تحمیل فرهنگی در جامعه
به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، اثرگذاری فرهنگی مسأله این است که از دیر زمان کشورهای سلطه گر به دنبال آن بوده و ابزار و راه های مختلفی را برای تقویم استفاده کرده اند روشن است که مردم و جامعه ای که از فرهنگ خود فاصله بگیرد و از انتصاب به آیین و تمدن خود احساس شرم و حقارت کند زمینه برای پذیرش هویت جدید برای او بسیار فراهم است و در این زمان است که نفوذی آن فرهنگی فرهنگ مورد نظر خود را با ابزارها و وسایل گوناگون و با ظاهری دلفریب در بین آحاد جامعه ترویج می کنند تا به تدریج جامعه با ابعاد عقاید و ارزش های مورد نظر آنها معنای شوند و فرهنگ وارداتی در میان آنها پدیدار شود.
از مهم ترین روش ها و ابزارهایی که دشمن برای این منظور استفاده می کند می توان به مسائل زیر اشاره کرد؛
۱-آموزش
سیاستمداران و تئوریسین های فرهنگ غرب برای آنکه حضور مستقیم خود را در سایر کشورها برای گسترش و نفوذ سلطه اجتماعی و اقتصادی بی فایده دیدند تلاش کردند که افرادی را از بین خود کشورهای مورد نظر شان انتخاب کنند و مسئولیت بسترسازی فرهنگی را به آنها واگذار نمایند و در کشورهای جهان سوم بیشتر افراد غرب گرا این وظیفه را عهده دار شدند بیشتر بعد از تجربه سفر به غرب و تحصیل مقهور پیشرفت های کشورهای غربی می شدند و بعد از بازگشت به کشورهای خود به عنوان مبلغ، فرهنگ بیگانه را در کشور خود تبلیغ میکردند از سوی دیگر در پی پذیرش باورهای علمی ویژه در زمینه علوم تجربی به علت ناسازگاری شیوههای تحصیل دانش جدید با شیوه های دستیابی به علوم قدیم شیوههای تحصیل دانش قدیم از سوی آنان مورد انتقاد قرار گرفته و به دنبال آن الگوهای جدید از سوی آنان در کشورهای جهان سوم مطرح و فراگیر شد الگوهای دانش جدید به سرعت از نظر آموزش و از نظر ساختار در فرهنگ آموزشی آن کشورها اشاعه یافته و کمک شایانی را در شکل گیری و تحقق تهاجم فرهنگی و نفوذ فرهنگی ایفا کند.
۲ تبلیغات
اگر تبلیغات را اصلی ترین سلاح نظام سایت برای نفوذ فرهنگی در کشورها بدانیم مبالغه ای صورت نگرفته است در واقع اهمیت تبلیغ را از حجم عظیم سرمایه ای که کشورهای استعمارگر برای آن هزینه کردهاند کشورهای سلطه طلب از آخرین روش های روانشناسانه و پیشرفته ترین ابزار های صنعتی برای ارائه محصولات خود سود می برند شبکه های ماهواره ای از یک سو فضای مجازی و اینترنت از سوی دیگر با تبلیغ محصولات کشورهای استعماری و سلطه گر را بزک کرده و اجتماعات و کشورهای جهان سومی دیکته می کند از طرف دیگر پخش یک سویه گزارش های خبری و نمایش مداوم فیلم های هالیوودی در انتقال الگوها ارزش ها و سبک زندگی جوامع غربی نقشی مهم را ایفا میکند.
۳- ارتباطات
میتوان گفت چشمگیرترین پیشرفتهای فناورانه در زمینه ارتباطات در جهان رخ داده است. به واسطه همین پیشرفتها انسانها میتوانند با کمترین زمان با یکدیگر ارتباط داشته باشند و و بر روی سبک زندگی و نوع فکر کردن و یکدیگر اثر گذار روشن این مشخصه و ویژگی رسانه را ابزاری برای نفوذ فرهنگی دولتهای استعمارگر قرارداده تا بتوانند به وسیله آن انسان ها تسلط یافته و سبک زندگی و فرهنگ و آنها را مورد تاراج و تاخت و ساز قرار دهند در واقع بمباران های تبلیغاتی بدون وقفه با استفاده از ابزارهای نوین اعم از اینترنت و فضای مجازی شبکه های ماهواره ای و فیلم های هالیوودی بسیاری از مردم کشورهای جهان سوم را از خود بیگانه کرده و در اعتقادات و فرهنگ ها و سنت ها خلل وارد کرده است.
۴- کتاب ها و انتشارات
انبوه انتشاراتی که درصد ها هزار نسخه چاپ منتشر و توزیع می شود اهمیت زیادی در شکل گیری فرهنگ و جامعه دارد به دیگر سخن تاثیر تبلیغات شفاهی بر ذهن مردم و جامعه تاثیری فوری است اما تاثیر مشروبات و مخاطبان ماندگار و دیرپا است و به همین لحاظ است که از اهمیت بیشتری برخوردار است در این روش می توان همه مفاهیم مورد نظر در ساختارهای خواننده رمان به مخاطب عرضه شود ازآنجاکه ورود محصولات خارجی به خودی خود فرهنگ بیگانه را منتقل میکند اولین اثر منفی ورود منشورات غربی به کشور راهیابی تعداد زیادی از واژگان غربی به زبان جامعه است.
۵- پژوهش ها و تحقیقات
به تجربه ثابت شده است که پژوهشها و تحقیقاتی که کشورهای غربی و سلطه گر درباره جوامع به ویژه کشورهای اسلامی انجام می دهند به منظور کشف ابعاد خدمت به جهان اسلام نیست بلکه عمده این تحقیقات برای شناسایی نقاط قوت و ضعف جوامع اسلامی و راهکار مناسب برای نفوذ و ایجاد رخنه در آنها است به همین جهت است که گاهی بودجه تحقیقات اسلام شناسان غربی از سوی مراکز دفاعی و نظامی آنها پرداخت میشود پس نتیجه می توان گرفت که از بهترین و نتیجه بخش ترین راه های القای فرهنگ بیگانه منتشر کردن و تبلیغ برخی از تحقیقات و نتایج آن ها به وسیله نفوذ آن فرهنگی در جامعه است.