۱۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۵
کد خبر: ۶۲۵۶۹۵

شایعات عراق و لبنان؛ از مقصر کردن ایران تا تضعیف روحانیت

شایعات عراق و لبنان؛ از مقصر کردن ایران تا تضعیف روحانیت
اعتراضات اخیر در عراق و لبنان فرصت مناسبی برای سوءاستفاده و ساخت شایعات به وجود آورده است.

به گزارش خبرگزاری رسا، از شایعه تا واقعیت: برخی کشورهای منطقه از جمله عراق و لبنان روزهای ملتهبی را پشت سر می‌گذارند و مردم این دو کشور چند روزی است در اعتراض به وضعیت اقتصادی کشورشان به خیابان‌ها آمده‌اند.

اما در این میان دست‌هایی پشت پرده است تا اتفاقات اخیر منطقه را به اسم ایران تمام کنند آن ها به همین منظور دست به انتشار شایعاتی زیادی زده اند.

* حضور تک‌تیرانداز ایرانی در اعتراضات عراق

به تازگی کلیپی در فضای مجازی با ادعای حضور تک تیرانداز ایرانی در اعتراضات عراق در شبکه‌های اجتماعی به خصوص عرب زبان منتشر شد.

در این کلیپ با نشان دادن تعدادی از مدارک ادعا شده که یک جوان مشهدی از ایران برای سرکوب معترضان عراقی به این کشور رفته است.

اما بررسی‌های خبرنگار ما نشان داد که صاحب مدارک داخل فیلم، جوانی به نام آرمین نوری اهل شهرستان رشت استان گیلان است که چند وقتی است برای کار در ساختمانی در بغداد مشغول کار بوده و با شدت اعتراضات در عراق تصمیم به بازگشت گرفته که تعدادی از مدارکش ازجمله چند کارت‌بانکی و کارت ملی خود و نیز کارت فروشگاهی که از آن خرید می‌کرده در بغداد جامانده.

آرمین نوری در همین رابطه به خبرنگار فارس در گیلان می‌گوید: اگر من برای دلیلی غیر از کار در ساختمان رفته بودم و طبق ادعای برخی‌ها، یک نیروی نظامی بودم که تمامی مدارک و مشخصات اصلی خود را همراه خود نمی‌بردم.

 

* فوتوشاپ تصویر لبنان

به تازگی «الحدث» وابسته به عربستان سعودی تصویری که ادعا می‌کند روی حاشیه پرچم لبنان که در دست یکی از تظاهرات کنندگان نوشته شده «لبنان، عراق و یمن عربی هستند نه ایرانی... از اینجا برید» را منتشر کرده و سپس نوشته این خلاصه بحران‌های عراق، لبنان و یمن است!

اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که این تصویر دستکاری شده (فوتوشاپی) است و در نسخه اصلی چنین نوشته‌ای روی پرچم لبنان دست این معترض وجود ندارد. اصل تصویر چند روز پیش در این سایت منتشر شده است. (اینجا)

 

* پایین کشیدن پرچم ایران از کنسولگری ایران

البته بسیاری از رسانه‌ها و کاربران برای برهم زدن آرامش ایرانیان شایعاتی را هم منتشر کردند؛ شایعه‌ای مانند پایین کشیدن پرچم ایران از ساختمان نمایندگی ایران در کربلا را مطرح کردند.

اما میرمسعود حسینیان سرکنسول ایران در کربلای معلی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: هیچ‌گونه تعرضی به نمایندگی کشورمان وارد نشده است. معترضان فقط پرچم عراق را در دیوار پشتی ساختمان آویزان کردند و پایین کشیده شدن پرچم ایران از ساختمان نمایندگی ایران در کربلا صحت ندارد.

 

* آتش زدن پرچم ایران

در این میان تصویری از آتش زدن پرچم ایران در اعتراضات بغداد هم در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد.

اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که این تصویر مربوط به اعتراضات سال گذشته (۲۰۱۸) است و ارتباطی به اعتراضات روزهای اخیر ندارد.

 

* شایعه علیه مراجع

این دست رسانه‌ها حتی برای تضعیف مرجعیت، حشد الشعبی و بسیج مردمی عراق شایعاتی را علیه آنان منتشر کردند؛ یکی از پرتکرارترین شایعات که سعی می‌کند اعتراضات منطقه را به مراجع ربط دهد، این تصویر بود.

اما بررسی‌ها نشان داد که این تصویر هم جعلی است و مربوط به اعتراضات عراقی‌ها به پارلمان عراق در سال‌های گذشته است.

 

* دستگیری یک روحانی‌ قلابی

در این بین و در اعتراضات لبنان نیز فردی که در لباس یک روحانی اقدام به پخش پول میکرد، توسط اطلاعات ارتش این کشور دستگیر شد، این روحانی قلابی، «محمد علی ترشیشی» نام داشت.

 

شایعه کشته شدن ابوعزرائیل

شایعه کشته شدن ابوعزرائیل در اعتراضات روزهای اخیر هم از این دست شایعاتی بود که برای تضعیف جبهه مقاومت منتشر شد.

اما ابوعزرائیل پس از انتشار این شایعه ویدئویی منتشر کرد و از زنده بودن خودش خبر داد.

علی اصغر خواجه الدین
منبع: فارس
ارسال نظرات