۱۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۳
کد خبر: ۶۶۹۷۸۸
پرسش مغفول مانده جامعه (۷)

جنگ در میدان نبرد هویت‌ها

جنگ در میدان نبرد هویت‌ها
از زمان تشکیل امت واحده اسلامی، دشمن در لباس‌ها و ظاهرهای مختلف کوشیده تا در میدان نبرد هویت‌ها، جامعه و جهان اسلام را متزلزل و نابود سازد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، مسأله هویت، یکی از سرفصل‌ها و مسائل مهمی است که در علم جامعه شناسی مورد بحث و بررسی قرار دارد. ذیل بحث هویت مبحث مهم‌تری تحت عنوان «بحران هویت» وجود دارد. هویت به دو قسم اکتسابی و انتسابی تقسیم می‌شود. این دو قسمت نیز هر دو مورد توجه قرار دارند و شاید بتوان گفت هویت انتسابی مهم‌ترین بخش است؛ چرا که زمینه ساز گسترش هویت اکتسابی به حساب می‌آید.

ما امت واحده اسلامی هستیم

هویت عامل مهمی در گرد آمدن افراد ذیل پرچمی واحد هستند. خداوند در قرآن کریم به امت پیامبران الهی اشاره می‌کند و می‌فرماید: «إِنَّ هذِهِ أُمَّتُکُمْ أُمَّةً واحِدَةً وَ أَنَا رَبُّکُمْ فَاعْبُدُونِ»(1) امت واحده زمانی شکل می‌گیرد که افراد آن خود را در یک موضوع مشترک بدانند و آن موضوع تسلیم بودن در برابر خداوند متعال است.

وقتی افراد در یک موضوع مشترک شوند، با افرادی که در این موضوع مشترک نیستند تضاد و تباین پیدا می‌کنند و جهان‌های مختلفی را شکل می‌دهند که به نسبت پذیرش مسأله تسلیم بودن در برابر خداوند با جهان‌های دیگر دشمنی یا دوستی پیدا می‌کنند. برای مثال قرآن کریم مشرکان و یهودیان را در زمرۀ شدیدترین دشمنان اسلام می‌شمارد.(2)

تلاش دشمن برای تفرقه میان امت واحده

بعضی‌ها از روی دشمنی، انقلابی را بد معنا میکنند. انقلابی را به معنای بی‌سواد، بی‌توجّه، بی‌انضباط [میدانند]؛ نخیر، اتّفاقاً درست بعکس است. انقلابی یعنی دارای سواد، دارای انضباط، دارای تدیّن، دارای حرکت، دارای عقل، خردمند.۱۳۹۵/۰۷/۲۸

از طرفی دشمن همیشه تلاش داشته تا مسألۀ امت واحده را مورد هجمه قرار دهد و در این راه از ابزارها و شیوه‌های گوناگونی بهره برده است. یکی از مسائلی که عدم توجه به آن زمینه ساز شکست پروژه امنیتی MKUltra شد. این پروژه که در حدود نیمه قرن بیستم توسط سازمان جاسوسی سیا دنبال می‌شد به دنبال تسلط بر افراد و جاسوسان خودش از طریق موادهای روانگردان بود که در نهایت با هزینه‌های کلان شکست خورد.

پروژه ام‌کی‌اولترا می‌خواست بدون توجه به مسأله معنوی و روحانی انسان، آن‌ها را تحت سلطه خویش در آورد، درحالی که کمونیست‌ها توانسته بودند از طریق تغییر معنا در جاسوسان سازمان سیا، آن‌ها را با کمترین هزینه تحت سلطه خود در آورند و این ترس بزرگ آمریکایی‌ها و حفره‌ای در تحقیقات اومانیستی آن‌ها بود که در تحقیقات‌شان بدان توجه نکرده بودند. مسأله‌ای که در اسلام به شدت مورد توجه است و با عنوان «تبیین» مورد پذیرش تفکر اسلامی قرار گرفته است؛ برخلاف «اغوا» که سازمان سیا به دنبال آن بود که در این پروژه موفق نشد.

تهاجم دشمن به معنا و مفهوم امت واحده

پس از این شکست مفتضحانه و عوارض زیادی که به دنبال داشت، دشمن راه‌های جدیدتری را در پیش گرفت و به سوی برنامه ریزی برای جنگ جدیدی رفت. دشمن با تقویت قدرت رسانه‌ای‌اش توانست موج‌های بحرانی جدیدی را در هویت افراد ایجاد کند تا شناسایی دوست و دشمن مشکل باشد.

امام راحل در تبیین مواضع هویت انقلابی، مهم‌ترین دشمن هویت انقلاب اسلامی را آمریکا دانست و از طرفی آمریکا تلاش کرد با تحریف و به فراموشی سپردن این مسأله در هویت انقلاب اسلامی، راه نفوذ خود را در ایران به وسیله افرادی که دچار بحران هویت انقلابی شدند باز کند. از طرفی وقتی مسؤولان دچار بحران هویت باشند، در تصمیم گیری‌هایشان نیز شاخص شناخت دوستان و دشمنان را فراموش می‌کنند.

شاخص هویت در زمان حاضر

بعضی‌ها برای اینکه این سیاست الهی را بکوبند، بدروغ میگویند «انقلابیّون میگویند با دنیا قطع رابطه کنید»؛ نه، ما قائل به قطع رابطه‌ی با دنیا نیستیم، قائل به حصار کشیدن دُور کشور هم نیستیم؛ رفت‌وآمد بکنند، رابطه داشته باشند، مبادله بکنند، دادوستد بکنند، امّا هویّت و شخصیّت اصلی خودشان را از یاد نبرند؛ این حرف ما است: وَ اَنتُمُ الاَعلَونَ اِن کُنتُم مُؤمِنین؛ مثل نماینده‌ی نظام اسلامی حرکت بکنند، مثل نماینده‌ی نظام اسلامی سخن بگویند. ۱۳۹۵/۰۳/۰۳

رهبر معظم انقلاب اسلامی در سیاست‌ها و راهبردهای جدیدشان توجه به اتحاد مسلمین منطقه را مورد توجه قرار می‌دادند؛ زیرا مسلمین منطقه دارای هویت‌های انتسابی یکسانی هستند؛ از جمله این هویت‌های یکسان می‌توانیم به مسلمان بودن آحاد مردم منطقه، داشتن ریشه ایرانی در کشورهای اطراف ایران؛ مانند برگزار شدن جشن عید نوروز در کشورهای اطراف و همچنین همسایگی این کشورها اشاره کرد.

یکی از شعارهایی که بیانگر توفیق دشمن در ایجاد بحران هویت برای نسل جوان کشور بود، شعار «نه غزه، نه لبنان جانم فدای ایران» بود. در آن زمان توجه نظام برای کمک به مردم غزه، لبنان و در امروز در کمک به کشورها و مردم مسلمان مناطقی چون یمن، کشمیر، میانمار و ... این است که این افراد ذیل هویت اسلام هستند و طبق آموزه مهم اسلام، پیامبر اسلام(ص) فرمود: «مَنْ سَمِعَ رَجُلًا يُنَادِی يَا لَلْمُسْلِمِينَ فَلَمْ يُجِبْهُ فَلَيْسَ بِمُسْلِم؛ كسی كه صدای مردی بشنود كه فریاد كمك خواهی از مسلمانان را سر دهد و پاسخش را ندهد مسلمان نیست.»

از جمله ابزارهای مهمی که می‌توانند در تبیین یا تخریب هویت مؤثر رسانه است. حوزه علمیه به عنوان یکی از نهادهای اصلی تبلیغی در کشور در تبیین مسأله هویت انقلاب اسلامی در طول ۴۰ سال اخیر فعالیت‌های پشتیبانی خوبی را داشته ولی در رساندن و تبیین آن به مردم به خوبی عمل نکرده و توپخانه رسانه‌ای دشمن در بمباران مناطق هویت انقلاب اسلامی به اهداف خود رسیده است.

دیده بان هوشیار و ستاد خفته فرماندهی

برای اینکه دانشگاه را از هویّت انقلابی خالی کنند و خلاص بکنند، خیلی تلاش کردند، خیلی کار کردند، خیلی سیاست­‌ورزی کردند در این زمینه. متأسّفانه از داخل خود ما هم در مواردی کمک شد به اینها که بتوانند دانشگاه را انقلاب­‌زدایی کنند؛ یعنی روحیّه‌ی انقلابی، روحیّه‌ی حزب‌اللّهی، روحیّه‌ی مبارزه از محیط دانشجویی گرفته بشود.۱۳۹۶/۰۳/۱۷

رهبر انقلاب به عنوان دیده بان هوشیار، خطر بحران هویت را به خوبی اعلام کرده‌اند ولی هنگامی که ستاد فرماندهی فرهنگی کشور در پاسخ به چنین حملاتی دچار استیصال است، هسته‌های آتش به اختیار فرهنگی کشور باید به دنبال تبیین این مهم باشند.

البته نباید فراموش کرد، پشتیبانی این جنگ هویت بر عهده افرادی چون علامه مصباح، آیت‌الله میرباقری، شهید مطهری و امثال ایشان هستند، نه کسانی که هیچ قرابتی با فرهنگ اسلام و انقلاب ندارند و امروز به اشتباه حرف‌های این افراد به عنوان تئوریزیسین‌های انقلاب اسلامی شناخته می‌شوند!

 

منابع:

  1. انبیاء 92
  2. مائده 82
  3. سیا و کنترل مغزها، جان مارکس، نشر اطلاعات
  4. جهانی شدن و اسلام سیاسی در ایران، دکتر غلامرضا بهروزی لک
محمدحسین کتابی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۳
سیر منطقی خوبی داشت
3
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۷
باریک الله
3
0