توصیه قرآن به مردم برای کسب علم و بصیرت
به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام محمدرضا اسلامي تبار جمعه شب در جلسه تفسير قرآن كه در مسجد آيت الله رضوي كاشاني برگزار شد در ادامه تفسير آيه 19 سوره رعد، گفت: خداوند در اين آيه اشاره اي به آيه قبل براي گروهي دارد كه دعوت حق را پذيرفتند و سعادت دنيا و آخرت را به آنها بشارت داد.
وي افزود: خداوند در اين آيه نيز به شكل ديگري از گروهي كه دعوت الهي را اجابت نكردند و چشم خود را به روي حق بستند و قرآن را انكار كردند به گونه اي ديگر تعبير كرده است.
حجت الاسلام اسلامي تبار گفت: خداوند در آيه 19 سوره مباركه رعد خطاب به پيامبر اكرم(ص) مي فرمايد، ‹‹أَ فَمَنْ يَعْلَمُ أَنَّما أُنْزِلَ إِلَيْکَ مِنْ رَبِّکَ الْحَقُّ›› گروهي كه دعوت قرآن و دعوت الهي را حق نمي دانند مانند افراد كور هستند.
وي افزود: خداوند در اين آيه گروهي را كه دعوت حق را اجابت نمي كنند و قرآن را حق نمي دانند و جاهل هستند و بصيرت ندارند را به افراد كور تشبيه كرده است چرا كه خداوند عنوان كرده عظمت و حقانيت قرآن به اندازه اي روشن است كه جاي انكار باقي نگذاشته است.
امام جمعه موقت كاشان گفت: قرآن به اندازه اي عظمت دارد كه هيچ كس نمي تواند آن را انكار كند و مانند روزي است كه خورشيد دنيا را روشن كرده است و هيچكس نمي تواند وجود خورشيد را انكار كند.
حجت الاسلام اسلامي تبار ابراز کرد: پيامبر اكرم(ص) به اندازي روشن است و مطابق با عقل و فطرت است كه هيچكس نمي تواند آن را انكار كند و اگر كسي آن را انكار كند كوردل است و نمي تواند ببيند.
وي افزود: در اين آيه خداوند مردم را به علم و معرفت دعوت كرده است چرا كه وقتي مي فرمايد، انسان هايي كه بصريت ندارند و حق را نمي بينند و آن را انكار مي كنند كور هستند و اگر مي خواهيد كور نباشيد بايد به دنبال كسب علم و بصيرت باشيد.
حجت الاسلام اسلامي تبار گفت: بيناي واقعي از نگاه اسلام گروهي هستند كه از عقلانيت و بصيريت برخوردار هستند و از عقل خود استفاده مي كنند و بر عكس آن خداوند كساني را كه بصيرت ندارند نكوهش كرده و آنها را كوردل معرفي كرده است.
وي ادامه داد: خداوند در اين آيه مردم را به علم و بصيرت و آگاهي دعوت كرده است و كساني را كه از علم و بصيرت و آگاهي محروم هستند آنها را كوردل معرفي كرده است.
امام جمعه موقت كاشان گفت: خداوند در انتهاي آيه 19 سوره مباركه رعد از صاحبان عقل و خرد تجليل مي كند و مي فرمايد، ‹‹إِنَّما يَتَذَکَّرُ أُولُوا الْأَلْبابِ›› ما اين مطلب و سؤال استفهام انكاري را مطرح كرديم اما تنها صاحبان عقل و بصيرت آن را متوجه مي شوند.
وي افزود: انسان هايي كه بصيرت دروني ندارند و كور هستند و حق و باطل را از يكديگر تشخيص نمي دهند هيچ ارزشي ندارند و تنها انسان هاي ارزشمند هستند كه ‹‹أُولُوا الْأَلْبابِ›› باشند.
امام جمعه موقت كاشان گفت: انسان هاي كور دل اينگونه نيستند كه عقل نداشته باشند بلكه عقل دارند اما از عقل خود استفاده نمي كنند و هواهاي نفساني و شيطان بر عقلانيت آنها مسلط است و اجازه نمي دهد از عقل خود استفاده كنند.
حجت الاسلام اسلامي تبار افزود: عقل چراغي است كه خداوند آن را به عنوان پيامبر دروني در وجود انسان روشن گذاشته است و نور افشاني مي كند و اگر مانعي براي نورافشاني آن وجود داشته باشد اينگونه نيست كه خاموش باشد.
وي افزود: پيروي از هواي نفس مانع نورافشاني عقل مي شود، از اين رو كسي كه كور دل است اينگونه نيست كه عقل نداشته باشد، بلكه عقل دارد اما از آن استفاده نمي كند و موانعي همچون پيروي از هواي نفس از نورافشاني آن جلوگيري مي كند.
امام جمعه موقت كاشان گفت: كساني كه با هواي نفس مبارزه مي كنند و موانعي راكه از نورافشاني چراغ عقل آنها جلوگيري مي كند از سد راه كنار مي زنند و هر لحظه بر نورافشاني عقل آنها اضافه مي شود.
حجت الاسلام اسلامي تبار ادامه داد: آيه هاي بعد از آيه 18 سوره رعد به بعد نشانه هاي اولوالالباب را بيان كرده است كه خداوند از اين واژه در قرآن 16 مرتبه استفاده كرده است كه هر بار استفاده خداوند از اين واژه همراه با يكي از كمالات اولوالالباب استفاده كرده است.
وي افزود: يكي از نشانه هاي اولوالالباب و صاحبان عقل و خرد كساني هستند كه در برخورد با سخن ها و گفتارها بهترين آن را مي پذيرند.
امام جمعه موقت كاشان يكي از نشانه هاي اولوالالباب اشاره كرد و ادامه داد: صاحبان عقل و انديشه و درآيت كساني هستند كه از تمامي آنچه كه مي شنوند آن را با ميزان عقل سنجش كرده و آنچه را كه بهترين است مي پذيرند.
حجت الاسلام اسلامي تبار با اشاره به اينكه به هر حرفي نبايد ترتيب اثر داد، بلكه بايد استفاده از ميزان عقل آن را مورد سنجش قرار داد و بعد بهترين ها را انتخاب و پذيرفت، گفت: اولوالالباب كساني هستند كه با استفاده از روشنايي نور عقل مي توانند راز احكام را كشف كنند./1307/پ203/ب1