۰۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۷
کد خبر: ۷۰۱۲۷۸

بازدید دانشجویان ترکیه از دانشگاه علوم اسلامی رضوی

بازدید دانشجویان ترکیه از دانشگاه علوم اسلامی رضوی
خراسان رضوی - تعدادی از دانشجویان دانشگاه های مختلف کشور ترکیه در قالب یک تور علمی در سفر به ایران و مشهد مقدس، از دانشگاه علوم اسلامی رضوی دیدن کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان رضوی، 35 نفر از دانشجویان دختر و پسر ترکیه که در قالب یک تور علمی وارد مشهد شدن با حضور در حرم مطهر رضوی از دانشگاه علوم اسلامی رضوی دیدن کرده و پای صحبت های معارفی و عقایدی حجت الاسلام والمسلمین دکتر سید محمد موسوی بایگی دانشیار و عضو هیئت علمی دانشگاه رضوی نشستند.

در ابتدای جلسه استاد موسوی بایگی از مهمانمان خواست تا اگر سوالی دارند و یا محور بحث خاصی مد نظر آنهاست درآن رابطه طرح بحث نماید که بر این اساس مهدویت و وظیفه یک مسلمان در قبال آن ارائه شد.

دکتر موسوی بایگی وجود حجت خدا در زمین را یک اعتقاد ضروری در مذهب دانست که دلیل عقلی و فلسفی نیز دارد و همواره تا انسان بر روی زمین وجود دارد حجت الهی نیز وجود خواهد داشت.

وی افزود: اولین انسان خودش حجت خدا بوده بعد او هم این سلسله ادامه داشته است و در هیچ زمانی از تاریخ بشر نبوده که زمین خالی از حجت باشد. اما درجات و مراتب آنها متفاوت است که در قرآن هم بدان اشاره شده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه رضوی بیان داشت: از نظر دین ما بالاترین  و کامل ترین پیامبران حضرت محمد مصطفی(ص) است و بعد او نیز پیامبری نیست که وحی بگیرد و هرچه که برای هدایت بشر لازم بوده پیتامبر اسلام ان را آورده است.

وی افزود: وحی و نبوت که تمام شده به معنی اتمام دامنه حجت خدا نیست بلکه دلیل ضرورت هر یک متفاوت است. به اعتقاد ما امام زمان(عج) متولد شده و بروز جسمانی دارد و خداوند عمر طولانی به ایشان عطا کرده تا در زمان مقرر ظهور کرده و به آنچه بر انگیخته شده عمل کند.

وی ادامه داد: انسان از نظر فلسفی و کلامی وقتی به نهایت و کمال در این دنیا می رسد مردن او رخ می دهد امام زمان(عج) هم وظیفه ای دارد که باید به کمال برسد اما این کمال نسبت به خود او نیست بلکه نسبت به تکامل خلق و بندگان خدا باید محقق شود.

دکتر موسوی بایگی گفت: بلحاظ پزشکی که حدی برای عمر انسان تعیین نشده و به لحاظ تعبدی هم انسان وقتی دینی را پذیرفت به اخبار و سخن آن هم باید اعتقاد داشته باشد.

وظایف یک مسلمان نسبت به امام زمان(عج)

دانشیار دانشگاه رضوی در بیان وظایف انسان نسبت به امام زمان(عج) بیان  داشت: وقتی امام را پیشوا و حی و زنده می دانیم در قبال او وظایفی داریم که انجام آن ابتدا به سود و منفعت خود ماست و یکی از آنها ترک محرمات و انجام واجبات است. ارتکاب گناه امام را از ما ناراحت و ناراضی می کند بنابراین باید به این امر توجه کرد تا رضایتشان را بدست آوریم.

وی افزود: یکی دیگر از وظایف ما توجه به حضرت و به یاد ایشان بودن است که در سراسر شئون زندگی حضورشان را درک کند چه در وقت مشکلات و سختی ها و چه در شادی ها و خوشی ها باید به یاد حضرت بود. بعد نمازها و عبادات به حضرت سلامک بدهیم جواب سلام واجب است و جواب خواهند داد و نتیجه آن در زندگی ما اثرگذار خواهد بود.

استاد موسوی بایگی در پاسخ به سوالی از امکان ملاقات حضوری با امام زمان(عج) ضمن تایید مطلب با شرایطی، به داستان قفل فروش اصفهانی اشاره کرد و در ادامه از ارتباط دلی با اهل بیت و حضور در مجالس و محافل مذهبی سخن گفت.

وی وظیفه انسان در زمان غیبت را حفظ خود از جهنم و اسباب و علل نافرمانی خداوند دانست و گفت پس از آن در حد امکان به اطرافیان خود و اگر توانستیم به دیگران کمک کنیم تا از مهلکه بیرون بروند.

افزایش معرفت و شناخت بالاترین وظیفه است

عضو هیئت علمی دانشگاه رضوی برای انسان وظیفه ای بالاتر از وظایف دینی و فردی همچون عبادات قائل شد که آن را معرفت و افزایش سطح شناخت انسان از دین وخدا و  پیامبر و امامان معرفی کرد و گفت: امام زمان شیعه خردمند و عاقل می خواهد اگر غیر از این باشیم در زمان غیبت و یا حتی ظهور از راه درست خارج می شویم.

وی افزود: بیشترین ظلم به  امام زمان(عج) را برخی از همین شیعیان مرتکب می شوند که بد ایشان را معرفی می کنند و تصورات اشتباه دارند برخی ظهورشان را در حل مشکلات معیشتی و اقتصادی می بینند برخی ایشان را نعوذ بالله در حد یک آدم کش می بینن که فقط می آید که سر بزند بلاخره هرکسی یک دید اشتباه ممکن است نسبت به حضرت داشته باشد که این جهل، جفای به ایشان است.

دکتر موسوی بایگی بیان داشت: در باب ظهور حضرت، اینکه برخی می گویند ظلم باید زیاد شود اولا منظور آن فقط قتل و دزدی نیست بلکه بزرگترین ظلم به بشریت، ظلم به عقاید و معرفت و شناخت انسان ها نسبت به خدا و دین است و دوم آنکه مقدار آن به حد افراط نیست که در این صورت جامعه از هم می پاشد.

وی افزود: اگر بخواهیم مثال بزنیم چنین است که اگر دو درصد ظلم وجود دارد منظور آن نیست که بیش از 50 درصد شود چرا که جامعه به کفر باقی می ماند اما به ظلم از هم خواهد پاشید مقداری همچون ده درصد هم زیاد محسوب می شود هرچه از حد طبیعی آن خارج شود زیاد بوده و به حد افراط منظور نیست.

وی در پایان توصیه ای کلی به دانشجویان در باب افزایش معرفت و شناختشان از دین و خدا داشت و پس از آن به معرفی دانشگاه رضوی در جامعیت علمی بین علوم حوزوی و آکادمیک و اعتبار علمی و رسمی آن و نیز رشته های دانشگاه نظیر حقوق، فلسفه و کلام، علوم قرآن، اقتصاد، ادبیات عرب و فارسی و علوم اجتماعی و نیز تحصیل رایگان و استفاده از فضا و امکانات عالی در جوار حرم مطهر رضوی و حتی دریافت کمک هزینه تحصیل پرداخت./933/پ210/

جواد رستمی
ارسال نظرات