اعجاز جماران نشینها؛ جایی که «اجتماع نقیضین» محال نیست
بعد از انتشار یادداشتی با عنوان «حفظ و نشر آثار امام یا حافظ و ناشر منافع حزبی» در خبرگزاری رسا، سایت جماران در یادداشتی تحت عنوان «سخنی با برادرانم در خبرگزاری رسا» از انتشار این مطلب انتقاد کرده است.
گفتنی است چندی پیش، خبرگزاری رسا براساس رسالت خبری و با توجه به نامه فتنه آمیز موسوی خوئینیها، واکنش علما و اساتید حوزه علمیه را رسانهای کرد و با انتقاد از برچسب زنی جریان غربزده به نظام اسلامی و فرافکنی و ناکارآمدی برخی دولتمردان نسبت به مشکلات معیشتی مردم، در عین حال نسبت به خط رسانهای پایگاه خبری جماران در انعکاس هر خبری در حمایت از سران فتنه، پوشش بیانیهها و اخبار مرتبط با آنها تذکر داد.
متأسفانه طبق گفته بسیاری از بزرگان و دلسوزان نظام اسلامی در مصاحبه با رسا، شخصیتی که از امام خمینی(ره) در پایگاه خبری جماران منعکس میشود به شدت تحت تأثیر نظرات گردانندگان آن سایت است، چنان که در مواردی حتی این سایت به حمایت از محکومان امنیتی و سیاسی نیز پرداخته است و در واقع همانگونه که رهبر انقلاب نیز فرمودند: عدهای در حال قرائتی خاص از شخصیت امام(ره) بر اساس سلایق و جهتگیریهای خود با برجسته کردن بخشی از رفتارهای امام(ره) در کنار مسکوت گذاشتن بخشی دیگر هستند.
بر این اساس به نظر میرسد با توجه به بودجهای که از بیتالمال مسلمین برای تبیین شخصیت امام(ره) در این سایت هزینه میشود، به جای دغدغه مندی نسبت به حفظ و نشر جامعیت آثار ایشان که نسبت به آن باید احساس مسؤولیت شود، بیشتر پاتوق و پایگاه خبری برای اندیشههای مخالفان امام(ره) و اپوزیسیون نظام اسلامی است، به تعبیری با مصادره به مطلوب کردن نام امام علیه اندیشه و گفتمان ایشان فعالیت میشود.
در پاسخ به نویسنده سایت جماران با ادعای طلبگی و علاقمندی به خط امام عارضم؛ نخست این که طلبگی عهدی است با حضرت ولی عصر(عج)؛ از این جهت اگر بر این عهد صادق و وفادارید، از نام امام و جماران در جهت ترویج منظومه فکری ایشان استفاده کنید، نه اندیشههایی که در مخالفت با امام و گفتمان ایشان شهره هستند.
دوم؛ پیشنهاد میکنم نگاهی دوباره به دروس حوزوی و قاعده «امتناع و بطلان اجتماع نقیضین» داشته باشید؛ چون طبق این قاعده نمیتوان مدعی پیروی از گفتمان امام بود و در عین حال دغدغههای حزبی و جناحی را با چاشنی برچسب زنی به دستاوردهای امام، به سخره گرفتن بحث نفوذ و روحیه انقلابی و مواردی از این دست دنبال کرد.
آیا به نظر شما این گونه یادداشتها و دفاع از اندیشه و عملکرد ورشکستههای سیاسی مخالف با امام و رهبری و در مقابل تخریب چهرهها و رسانههای انقلابی و لجن پراکنی علیه افرادی که عمری در دفاع از امام و انقلاب در کسوت امامت جمعه و جماعات محاسن سفید کردهاند، با محوریت تیتر روزنامههای اقماری و در تکمیل پازل رسانههای معاند، ارتباطی با گفتمان امام دارد؟
بنده نیز عوامل سایت جماران را افزون بر بازخوانی تاریخ انقلاب به بازخوانی تاریخ اسلام فرا میخوانم، این که اگر کسی میخواهد به نام اسلام، مکتب یا شخصیتی همچون امام راحل که ساحات مختلفی دارد، یادداشت بنویسد و سخن بگوید، باید مجموعه معارف و گزارههای ایشان را در نظر بگیرد و منظومه فکری و گفتمان جامع امام را درک و فهم کند.
در تاریخ آمده است، برخی از پیامبر گرامی اسلام(ص) درخواست داشتند آنها را نسبت به پذیرش بعضی از شریعت اسلام معاف کند، اما ایشان آنها را از اسلام کاریکاتوری و «نُؤمن بِبَعض و نَكفُرُ بِبَعض»(نساء/150) برحذر داشتند، هرچند با نگاهی به عبرتهای تاریخ اهل بیت(ع) و سرنوشت امت اسلامی که قرآن با عبارت «الّذین جعلوا القرآن عضین»(حجر/91) به آن توجه کرده است، میتوان به عمق فاجعه و پیامد نادیده گرفتن این هشدارها پی برد.
به هر حال تاریخ به تعبیر حضرت علی(ع) تکرار شدنی است و این افراد و شخصیتها هستند که در حال تغییرند، انقلاب اسلامی نیز حول دال مرکزی گفتمان امام، شباهت عجیبی به صدر اسلام دارد و منظومه فکری امام خوبیها برگرفته از مکتب جامع اهل بیت(ع) با غیریت سازی براساس جریان حق و باطل در جامعه اسلامی جاذبه و دافعه ایجاد کرد، اسلام کاریکاتوری و التقاطی را نقد کرد و از اسلامهای قلابی آمریکایی و استحاله شده اشرافی بیزاری جست و در راستای تحقق اسلام ناب محمدی(ص) و علوی(ع) گام برداشت.
بنابراین اگر تاریخ انقلاب را بنگرید، محبوبیت و جذابیت گفتمان امام در میان ملت به دلیل احیای ادبیات قرآنی و تعیین معیارهایی در حمایت از جریان حق بوده است که ایشان به جای حاکم و محکوم از مستضعف و مستکبر و به جای فقیر و غنی از پابرهنهها و مرفهین بی درد سخن گفتند و مسؤولان نظام اسلامی را به خدمت خالصانه و صادقانه به مردم، تحقق عدالت طلبی، عدم سازش با طواغیت و پیروی از دستورات ولی فقیه توصیه کردند.
به این ترتیب انقلاب اسلامی خمینی(ره) نیز مشابه انقلاب اسلامی پیامبر(ص) همزمان با پیشرفتها و رویشهای بسیار در عرصههای مختلف دچار ریزشهایی شد، البته این بار به جای امت، عدهای معدود از خواص قدرت طلب و اشرافی با ادعای علاقمندی و پیروی امام، وصیتنامه الهی سیاسی ایشان را همچون حدیث ثقلین نادیده گرفته و با سوءاستفاده از جایگاه و اعتباری که از طریق نظام اسلامی به دست آورده بودند، نمک خورده و نمکدان شکستند.
ریزشهایی که در فتنه 18 تیرماه سال ۷۸ استارت خورد، بیانگر بغضهای فروخفته نسبت به امام و رهبری بود و باعث ایجاد طمع در دشمنان و صف بندیهای جدید و آشکاری در مواجهه با دستاوردهای انقلاب شد و در ادامه سیاهنمایی و یارگیریها علیه نظام اسلامی و هجمه به منافع ملت، فتنههای بعدی با هدف براندازی حکومت اسلامی طرح ریزی شد که هنوز هم ادامه دارد.
اما حال سؤال از مدیران و خبرنگاران سایت جماران این است که در میان انبوه تبلیغات و توطئههای دشمنان قسم خورده امام و انقلاب و جنگ روانی، شایعه پراکنی و عملیات مخرب رسانهای علیه نظام اسلامی، آیا پوشش رسانهای طیف نهضت آزادی و غربگرایان معلوم الحال با گفتمان امام سازگاری دارد؟ اگر برادران و خواهرانم در این پایگاه خبری تمایل داشتند، به صورت مصداقی و جزئیتر به محتوای مطالب منتشره و سیاست به نعل و میخ زدن در این سایت خواهم پرداخت./908/ی702/ق
مجتبی عباسی، دبیر سیاسی خبرگزاری رسا