برگزاری کارگاه آموزشی آشنایی با تاریخ تشیع
به گزارش خبرگزاری رسا، دانشگاه باقرالعلوم (علیه السلام) کارگاه آموزشی آشنایی با تاریخ تشیع با حضور حجت الاسلام محسن الویری عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم (علیه السلام)، حجت الاسلام یارعلی کرد فیروزجائی معاون پژوهش دانشگاه باقرالعلوم (علیه السلام) و جمعی از مهمانان خارجی از کشورهای اسپانیا، انگلستان، هند، بوسنی و آمریکا در دانشگاه باقرالعلوم (علیه السلام) برگزار گردید.
در ابتدای این جلسه حجت الاسلام محسن الویری با موضوع تاریخ تشیع به ارائه مباحثی از تاریخ شکل گیری و مراحل مختلف تطور تاریخی تشیع پرداختند؛ و واژگان مربوط به تشیع، معانی تشیع، نحوه شکل گیری این اصطلاح را توضیح دادند.
عضو هیأت علمی در ادامه به جریان ها و فرقه های شیعه، از جمله اثناعشری، شیعه، اسماعیلی، شیعه زیدی و همچنین فرقه بوهره پرداخت و برجستگی ها و امتیازات شیعه اثناء عشری در طول تاریخ و فعالیت ها و خدماتی که به جامعه اسلامی عرضه کردند را تشریح کرد.
وی در بخشی دیگر از امتیازات ویژه و اختصاصات شیعه اثناء عشریه از جمله اعتقاد به مهدویت و امام غایب را برشمرد و نوع نگاه شیعه به آینده و انتظار، نسبت به ظهور حضرت مهدی علیه السلام را تبیین نمود.
در ادامه حجت الاسلام فیروزجایی معاون پژوهش دانشگاه باقرالعلوم (علیه السلام) با ارائه بحثی ناظر بر تاریخ تطور حکمت و فلسفه در جامعه شیعه به ارائه مراحل تطوری فلسفه از قرون ابتدایی اسلام با ظهور فلسفه اسلامی پرداخت و افزود: شروع تاریخ فلسفه با ابواسحاق کندی است ولی فارابی را اولین کسی دانست که فلسفه اسلامی به نام او رقم خورده و به عنوان مؤسس فلسفه اسلامی شناخته می شود همچنین بعد از فارابی ابن سینا به عنوان یک نابغه بزرگ و اندیشمند بسیار برجسته جهان اسلام است که به حکمت یک تطور ویژه ای داد و در واقع مکتب مشاء را در فلسفه و حکمت اسلامی پایه گذاری کرد.
حجت الاسلام فیروزجائی در ادامه به دانشمند شیعه؛ ابن سینا اشاره کرد و افزود: نشانه های متعددی از شیعه بودن ایشان وجود دارد و پس از ابن سینا، اندیشیمندان مختلفی ظهور و بروز کردند که برخی شارح اندیشه های ابن سینا بودند و برخی منتقدان ابن سین
تا ظهور شیخ شهاب الدین سهروردی که با آوردن مکتب اشراق که مکتب جدید فلسفی بود افق های جدیدی را در فلسفه اسلامی آغاز کرد که مکتب فلسفی دومین مکتب جهان اسلام بود، و این جریان ادامه پیدا کرد تا زمان ملاصدرا، که ایشان با ارائه حکمت متعالیه سومین مکتب شیعی جهان اسلام را رقم زد.
صدرالدین شیرازی علاوه بر مشیء عقلی و استدلالی بیشترین رجوع را به مستندات قرآنی و روایی داشت و تلاش می کرد که مبانی فلسفی و علمی خود را با ارجاع به آیات و روایات اهل بیت تقویت کند و به این امر اعتبار بیشتری ببخشد.
نکته ویژه ای که وجود دارد مقایسه حکمت و فلسفه در جهان تشیع با اهل سنت هست که در جهان تشیع با ظهور حکمت متعالیه و پس از آن این جریان فکری حکمی نه تنها از بین نرفت و در واقع خاموش نشد بلکه رنگ و بوی جدید و ترقی بیشتری پیدا کرد و این ترقی همچنان ادامه دارد و رو به رشد هست و الان شاگردان آن مکتب در قم و در ایران بسیار فعال هستند و این مکتب را ادامه می دهند.
در حالی که درجهان اهل تسنن فلسفه با ابن رشد خاتمه پیدا کرد و دیگر بعد از ابن رشد و ابن خلدون دیگر ما جریان فلسفی جدی نداریم و چهره های جدیدی که در جهان عرب در دهه های اخیر ظهور پیدا کردند مانند حامد ابوزید، محمد آرکون و دیگران اینها کسانی هستند که شارحان فلسفه غرب هستند و خودشان بار فلسفی جهان اسلام را به شکل قوی آشنا نیستند و در آن توانمند نیستند.
همین نبود تفکر عقلانی در جهان اهل سنت زمینه ساز پیدایش جریان های افراطی مانند داعش بوده است که در شیعه به خاطر وجود تفکر عقلانی و حکمی معتدل در واقع چنین جریان های افراطی و سلفی و ظاهرگرایی تندی به وجود نیامده است.
در ادامه برنامه کارگاه آموزشی؛ مهمانان علاوه بر شرکت در دو برنامه آموزشی بازدیدی هم از دانشگاه داشتند و جهت بازدید و آشنا شدن با منابع علمی و کتب دانشگاه به کتابخانه دانشگاه رفتند و از کتابهای دانشگاه در مخزن و همچنین کتابهای لاتین در ارتباط با رشته های علمی خودشان بازدید کردند./829/د102/ب1
منبع: پایگاه دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام