۱۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۱
کد خبر: ۶۶۲۹۱۴
کارشناس مسائل زن و خانواده تأکید کرد؛

لزوم تشویق مادران ایرانی برای فرزندآوری

لزوم تشویق مادران ایرانی برای فرزندآوری
مریم اردبیلی گفت: باید بر روی لایه‌های عمیق ذهن مردم تأثیر گذاشت و ما باید غیرمستقیم روایت ذهن مخاطب را تغییر دهیم تا این ذهنیت که فرزند بار است را رفع کنیم.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، دکتر مریم اردبیلی در نخستین نشست از سلسله‌نشست‌های هم‌اندیشی «راهکارهای مردمیِ تسهیل فرزندآوری» که پیش از ظهر امروز برگزار شد، با بیان جایگاه مواسات گفت: این حرکت یک استراتژی و روشی برای بهبود فرایند جمعیت نیست؛ بلکه روح حاکم و تنها راه برون رفت ما از وضعیت موجود است و اگر تا الان عقب مانده‌ایم، به خاطر این است که این روح کاملا بر زندگی ما مستولی نشده است.

وی با اشاره به نقش مردم در حل مشکلات جمعیت عنوان کرد: مردم باید در درک گره‌ها، تبیین موضوع، الگوسازی، ایده پردازی و پایش کار خود ورود کنند؛ از آنجا که مشارکت مردمی در ارتباط تنگاتنگ با کف میدان است، به سرعت نتیجۀ مثبت و منفی کار را درک می‌کند و به سوی اصلاح پیش می‌روند.

این پژوهشگر آینده پژوهی ضمن بیان اینکه ما باید تدابیری بیندیشیم که مادر به فرزندآوری تشویق شود، اظهار داشت: وقتی یک خانواده مشکل مالی دارد، فرزندآوری خود را به تعویق می‌اندازد ولی اگر این مشکلات برطرف شوند و همۀ مردم نشان دهند که از فرزندآوری یک نفر چقدر خوشحال می‌شوند، قطعا مؤثر خواهد بود.

وی راهکار اصلی برون رفت از این مسأله را کار فرهنگی و اجتماعی دانست و تصریح کرد: ما چهار سطح کار فرهنگی و اجتماعی داریم؛ سطح اول صرف خبردهی از وضعیت کاهش و پیری جمعیت است که متوقف شدن در این سطح باعث می‌شود نگاه‌ها منفی شود و فرافکنی صورت گیرد.

اردبیلی افزود: سطح بعدی ایجاد گفت‌وگو پیرامون این موضوع است و ماندن در این سطح موجب می‌شود کار را روی دوش دولت بیندازیم و خودمان کنار بکشیم و سطح سومی که متصور است، بررسی ریشۀ اصلی کاهش جمعیت در بین مردم است و باید این ذهن که فرزند کم فرهنگ غرب است را رایج کنیم.

کارشناس مسائل زن و خانواده راهکار تأثیر گذار را نفوذ بر روی لایه‌های عمیق ذهن مردم دانست و ابراز داشت: ما باید به گونه‌ای غیر مستقیم تغییر روایت را در ذهن مخاطب ایجاد کنیم و این ذهنیت که فرزند بار است را رفع کنیم.

وی نقش مردم را محوری برشمرد و گفت: کنشگر مردمی باید نقش خود را نقش اصلی و محوری بداند و این وظیفۀ همۀ مادران مذهبی ماست که تصویر مطلوب از یک خانوادۀ پرجمعیت را ارائه کنند.

پژوهشگر حوزۀ جمعیت به بیان مسائلی پیرامون مطالبه‌گری پرداخت و گفت: ما نباید یک منتقد مأیوس و منفی‌باف باشیم که موجب تزریق بدبختی در جامعه شویم بلکه باید تصویری روشن از آینده به نسل جوان نشان دهیم تا برایند فضا به سمت خمودگی نرود.

وی افزود: در ادامۀ مطالبه باید پای کار ایستاد و منفعلانه نقد نکرد؛ باید منتقد بداند با وضعیت فعلی چگونه می‌تواند به نتیجۀ مطلوبی برسد، نوآوری داشته باشد و مصلحانه باشد به گونه‌ای که آلوده به جهت‌گیری‌های سیاسی نباشد./پ202/ق

ارسال نظرات