استاد اخلاق حوزه علمیه:
راهکار انقطاع دل از دنیا توجه به کمالات است
آیت الله مهدوی گفت: راهکار انقطاع دل از دنیا معطوف کردن توجه و مقصد به سوی کمالاتی است که در آخرت برای انسان مفید و سودمند هستند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در جلسه سخنرانی شب گذشته در مسجد آقاعلی بابا واقع در خیابان نشاط برگزار شد، گفت: شخصی که فوت میکند به اجبار ارتباطش با دنیا قطع میشود، ولی کسب این صفت به طور اختیاری است که بسیار ارزشمند است و باید قبل از مرگ اشتهای نفس را از بین برد.
وی در ادامه سلسله مباحث مربوط به انقطاع الی الله افزود: راهکار انقطاع دل از دنیا معطوف کردن توجه و مقصد به سوی کمالاتی است که در آخرت برای انسان مفید و سودمند هستند، اهل بیت (ع) در روایات زیادی به مسأله کفاف اشاره کرده اند و در دعاهای خویش از خداوند رزق به مقدار کفافشان را طلب میکردند.
آیت الله مهدوی ابراز کرد: استغنا یک حس درونی است که شخص از درون احساس غنی بودن و بی نیازی میکند؛ اگر به فواید کفاف در زندگی آگاه شویم قطعاً تمایل بیشتری نیز به آن پیدا خواهیم کرد، فایده اول کفاف فراغت و آزادی وقت است چرا که فردی که تلاشی در حد متوسط انجام میدهد و سپس به آن دست پیدا میکند بعد از آن دیگر به هدف خود رسیده است و دست از تلاش برمی دارد و در عوض وقتش آزاد میشود و میتواند زمان بیشتری برای دین خود و آشنایی با قرآن قرار دهد، ولی فردی که حریص به دنیا است به یک شغل بسنده نمیکند و به طور مداوم در حال کار کردن است و وقتی برای خودش قرار نمیدهد و فقط برای دنیای خویش تلاش میکند.
نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری گفت: یک خانم اگر بخواهد در خانه برای وعده ناهار دو نوع خورشت درست کند همین وقت او را تا ظهر پر میکند و گاهی برای نمازش هم وقت کافی ندارد، اگر کفاف معیار انسان باشد دو نوع خورشت را در دو نوبت غذایی میل میکند و پزشکان نیز این مسأله را تأیید کرده اند که گاهی صرف دو نوع خورشت با یکدیگر برای بدن انسان مضر است و اثراتشان را خنثی میکند، اما گاهی هم مکمل یکدیگر هستند.
امام جمعه موقت اصفهان ادامه داد: کفاف مربوط به ظاهر و عمل شخص است و اگر در باطن نیز آن را پذیرفتیم و راضی به آن بودیم این روحیه قناعت است، اگر استفاده از لذات دنیایی را برای خود کمتر کنیم از نمازمان لذت بهتر و بیشتری خواهیم برد، سیر بودن شکم در ارتباط با خداوند مانع ایجاد میکند.
استاد اخلاق حوزه علمیه گفت: ارزش غبطه به غبطه خورنده است که فکردنیوی یا معنوی داشته است، امام زمان (عج) فرمودند من به وجود فضل بن شاذان به اهل خراسان غبطه میخورم، اگر این غبطه از طرف خداوند باشد قطعاَ ارزش بیشتری نیز پیدا میکند.
وی با بیان این که حدیث قدسی در حد و منزلت آیات قرآن است به جز این که الفاظ آن از طرف پیامبر (ص) تعیین شده است، خاطر نشان کرد: امام باقر (ع) از پیامبر (ص) روایت کرده اند که خداوند عزَّوجَلّ میفرماید در بین اولیای خود بیشترین غبطهای که میخورم به کسی است که سبک حال باشد تا از نماز لذت ببرد و صاحب بهره از آن بشود، او مخفیانه و به طور خصوصی بهترین عبادت خداوند را انجام میدهد و چشمش را در میان مردم فرو میاندازد، رزقش در حد کفاف است، ولی بر آن صبر پیشه میکند، مرگش عجله شده است و زمانی هم که از دنیا میرود ارث کم و گریه کنندگان قلیلی دارد.
آیت الله مهدوی در پایان تشریح کرد: سبک حال به معنی کسی است که قلیل المال است و بهره و لذت دنیایی کمی دارد، چنین شخصی که مورد غبطه خداوند است چشمش را از نگاه به زینت و زیور دنیا فرو میاندازد و نگاهش به مال و اندوختههای مردم نیست، مرگ او عجله شده است به این معنی که او در عین زنده بودن مانند شخص مرده است از این جهت که حرص به مال دنیا ندارد، شخصی که فوت میکند به اجبار ارتباطش با دنیا قطع میشود، ولی کسب این صفت به طور اختیاری است که بسیار ارزشمند است و باید قبل از مرگ اشتهای نفس را از بین برد./۸۶۷/پ210/ب1
وی در ادامه سلسله مباحث مربوط به انقطاع الی الله افزود: راهکار انقطاع دل از دنیا معطوف کردن توجه و مقصد به سوی کمالاتی است که در آخرت برای انسان مفید و سودمند هستند، اهل بیت (ع) در روایات زیادی به مسأله کفاف اشاره کرده اند و در دعاهای خویش از خداوند رزق به مقدار کفافشان را طلب میکردند.
آیت الله مهدوی ابراز کرد: استغنا یک حس درونی است که شخص از درون احساس غنی بودن و بی نیازی میکند؛ اگر به فواید کفاف در زندگی آگاه شویم قطعاً تمایل بیشتری نیز به آن پیدا خواهیم کرد، فایده اول کفاف فراغت و آزادی وقت است چرا که فردی که تلاشی در حد متوسط انجام میدهد و سپس به آن دست پیدا میکند بعد از آن دیگر به هدف خود رسیده است و دست از تلاش برمی دارد و در عوض وقتش آزاد میشود و میتواند زمان بیشتری برای دین خود و آشنایی با قرآن قرار دهد، ولی فردی که حریص به دنیا است به یک شغل بسنده نمیکند و به طور مداوم در حال کار کردن است و وقتی برای خودش قرار نمیدهد و فقط برای دنیای خویش تلاش میکند.
نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری گفت: یک خانم اگر بخواهد در خانه برای وعده ناهار دو نوع خورشت درست کند همین وقت او را تا ظهر پر میکند و گاهی برای نمازش هم وقت کافی ندارد، اگر کفاف معیار انسان باشد دو نوع خورشت را در دو نوبت غذایی میل میکند و پزشکان نیز این مسأله را تأیید کرده اند که گاهی صرف دو نوع خورشت با یکدیگر برای بدن انسان مضر است و اثراتشان را خنثی میکند، اما گاهی هم مکمل یکدیگر هستند.
امام جمعه موقت اصفهان ادامه داد: کفاف مربوط به ظاهر و عمل شخص است و اگر در باطن نیز آن را پذیرفتیم و راضی به آن بودیم این روحیه قناعت است، اگر استفاده از لذات دنیایی را برای خود کمتر کنیم از نمازمان لذت بهتر و بیشتری خواهیم برد، سیر بودن شکم در ارتباط با خداوند مانع ایجاد میکند.
استاد اخلاق حوزه علمیه گفت: ارزش غبطه به غبطه خورنده است که فکردنیوی یا معنوی داشته است، امام زمان (عج) فرمودند من به وجود فضل بن شاذان به اهل خراسان غبطه میخورم، اگر این غبطه از طرف خداوند باشد قطعاَ ارزش بیشتری نیز پیدا میکند.
وی با بیان این که حدیث قدسی در حد و منزلت آیات قرآن است به جز این که الفاظ آن از طرف پیامبر (ص) تعیین شده است، خاطر نشان کرد: امام باقر (ع) از پیامبر (ص) روایت کرده اند که خداوند عزَّوجَلّ میفرماید در بین اولیای خود بیشترین غبطهای که میخورم به کسی است که سبک حال باشد تا از نماز لذت ببرد و صاحب بهره از آن بشود، او مخفیانه و به طور خصوصی بهترین عبادت خداوند را انجام میدهد و چشمش را در میان مردم فرو میاندازد، رزقش در حد کفاف است، ولی بر آن صبر پیشه میکند، مرگش عجله شده است و زمانی هم که از دنیا میرود ارث کم و گریه کنندگان قلیلی دارد.
آیت الله مهدوی در پایان تشریح کرد: سبک حال به معنی کسی است که قلیل المال است و بهره و لذت دنیایی کمی دارد، چنین شخصی که مورد غبطه خداوند است چشمش را از نگاه به زینت و زیور دنیا فرو میاندازد و نگاهش به مال و اندوختههای مردم نیست، مرگ او عجله شده است به این معنی که او در عین زنده بودن مانند شخص مرده است از این جهت که حرص به مال دنیا ندارد، شخصی که فوت میکند به اجبار ارتباطش با دنیا قطع میشود، ولی کسب این صفت به طور اختیاری است که بسیار ارزشمند است و باید قبل از مرگ اشتهای نفس را از بین برد./۸۶۷/پ210/ب1
ارسال نظرات