منتظران واقعی مهدی موعود در کلام علمای استان سمنان؛
ما ملت انتظار فرجیم
سمنان - جمعی از علمای استان سمنان شاخصههای انتظار حقیقی ظهور و ویژگیهای منتظران راستین حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) را در گفت و گو با رسا تبیین کردند.
هوا خوب نیست، بزک چهره پرفریب دنیای قرن بیست و یکم را هر روز اشک های مظلومان، ستمدیدگان و محرومان یا خون های به ناحق ریخته شده می شوید، ماسک های رنگارنگ روی صورت ها از شرقی ترین نقطه تا غربی ترین زیستگاه کره خاکی، نه مانع از تاخت و تاز کرونا شده نه مانع از دروغ پردازی و فتنه گری، گویی خورشید هم هر روز با شرم طلوع می کند و زمین چه صبری دارد بر این همه خونریزی، غضب، هتاکی و جنایت؛ بشر امروز اگر در دایره توحید زیست کند، خواه بر دین موسی و عیسی و محمد(صلی الله علیه و آله) باشد خواه به کیش زرتشت و بودا، مدعی انتظار موعود و منجی است، حال آنکه هر چشم حقیقت بینی با قضاوت عقل و منطق درمی یابد، که اسلام ناب محمدی و مکتب رهایی بخش فرزندان علی(علیه السلام)، تنها مصداق و مسیر سعادت است و صدالبته که انتظار ظهور مهدی فاطمه(عجل الله تعالی فرجه الشریف) بایسته هایی بسیار فراتر از یک ادعا دارد.
تقویم این روزها از ورود ما به یک هزار و صد و هشتاد و دومین سال از دوازدهمین قرن غیبت او که صاحب عصر و زمان است خبر می دهد، تنها آن حضرت و خدای صابر و قادر می دانند که از ادعای هریک از ما تا شاخصه های منتظران حقیقی ظهور قائم آل محمد(عجل الله تعالی فرجه الشریف) چقدر فاصله است؛ اما هم او می داند، هر بچه شیعه ای که پوست و گوشتش با عشق علی و فاطمه، با غم حسین و علمدارش و خورشید طلعتان و ماه رویان خاندان عصمت و طهارت عجین شده، سر پر سودایش جز به امید ظهور وجه الله آرام نمی گیرد؛ دوست دارم به یاد و هم نفس حاج قاسم عزیزمان که خالصانه گفت: "ما ملت شهادتیم، ما ملت امام حسینیم" بنویسم، ما ملت انتظار فرجیم.
در گفت و گو با تعدادی از صاحب نظران و علمای گرانقدر استان سمنان شاخصههای انتظار حقیقی ظهور و ویژگی های منتظران راستین حضرت ولی عصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) به ویژه در شرایط امروز جهان، منطقه و امت اسلام را با استناد به آیات و روایات و آموزه های مکتب اهل بیت(ع) جویا شدیم که در ذیل گزیده ای از آن را می خوانید.
تقویم این روزها از ورود ما به یک هزار و صد و هشتاد و دومین سال از دوازدهمین قرن غیبت او که صاحب عصر و زمان است خبر می دهد، تنها آن حضرت و خدای صابر و قادر می دانند که از ادعای هریک از ما تا شاخصه های منتظران حقیقی ظهور قائم آل محمد(عجل الله تعالی فرجه الشریف) چقدر فاصله است؛ اما هم او می داند، هر بچه شیعه ای که پوست و گوشتش با عشق علی و فاطمه، با غم حسین و علمدارش و خورشید طلعتان و ماه رویان خاندان عصمت و طهارت عجین شده، سر پر سودایش جز به امید ظهور وجه الله آرام نمی گیرد؛ دوست دارم به یاد و هم نفس حاج قاسم عزیزمان که خالصانه گفت: "ما ملت شهادتیم، ما ملت امام حسینیم" بنویسم، ما ملت انتظار فرجیم.
در گفت و گو با تعدادی از صاحب نظران و علمای گرانقدر استان سمنان شاخصههای انتظار حقیقی ظهور و ویژگی های منتظران راستین حضرت ولی عصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) به ویژه در شرایط امروز جهان، منطقه و امت اسلام را با استناد به آیات و روایات و آموزه های مکتب اهل بیت(ع) جویا شدیم که در ذیل گزیده ای از آن را می خوانید.
مقاومت در برابر مستکبران تمرین جان فشانی در رکاب امام زمان است
حجت الاسلام والمسلمین محمد حسن رستمیان، مدیر حوزه علمیه برادران استان سمنان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در دامغان، با اشاره به امامت رسیدن حضرت ولی عصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) در پنج سالگی، 69 سال دوران غیبت صغری و یک هزار و صد و سیزدهمین سال غیبت کبری، اظهارداشت: هرآغازی فرجام و سرانجامی دارد، فرجام مسئله غیبت و فرهنگ انتظار فرج، فراگیری رحمت و عدالت در سرتاسر جهان و سعادت جامعه بشری است و این مهم، اصلی جدایی ناپذیر از آموزه های دینی ما است.
وی خاطرنشان کرد: اما بی تردید گسترش عدالت در وسعت کره خاکی هزینههای بسیاری دارد، همانگونه که در تاریخ زندگی نورانی حضرت امیرالمؤمنین(علیه السلام) می بینیم که آن حضرت برای حصول عدالت و حاکمیت احکام و ارزشهای الهی چه هزینه های گزافی دادند.
دبیر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی استان سمنان افزود: حال وقتی ما منتظر منجی هستیم و یا ادعا و آرزوی حضور در جمع منتظران حقیقی ظهور را داریم، آن هم منجی که می خواهد عدالت و حکومت الله را در سراسر جهان بگستراند، بی تردید لازمه هایی دارد که ما موظف به فراهم کردن آنها هستیم.
وی با بیان اینکه بی شک همه کسانی که مخالف گسترش عدالت هستند و جاری و ساری شدن آن و مکتب توحیدی اهل بیت (علیه السلام) را برای منافع خود مضر می دانند، در برابر مهدی موعود(عجل الله تعالی فرجه الشریف) و قیام آن حضرت تمام قد می ایستند، تصریح کرد: رسالتی که امروز ما به عنوان مدعیان انتظار ظهور بیش از هرزمان دیگری برعهده داریم، این است: حال که به برکت انقلاب اسلامی و صدور تفکر ظلم ستیزانه ملت ما، شاهد موفقیت های بسیار جبهه مقاومت در برابر دنیای کفر بوده ایم؛ اگر منتظر واقعی حضرت حجت بن الحسن(عجل الله تعالی فرجه الشریف) هستیم باید برای جان فشانی در رکاب امام زمانمان تمرین کنیم.
مدیر حوزه علمیه استان سمنان اضافه کرد: ملت ما در چهاردهه عمر انقلاب اسلامی خود با پایبندی به فرهنگ مقاومت نشان دادند که به رسالت خطیر خود آشنا هستند و باور دارند که ایستادگی و مقاومت راهبرد مؤثر و رسالت ما در همه ابعاد است؛ به لطف خدا نفس های دشمن به شماره افتاده است و امیدواریم تحولات پیش رو همگی نوید بخش ظهور قائم آل محمد(عجل الله تعالی فرجه الشریف) باشد.
حجت الاسلام والمسلمین محمد حسن رستمیان، مدیر حوزه علمیه برادران استان سمنان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در دامغان، با اشاره به امامت رسیدن حضرت ولی عصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) در پنج سالگی، 69 سال دوران غیبت صغری و یک هزار و صد و سیزدهمین سال غیبت کبری، اظهارداشت: هرآغازی فرجام و سرانجامی دارد، فرجام مسئله غیبت و فرهنگ انتظار فرج، فراگیری رحمت و عدالت در سرتاسر جهان و سعادت جامعه بشری است و این مهم، اصلی جدایی ناپذیر از آموزه های دینی ما است.
وی خاطرنشان کرد: اما بی تردید گسترش عدالت در وسعت کره خاکی هزینههای بسیاری دارد، همانگونه که در تاریخ زندگی نورانی حضرت امیرالمؤمنین(علیه السلام) می بینیم که آن حضرت برای حصول عدالت و حاکمیت احکام و ارزشهای الهی چه هزینه های گزافی دادند.
دبیر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی استان سمنان افزود: حال وقتی ما منتظر منجی هستیم و یا ادعا و آرزوی حضور در جمع منتظران حقیقی ظهور را داریم، آن هم منجی که می خواهد عدالت و حکومت الله را در سراسر جهان بگستراند، بی تردید لازمه هایی دارد که ما موظف به فراهم کردن آنها هستیم.
وی با بیان اینکه بی شک همه کسانی که مخالف گسترش عدالت هستند و جاری و ساری شدن آن و مکتب توحیدی اهل بیت (علیه السلام) را برای منافع خود مضر می دانند، در برابر مهدی موعود(عجل الله تعالی فرجه الشریف) و قیام آن حضرت تمام قد می ایستند، تصریح کرد: رسالتی که امروز ما به عنوان مدعیان انتظار ظهور بیش از هرزمان دیگری برعهده داریم، این است: حال که به برکت انقلاب اسلامی و صدور تفکر ظلم ستیزانه ملت ما، شاهد موفقیت های بسیار جبهه مقاومت در برابر دنیای کفر بوده ایم؛ اگر منتظر واقعی حضرت حجت بن الحسن(عجل الله تعالی فرجه الشریف) هستیم باید برای جان فشانی در رکاب امام زمانمان تمرین کنیم.
مدیر حوزه علمیه استان سمنان اضافه کرد: ملت ما در چهاردهه عمر انقلاب اسلامی خود با پایبندی به فرهنگ مقاومت نشان دادند که به رسالت خطیر خود آشنا هستند و باور دارند که ایستادگی و مقاومت راهبرد مؤثر و رسالت ما در همه ابعاد است؛ به لطف خدا نفس های دشمن به شماره افتاده است و امیدواریم تحولات پیش رو همگی نوید بخش ظهور قائم آل محمد(عجل الله تعالی فرجه الشریف) باشد.
با راحت طلبی و دنیا دوستی نمی توان مدعی انتظار ظهور بود/ امام شناسی یک ضرورت است
حجت الاسلام والمسلمین سید علیرضا آرامی، عضو شورای عالی حوزه های علمیه استان سمنان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در گرمسار، درک درست شرایط و وضعیت موجود را از شاخصههای اصلی منتظران حقیقی امام عصر(عجل الله تعالی فرج الشریف) عنوان و اظهارداشت: انسان اگر از مسائل زمان خود درک درست، تعریف صحیح و بصیرت کافی نداشته باشد، چه بسا اگر امام را دوست داشته باشد و انسان گناهکاری نباشد، اما به واسطه اینکه شناخت لازم را ندارد، نفعی به امام زمانش و ظهور و قیام حیات بخش او نمی رساند.
وی اضافه کرد: پس منتظر حقیقی حضرت حجت(ارواحنا لتراب مقدمه الفداء) باید تحلیل درستی از شرایط زمانه و مسائل روز داخلی و خارجی داشته باشد؛ باید بصیر و امام شناس باشد تا امام دوستی او نفعی داشته باشد؛ محبت و علاقه بدون شناخت به ولی خدا و مسیر حکومت جهانی اسلام ضرر می رساند.
امام جمعه گرمسار با بیان اینکه امام شناسی یک معنای عام است، آنکس که امام زمان خود را بشناسد، سعادتمند است و در مقابل آنکه امام خود را نشناسد، به مرگ جاهلیت می میرد، خاطرنشان کرد: در وهله دوم باید به خاطر داشته باشیم که کسی که اهل گناه و معصیت است با امام زمانش بیگانه است.
حجت الاسلام والمسلمین سید علیرضا آرامی، عضو شورای عالی حوزه های علمیه استان سمنان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در گرمسار، درک درست شرایط و وضعیت موجود را از شاخصههای اصلی منتظران حقیقی امام عصر(عجل الله تعالی فرج الشریف) عنوان و اظهارداشت: انسان اگر از مسائل زمان خود درک درست، تعریف صحیح و بصیرت کافی نداشته باشد، چه بسا اگر امام را دوست داشته باشد و انسان گناهکاری نباشد، اما به واسطه اینکه شناخت لازم را ندارد، نفعی به امام زمانش و ظهور و قیام حیات بخش او نمی رساند.
وی اضافه کرد: پس منتظر حقیقی حضرت حجت(ارواحنا لتراب مقدمه الفداء) باید تحلیل درستی از شرایط زمانه و مسائل روز داخلی و خارجی داشته باشد؛ باید بصیر و امام شناس باشد تا امام دوستی او نفعی داشته باشد؛ محبت و علاقه بدون شناخت به ولی خدا و مسیر حکومت جهانی اسلام ضرر می رساند.
امام جمعه گرمسار با بیان اینکه امام شناسی یک معنای عام است، آنکس که امام زمان خود را بشناسد، سعادتمند است و در مقابل آنکه امام خود را نشناسد، به مرگ جاهلیت می میرد، خاطرنشان کرد: در وهله دوم باید به خاطر داشته باشیم که کسی که اهل گناه و معصیت است با امام زمانش بیگانه است.
میزان اطاعت پذیری از نایب امام زمان محکی برای منتظران
وی با یادآوری این مهم که پس از ترک گناه، عبادت و توجه و انس با دعا و معنویات در ماهیت وجودی یک منتظر حقیقی مهدی صاحب الزمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) بسیار مهم است، افزود: امام اهل معنویت است، همانا کسی که می خواهد به امامش نزدیک شود باید خداجو و اهل معنویت باشد، منتظر واقعی راهی را می رود که امام او می رود، " وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ" یک اصل همیشگی است، کسی که اهل عبادت و اطاعت از خداوند است، در مسیر امام شناسی و انتظار منجی به خطا نمی رود.
حجت الاسلام والمسلمین آرامی با بیان اینکه پس از بصیرت و امام شناسی، روحیه جهادی دیگر لازمه انتظار فرج است، تصریح کرد: امام زمان (عجل الله تعالی فرج الشریف) منتظر تنبل و بیکار و منفعل نمی خواهد، منتظر حقیقی باید زمینه ظهور امام زمانش را فراهم کند، صرفا با دعا منجی ظهور نمی کند، قیام حضرت نیازمند محیا شدن شرایط آن است؛ با گناه و معصیت این مهم تحقق نمی یابد؛ قائم آل محمد(عجل الله تعالی فرجه الشریف) هرگاه احساس کند یار دارد، به اذن خداوند برای یاری اسلام و قرآن و انسانیت ظهور می کند.
عضو شورای عالی حوزه های علمیه استان سمنان با تاکید بر اینکه منتظر شایسته مهدی موعود(عجل الله تعالی فرج الشریف) باید اهل جهاد و وسط میدان باشد، خاطرنشان کرد: با تنبلی و راحت طلبی و دنیا دوستی نمی توان مدعی انتظار ظهور بود؛ امروز میدان دار نایب امام زمان(عجل الله تعالی فرج الشریف) است، کسی که مدعی انتظار فرج است امروز باید خود را با میزان اطاعت پذیری از نایب برحق امام زمان (عجل الله تعالی فرج الشریف) محک بزند.
وی با یادآوری این مهم که پس از ترک گناه، عبادت و توجه و انس با دعا و معنویات در ماهیت وجودی یک منتظر حقیقی مهدی صاحب الزمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) بسیار مهم است، افزود: امام اهل معنویت است، همانا کسی که می خواهد به امامش نزدیک شود باید خداجو و اهل معنویت باشد، منتظر واقعی راهی را می رود که امام او می رود، " وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ" یک اصل همیشگی است، کسی که اهل عبادت و اطاعت از خداوند است، در مسیر امام شناسی و انتظار منجی به خطا نمی رود.
حجت الاسلام والمسلمین آرامی با بیان اینکه پس از بصیرت و امام شناسی، روحیه جهادی دیگر لازمه انتظار فرج است، تصریح کرد: امام زمان (عجل الله تعالی فرج الشریف) منتظر تنبل و بیکار و منفعل نمی خواهد، منتظر حقیقی باید زمینه ظهور امام زمانش را فراهم کند، صرفا با دعا منجی ظهور نمی کند، قیام حضرت نیازمند محیا شدن شرایط آن است؛ با گناه و معصیت این مهم تحقق نمی یابد؛ قائم آل محمد(عجل الله تعالی فرجه الشریف) هرگاه احساس کند یار دارد، به اذن خداوند برای یاری اسلام و قرآن و انسانیت ظهور می کند.
عضو شورای عالی حوزه های علمیه استان سمنان با تاکید بر اینکه منتظر شایسته مهدی موعود(عجل الله تعالی فرج الشریف) باید اهل جهاد و وسط میدان باشد، خاطرنشان کرد: با تنبلی و راحت طلبی و دنیا دوستی نمی توان مدعی انتظار ظهور بود؛ امروز میدان دار نایب امام زمان(عجل الله تعالی فرج الشریف) است، کسی که مدعی انتظار فرج است امروز باید خود را با میزان اطاعت پذیری از نایب برحق امام زمان (عجل الله تعالی فرج الشریف) محک بزند.
منتظران حقیقی ظهور باطل را در هرشکل و اندازه ای و باهیچ توجیهی تأیید نمی کنند
حجت الاسلام والمسلمین محمدحسن مظهری، مدیر حوزه علمیه مطلب خان (امام محمد باقر"علیه السلام") دامغان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در دامغان، در باب فرهنگ انتظار و شاخصه های قرارگرفتن در این مسیر نورانی اظهارداشت: ما اگر می خواهیم در شمار منتظران حقیقی و شایسته حضرت بقیه الله الاعظم (ارواحنا لتراب مقدمه الفداء) قرارگیریم، باید نخست بدانیم که انتظار چه معنی و مفهومی دارد تا بتوانیم در آن مسیر گام های استواری برداریم؛ همانا انتظار فرج به معنای حرکت به سمت همه خوبی ها و دست کشیدن و فرار از همه بدی ها است.
وی با بیان اینکه آموزه های مکتب اهل بیت(علیه السلام) نشان می دهد که انتظار به معنای دست روی دست گذاشتن نیست، منتظر ظهور بودن به این معنی نیست که بنشینیم تا قائم آل محمد(عجل الله تعالی فرجه الشریف) ظهور کند و همه مشکلات را برطرف کند؛ بلکه به معنای یاری حضرت ولی عصر در مسیر تحقق آرمانهای قیام آن حضرت است.
استاد حوزه و دانشگاه با یادآوری اینکه منتظر واقعی فرج با روحیه جهادی و انقلابی، آرام و قرار ندارد و هرسنگری را که در جبهه حق خالی ببیند، پرمی کند؛ افزود: اما آنچه در فرهنگ انتظار از سایر نکات مهمتر است، بصیرت نسبت به اصل اقامه دین و قرآن از سوی حضرت ولی عصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف ) پس از ظهور است؛ آن حضرت ارزش های اسلامی و انسانی را بر جامعه حاکم می کنند، به هیچ وجه با باطل کنار نمی آیند، همانا حاکمیت دین و قرآن با همسویی با باطل و فساد سازگاری ندارد.
مدیر حوزه علمیه مطلب خان دامغان تأکیدکرد: منتظر حقیقی قائم آل محمد(عجل الله تعالی فرجه الشریف) ، به هیچ وجه حاضر نیست، باطل را در هیچ شکل و اندازه ای تایید کند و یا در مسیر اهداف آنها قرار بگیرد؛ متاسفانه گاهی ما به دلیل نداشتن شناخت کافی نسبت به ارزش های دینی یا اهداف قیام امام زمان مان و یا به دلیل غالب شدن روحیات مادی گرایانه و اهل صبر و استقامت نبودن، باطل را تایید می کنیم، حال آنکه خروج از مسیر حق خط قرمز منتظران حقیقی فرج است.
حجت الاسلام والمسلمین محمدحسن مظهری، مدیر حوزه علمیه مطلب خان (امام محمد باقر"علیه السلام") دامغان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در دامغان، در باب فرهنگ انتظار و شاخصه های قرارگرفتن در این مسیر نورانی اظهارداشت: ما اگر می خواهیم در شمار منتظران حقیقی و شایسته حضرت بقیه الله الاعظم (ارواحنا لتراب مقدمه الفداء) قرارگیریم، باید نخست بدانیم که انتظار چه معنی و مفهومی دارد تا بتوانیم در آن مسیر گام های استواری برداریم؛ همانا انتظار فرج به معنای حرکت به سمت همه خوبی ها و دست کشیدن و فرار از همه بدی ها است.
وی با بیان اینکه آموزه های مکتب اهل بیت(علیه السلام) نشان می دهد که انتظار به معنای دست روی دست گذاشتن نیست، منتظر ظهور بودن به این معنی نیست که بنشینیم تا قائم آل محمد(عجل الله تعالی فرجه الشریف) ظهور کند و همه مشکلات را برطرف کند؛ بلکه به معنای یاری حضرت ولی عصر در مسیر تحقق آرمانهای قیام آن حضرت است.
استاد حوزه و دانشگاه با یادآوری اینکه منتظر واقعی فرج با روحیه جهادی و انقلابی، آرام و قرار ندارد و هرسنگری را که در جبهه حق خالی ببیند، پرمی کند؛ افزود: اما آنچه در فرهنگ انتظار از سایر نکات مهمتر است، بصیرت نسبت به اصل اقامه دین و قرآن از سوی حضرت ولی عصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف ) پس از ظهور است؛ آن حضرت ارزش های اسلامی و انسانی را بر جامعه حاکم می کنند، به هیچ وجه با باطل کنار نمی آیند، همانا حاکمیت دین و قرآن با همسویی با باطل و فساد سازگاری ندارد.
مدیر حوزه علمیه مطلب خان دامغان تأکیدکرد: منتظر حقیقی قائم آل محمد(عجل الله تعالی فرجه الشریف) ، به هیچ وجه حاضر نیست، باطل را در هیچ شکل و اندازه ای تایید کند و یا در مسیر اهداف آنها قرار بگیرد؛ متاسفانه گاهی ما به دلیل نداشتن شناخت کافی نسبت به ارزش های دینی یا اهداف قیام امام زمان مان و یا به دلیل غالب شدن روحیات مادی گرایانه و اهل صبر و استقامت نبودن، باطل را تایید می کنیم، حال آنکه خروج از مسیر حق خط قرمز منتظران حقیقی فرج است.
تواضع، خیرخواهی و همدلی با مردم ویژگی های جدایی ناپذیر فرهنگ انتظار است
حجت الاسلام والمسلمین محسن فاطمی نیا؛ مسؤول شورای سیاستگذاری ائمه جمعه دراستان سمنان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در سمنان، در تبیین و تشریح ویژگی های انتظار حقیقی و منتظران واقعی حضرت صاحب الزمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) با اشاره به آیه شریفه " لَقَدْ جَاءَكُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِكُمْ عَزِيزٌ عَلَيْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِيصٌ عَلَيْكُمْ بِالْمُؤْمِنِينَ رَءُوفٌ رَحِيمٌ " قطعاً براى شما پيامبرى از خودتان آمد كه بر او دشوار است شما در رنج بيفتيد به هدايت شما حريص و نسبت به مؤمنان دلسوز مهربان است، اظهارداشت: در این آیه چندین نکته نهفته است، پیامبراسلام غم خوار امّت بود و ما به عنوان منتظران ظهور باید مشی پیامبراکرم(صلی الله علیه وآله) را دنبال کنیم.
وی خاطرنشان کرد: ما متولیان فرهنگی جامعه اگر می خواهیم جامعه اسلامی را ارتقاء بخشیم، اگرمنتظر حقیقی حضرت ولی عصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) هستیم، باید مانند پیامبر اسلام(صلی الله علیه وآله) غم خوار امّت باشیم؛ غم امّت غم ما باشد، گرفتاری ها و گمراهی های مردم برایمان پراهمیت باشد؛ بی توقعی و تواضع، خیرخواهی و همدلی با مردم ویژگی های جدایی ناپذیر فرهنگ انتظار است.
استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: اگر می خواهیم نام ما در شمار منتظران حضرت بقیه الله الاعظم(ارواحنا لتراب مقدمه الفداء) ثبت شود، باید بدانیم که دنیا و مافیهای آن فانی است؛ خداوند می فرماید: مَتَاعُ الدُّنْيَا قَلِيلٌ "77سوره نساء" متاع دنیا ناچیز است؛عَرَضَ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا "آیه 94 سوره نساء" غنیمت دنیا ناچیز و ناپایدار است؛ زَهْرَةَ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا " آیه 131 سوره طه" حیات دنیا ابدی و ازلی نیست.
حجت الاسلام والمسلمین محسن فاطمی نیا؛ مسؤول شورای سیاستگذاری ائمه جمعه دراستان سمنان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در سمنان، در تبیین و تشریح ویژگی های انتظار حقیقی و منتظران واقعی حضرت صاحب الزمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) با اشاره به آیه شریفه " لَقَدْ جَاءَكُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِكُمْ عَزِيزٌ عَلَيْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِيصٌ عَلَيْكُمْ بِالْمُؤْمِنِينَ رَءُوفٌ رَحِيمٌ " قطعاً براى شما پيامبرى از خودتان آمد كه بر او دشوار است شما در رنج بيفتيد به هدايت شما حريص و نسبت به مؤمنان دلسوز مهربان است، اظهارداشت: در این آیه چندین نکته نهفته است، پیامبراسلام غم خوار امّت بود و ما به عنوان منتظران ظهور باید مشی پیامبراکرم(صلی الله علیه وآله) را دنبال کنیم.
وی خاطرنشان کرد: ما متولیان فرهنگی جامعه اگر می خواهیم جامعه اسلامی را ارتقاء بخشیم، اگرمنتظر حقیقی حضرت ولی عصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) هستیم، باید مانند پیامبر اسلام(صلی الله علیه وآله) غم خوار امّت باشیم؛ غم امّت غم ما باشد، گرفتاری ها و گمراهی های مردم برایمان پراهمیت باشد؛ بی توقعی و تواضع، خیرخواهی و همدلی با مردم ویژگی های جدایی ناپذیر فرهنگ انتظار است.
استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: اگر می خواهیم نام ما در شمار منتظران حضرت بقیه الله الاعظم(ارواحنا لتراب مقدمه الفداء) ثبت شود، باید بدانیم که دنیا و مافیهای آن فانی است؛ خداوند می فرماید: مَتَاعُ الدُّنْيَا قَلِيلٌ "77سوره نساء" متاع دنیا ناچیز است؛عَرَضَ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا "آیه 94 سوره نساء" غنیمت دنیا ناچیز و ناپایدار است؛ زَهْرَةَ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا " آیه 131 سوره طه" حیات دنیا ابدی و ازلی نیست.
مسؤول شورای سیاستگذاری ائمه جمعه در استان سمنان افزود: پس در می یابیم که منتظران حقیقی ظهور نسبت به دنیا و مادیات حریص نیستند و درمقابل در راه هدایت مردم و خدمت به آنها بریکدیگر سبقت می گیرند، به مردم عشق می ورزند اما عاشق رنگ و لعاب دنیا نیستند، به قوت می توان گفت که سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی نمونه عینی این انسانها بود، او دلش خدایی و نیتش الهی بود، مردمداری، تواضع و عشق به خدا، اولیا الله و مسلمین در چهره و عمل این وجود الهی نمایان بود.
وی همدلی و همزبانی با مردم و مخاطب شناسی را از دیگر ویژگی های لازم برای منتظران ظهور برشمرد و گفت: خداوند در آیه 40سوره ابراهیم می فرماید: " وَمَا أَرْسَلْنَا مِنْ رَسُولٍ إِلَّا بِلِسَانِ قَوْمِهِ..." "و ما هیچ رسولی در میان قومی نفرستادیم مگر به زبان آن قوم"؛ در این آیه منظور تنها زبان سخن گفتن هرقوم نیست، بلکه به همدلی و همراهی و هم زبانی اشاره دارد.
این کارشناس مذهبی افزود: نبی مکرم اسلام(صلی الله علیه وآله) و اهل بیت خود را تافته جدابافته و برتر از دیگران نمی دانستند، با مردم معاشرت می کردند؛ منتظر واقعی حضرت حجت ابن حسن(عجل الله تعالی فرجه الشریف) باید رهرو حقیقی معصومین باشد، اگر می گوییم عاشق و منتظر امام زمانمان هستیم باید منیت ها را کنار گذاشته و در قول و عمل این عشق و پیروی را ثابت کنیم.
حجت الاسلام والمسلمین فاطمی نیا در پایان با بیان اینکه منتظر راستین ظهور مهدی آل محمد(عجل الله تعالی فرجه الشریف) باید در خانه و جامعه نمونه عینی اخلاق محمدی و سیره نبوی باشد، اضافه کرد: به دیگران همیشه فرصت بدهیم، صبر پیشه کنیم،تألیف قلوب نماییم، درجامعه تشنج ایجاد نکنیم، با رفتار و اعمال خود همگان را عاشق شیعه علوی و مهدوی کنیم و به آنچه معتقدیم و می گوییم، عمل نماییم تا شایسته قرارگرفتن در شمار عاشقان و منتظران مهدی فاطمه(عجل الله تعالی فرجه الشریف) باشیم.
وی همدلی و همزبانی با مردم و مخاطب شناسی را از دیگر ویژگی های لازم برای منتظران ظهور برشمرد و گفت: خداوند در آیه 40سوره ابراهیم می فرماید: " وَمَا أَرْسَلْنَا مِنْ رَسُولٍ إِلَّا بِلِسَانِ قَوْمِهِ..." "و ما هیچ رسولی در میان قومی نفرستادیم مگر به زبان آن قوم"؛ در این آیه منظور تنها زبان سخن گفتن هرقوم نیست، بلکه به همدلی و همراهی و هم زبانی اشاره دارد.
این کارشناس مذهبی افزود: نبی مکرم اسلام(صلی الله علیه وآله) و اهل بیت خود را تافته جدابافته و برتر از دیگران نمی دانستند، با مردم معاشرت می کردند؛ منتظر واقعی حضرت حجت ابن حسن(عجل الله تعالی فرجه الشریف) باید رهرو حقیقی معصومین باشد، اگر می گوییم عاشق و منتظر امام زمانمان هستیم باید منیت ها را کنار گذاشته و در قول و عمل این عشق و پیروی را ثابت کنیم.
حجت الاسلام والمسلمین فاطمی نیا در پایان با بیان اینکه منتظر راستین ظهور مهدی آل محمد(عجل الله تعالی فرجه الشریف) باید در خانه و جامعه نمونه عینی اخلاق محمدی و سیره نبوی باشد، اضافه کرد: به دیگران همیشه فرصت بدهیم، صبر پیشه کنیم،تألیف قلوب نماییم، درجامعه تشنج ایجاد نکنیم، با رفتار و اعمال خود همگان را عاشق شیعه علوی و مهدوی کنیم و به آنچه معتقدیم و می گوییم، عمل نماییم تا شایسته قرارگرفتن در شمار عاشقان و منتظران مهدی فاطمه(عجل الله تعالی فرجه الشریف) باشیم.
ظهور با سه عنصر"امید، عمل و اعتقاد" منتظران تحقق می یابد
حجت الاسلام والمسلمین مهدی نجم، مدیر حوزه علمیه خواهران استان سمنان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در سمنان با تبیین شاخصه های انتظار و ویژگیهای منتظران حقیقی ظهور قائم آل محمد(عجل الله تعالی فرجه الشریف) به ویژه در شرایط امروز جهان و منطقه، اظهارداشت: واژه انتظار در واقع به معنای امید به فردای بهتر، همراه با تلاش برای تحقق آن و اعتقاد به اینکه آن فردای بهتر با وجود و ظهور انسان کامل محقق می شود؛ بنابراین انتظار با این سه عنصر شکل می گیرد، "امید، عمل و تلاش، اعتقاد"، این کلید واژه ها ویژگی های یک انتظار و البته منتظر واقعی است.
وی اضافه کرد: اینکه زیارت امام عصر(عجل الله تعالی فرج الشریف) حظ عظیم و کاملی است که اگر کسی توفیق آن را پیدا کند، توفیقی برتر از آن نیست، اما تاریخ اسلام و تشیع نشان داده است که صرف زیارت حضرات معصومین، سبب همراهی و سعادت برخی نشده است، بلکه گاه این افراد در برابر امام زمان خود ایستاده اند؛ بی تردید آنچه مهم است عمل به دستورات و سیره عملی و اخلاقی ائمه معصومین (علیه السلام) است که ما را به منتظران حقیقی ظهور حضرت حجت بدل می کند.
استاد حوزه و دانشگاه توجه و تقید عملی به آموزه ها و دستورات نبی مکرم اسلام(صل الله علیه و آله) واهل بیت را ضامن قرارگرفتن در شمار منتظران واقعی مهدی آل محمد(عجل الله تعالی فرجه الشریف) عنوان و تصریح کرد: حضرت ولی عصر (ارواحنا لتراب مقدمه الفداء) خود در بیانی شریف وعده کرده اند که خود را برای زیارت ما به زحمت نیندازید، اگر شما به وظایف خود به درستی عمل کنید، ما خود به دیدن شما می آییم.
آن سفرکرده که صدقافله دل همره اوست
هرکجا هست خدایا به سلامت دارش
اگر از وسوسه نفس و هوی دور شوی
به یقین ره ببری در حرم اسرارش
اَللّهُمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَ الْعافِیَةَ وَ النَّصْرَ وَ اجْعَلْنا مِنْ خَیْرِ اَنْصارِهِ وَ اَعْوانِهِ وَ الْمُسْتَشْهَدینَ بَیْنَ یَدَیْهِ/977/ت300/ب1
حجت الاسلام والمسلمین مهدی نجم، مدیر حوزه علمیه خواهران استان سمنان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در سمنان با تبیین شاخصه های انتظار و ویژگیهای منتظران حقیقی ظهور قائم آل محمد(عجل الله تعالی فرجه الشریف) به ویژه در شرایط امروز جهان و منطقه، اظهارداشت: واژه انتظار در واقع به معنای امید به فردای بهتر، همراه با تلاش برای تحقق آن و اعتقاد به اینکه آن فردای بهتر با وجود و ظهور انسان کامل محقق می شود؛ بنابراین انتظار با این سه عنصر شکل می گیرد، "امید، عمل و تلاش، اعتقاد"، این کلید واژه ها ویژگی های یک انتظار و البته منتظر واقعی است.
وی اضافه کرد: اینکه زیارت امام عصر(عجل الله تعالی فرج الشریف) حظ عظیم و کاملی است که اگر کسی توفیق آن را پیدا کند، توفیقی برتر از آن نیست، اما تاریخ اسلام و تشیع نشان داده است که صرف زیارت حضرات معصومین، سبب همراهی و سعادت برخی نشده است، بلکه گاه این افراد در برابر امام زمان خود ایستاده اند؛ بی تردید آنچه مهم است عمل به دستورات و سیره عملی و اخلاقی ائمه معصومین (علیه السلام) است که ما را به منتظران حقیقی ظهور حضرت حجت بدل می کند.
استاد حوزه و دانشگاه توجه و تقید عملی به آموزه ها و دستورات نبی مکرم اسلام(صل الله علیه و آله) واهل بیت را ضامن قرارگرفتن در شمار منتظران واقعی مهدی آل محمد(عجل الله تعالی فرجه الشریف) عنوان و تصریح کرد: حضرت ولی عصر (ارواحنا لتراب مقدمه الفداء) خود در بیانی شریف وعده کرده اند که خود را برای زیارت ما به زحمت نیندازید، اگر شما به وظایف خود به درستی عمل کنید، ما خود به دیدن شما می آییم.
آن سفرکرده که صدقافله دل همره اوست
هرکجا هست خدایا به سلامت دارش
اگر از وسوسه نفس و هوی دور شوی
به یقین ره ببری در حرم اسرارش
اَللّهُمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَ الْعافِیَةَ وَ النَّصْرَ وَ اجْعَلْنا مِنْ خَیْرِ اَنْصارِهِ وَ اَعْوانِهِ وَ الْمُسْتَشْهَدینَ بَیْنَ یَدَیْهِ/977/ت300/ب1
تهیه و تنظیم: جواد رمضانیان
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
خداوند ان شاالله به زحمت کشان این عرصه خیرعنایت کند
جا د ارد رسا از این دست مطالب راجع به مهدویت بیشتر کارکند