحرای عرفات همچون یک هسته ای است که از پوسته بیرون می آید و شکوفا می شود و درون هر خیمه ای صدای ناله ای به گوش می رسد؛ نقل می کنند در یکی از سفرهای حج فردی علامه طباطبایی را دید که در صحرای عرفات پشت کوهی می رود او را دنبال کرد و متوجه عبادت عاشقانه او با معبود شد تا جایی که نقل می کند: دیدم سیل اشک از چشمان علامه جاری و خاک های زیر صورتش گِل شده بود.

استاد سطح عالی حوزه علمیه با اشاره به این که تجلی حج در عرفات است، گفت: این عرفات است که اهل بیت(ع) در مورد آن فرموده اند: «حج همان عرفه است» و تجلی واقعی حج در روز عرفه است، البته باید دانست که روز عرفه و توحید با ولایت اهل بیت(ع) کامل می شود و حج واقعی انسان با شناخت انسان کامل در عرفه شکل می گیرد این چیزی قابل توجه است که معرفت الله بدون شناخت حجت الهی میسور نیست.

وی در بخش پایانی سخنان خود تصریح کرد: در روایت داریم هر کس در روز عرفه در صحرای عرفات ناله ای بکند خداوند صدای او را شنیده و دعایش را مستجاب می کند ولی روایات دیگر نیز داریم که بیان کرده است: «خداوند در روز عرفه قبل از نگاه به زائران خودش در صحرای عرفات ابتدا به زائران امام حسین(ع) نگاه می کند» بنابراین نباید شیعیان از زیارت سیدالشهدا در این روز غافل باشند./1330/ت302/ب1

ارسال نظرات