شماره 25 فصلنامه علمی - پژوهشی «تحقیقات بنیادین علوم انسانی» منتشر شد
به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، هفتاد و یکمین شماره فصلنامه علمی - پژوهشی «تحقیقات بنیادین علوم انسانی» در چارچوب رسالتهای مجمع عالی علوم انسانی اسلامی و با محوریت مرکز پژوهشهای علوم انسانی اسلامی صدرا و مدیر مسؤولی عطاالله رفیعی آتانی و سردبیری احمدحسین شریفی منتشر شد.
این فصلنامه در 6 مقاله و در 133 صفحه منتشر شده و عناوین، نام نویسندگان و چکیده مقالات به شرح زیر است:
سنتهای الهی و حساسیت به دادههای تجربی: ملاحظاتی مفهومی و توصیههایی روشی
سید علی سیدی فرد
چکیده: حوزۀ مطالعات سنتهای الهی حیطۀ نظری مهمی است که تقریباً همۀ دانشهای انسانی و اجتماعی را تحت تأثیر قرار میدهد. رشد و توسعۀ این حوزۀ مطالعاتی با پارهای موانع و مسائل نظری روبهروست. مقالۀ حاضر کوششی برای پاسخ به دو مسئلۀ نظری پیشروی مطالعات سنن الهی است: الف) به لحاظ فلسفی چه تصویر دقیق و جامعی از سنتهای الهی اجتماعی میتوان ارائه کرد؟ ب) آیا سنتهای الهی از قبیل «قوانین مشروط به ثبات شرایط هستند» که بهدلیل اشتمال بر قیود و شروط پنهان هیچگاه حساسیت بالایی به دادههای تجربی ندارند و بهتبع به کار تبیین و پیشبینی نمیآیند؟ پرسش دوم، یکی از مهمترین چالشهای نظری پیش روی مطالعات سنن الهی است. در مقالۀ حاضر، ابتدا به لحاظ فلسفی تلقی روشنی از «سنن الهی اجتماعی» ارائه شده و سپس در بخش اصلی مقاله، پیشنهادی پنجمرحلهای برای چگونگی کشف قیود و شروط سنتهای الهی و صورتبندی این سنتها بهنحویکه به دادههای تجربی حساسیت داشته باشند، ارائه شده است. این مراحل عبارتاند از: «ایضاح مفاهیم مضمون در گزارههای حاکی از سنن الهی»، «کشف مصادیق مفاهیم مذکور با تکیه بر روایات برای فهم بهتر آنها»، «فهم و صورتبندی روابط میان سنتهای الهی»، «تطبیق سنتهای الهی بر جهان انسانی ایستا» و «تطبیق سنتهای الهی بر جهان انسانی پویا و تجدید نظر در فهم تفسیری به دست آمده از سنتهای الهی».
بررسی نظریۀ انتخاب عقلانی از دیدگاه پوپر و صدرالمتألهین
مهدی جمالی
چکیده: نظریۀ انتخاب عقلانی یکی از مهمترین و مشهورترین نظریهها در علوم انسانی و تبیین کنشهای انسانی است. بسیاری از اندیشمندان علوم انسانی و اجتماعی این نظریه را خصلت عصر مدرن و علوم انسانی جدید میدانند. از این میان، کارل پوپر نیز آن را شاهکلید و یگانه راه فتح و فهم علوم انسانی دانسته است. وی ضمن تعریف عقلانیت به عمل متناسب با موقعیت و شرایط، معتقد است منطق موقعیت بر مبنای اصل عقلانیت تنها و بهترین ابزار برای فهم، تبیین و پیشبینی کنشهای انسانی است. از سوی دیگر براساس مبانی حکمت متعالیه، از جمله تعریف عقلانیت به عملی که انسان را به قرب الهی میرساند، انتخاب عقلانی نظریهای محدود و ناکارآمد به شمار میآید. نظریۀ جامع و کامل نیز نظریۀ انتخاب اختیاری است که هم به عوامل مستقیم کنش، یعنی باورها و انگیزهها و هم عوامل غیرمستقیم کنش، مانند عوامل طبیعی و اجتماعی توجه دارد. در این مقاله به روش توصیفی - تحلیلی و مقایسهای، نظریۀ انتخاب عقلانی از دیدگاه پوپر و صدرا بررسی شده است. نتیجه اینکه دیدگاه صدرالمتألهین بهدلیل تعریف دقیق عقلانیت و توجه به عوامل مختلف مستقیم و غیرمستقیم کنش، دیدگاهی کاملتر و کارآمدتر از دیدگاه پوپر است.
بازسازی اصول «پرورش تفکر» براساس هستیشناسی اسلامی به قرائت علامه طباطبائی
محمدحسین بخشی زاده مقدم، فهیمه انصاریان ، ناصر باهنر، معصومه صمدی
چکیده: هدف پژوهش حاضر تحلیل مفهوم تفکر و استنتاج اصول تربیتی آن براساس مبانی هستیشناسی صدرایی به قرائت علامه طباطبائی است که با استفاده از روش استنتاجی انجام شده است. در بخش اول ناظر بر پیامدهای مبانی هستیشناسی، مفهوم تفکر و هدف پرورش آن تحلیل شده است؛ بدینصورت که به شیوۀ استنتاج پیشرونده، از بررسی پیشفرضهای لازم در مبانی فلسفی، به سمت استنباط تفکر مطلوب پیش رفتهایم. تفکر تلاش حقیقتجویانۀ ذهن (بهمنزلۀ شبکهای از ادراکات نفس) برای نزدیکشدن به واقعیت و عبور از ظاهر پدیدهها به باطن آنهاست که فرایند آن با مشاهدۀ حسی و درک ظواهر اشیاء آغاز میشود و از مشاهدۀ کثرت پدیدهها به باطن و سراپردۀ هستی عبور میکند. در نگاه علامه طباطبائی هدف از پرورش تفکر واقعبینی فرارونده است. در بخش دوم با توصیف و طبقهبندی مبانی هستیشناختی، از روش بازسازیشدۀ فرانکنا برای استنتاج اصول پرورش تفکر استفاده شده است. در دیدگاه مذکور این اصول تربیتی عبارتاند از: ارتباط با واقعیت (تقویت مشاهدات)، تقویت درک نظاممند مراتب طولی و وجوه عرضی عالم (پرورش تفکر کلنگر در عین جزءنگری)، نفوذ به لایههای واقعیت و درک ذومراتب عالم و همچنین کشف زوایای مختلف پدیدهها و درک پیچیدگی عالم (پرورش تفکر عمیق و چندوجهی)، تقویت توان کشف علت پدیدهها و روابط علی عالم و درک توأمان اسباب مادی و غیرمادی (پرورش تفکر علتیاب)، درک وابستگی و نیازمندی موجودات به مبدأ هستی (تقویت تفکر آیهای).
رابطهٔ شخصیت با تجربههای شناختی در رویکرد شناختی و اندیشهٔ اسلامی با تأکید بر دیدگاه جورج کلی و علامه مصباح یزدی
ابوالقاسم بشیری
چکیده: هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی ارتباط ویژگیهای شخصیتی با تجربههای شناختی است و روش آن «بررسی تطبیقی» است. مرور پژوهشها نشان میدهد وابستگیداشتن یا نداشتن به میدان، بهعنوان دو ویژگی شخصیتی، موجب ادراک متفاوتی از اشیاء میشود؛ یعنی تفسیر افراد از محیط، در معنابخشیدن به رویدادهای محیطی بهدلیل نظام سازهای متفاوت گوناگون است. در اهداف و باورها نیز این تفاوت مشاهده میشود. همچنین یافتههایی که با بررسی تطبیقی به دست آمده، نشان میدهد بین دیدگاه جورج کلی و علامه مصباح دربارهٔ تجربهٔ شناختی تفاوت وجود دارد؛ کِلی و دیگر پدیدارشناسان «ذهن» را بهعنوان فاعل شناسا «شرط عینی» شناخت میدانند و برای شناخت تنها هویت «پدیداری و فِنُومِنی» قائل هستند. حال آنکه در اندیشهٔ اسلامی، بهویژه علامه مصباح، دخالت «ذهن» در ادراک تنها در حد «شرط ذهنی» است؛ بهگونهای که بتوان آن شناخت را به فرد نسبت داد و اینگونه نیست که «شناخت» تنها هویت فِنُومِنی داشته و با نُومِن و نفسالامر انطباقپذیر نباشد. در زمینهٔ «باورها» و «اهداف» نیز نقش «فاعل شناسا» تنها ارتباط فرد با گزارهٔ معرفتی را نشان میدهد و نقش انگیزشی دارد؛ بنابراین ویژگیهای شخصیتی فاعل شناسا سبب نمیشود تجربههای شناختی تنها هویت پدیدارشناختی داشته باشند.
حکمت عملی در مصیبتنامه عطار نیشابوری با تأکید بر اخلاق
محسن احمدی، مهدی شریفیان
چکیده: حکمت در جهانبینی اسلامی، عصاره خرد و روشنبینی ضمیر حکیمی است که شایستگی راهبری و هدایت انسانها را دارد. حکمت عملی، شاخهای از حکمت و ناظر به کنش و اعمال و رفتار انسان است؛ چه در ارتباط با خدا و چه ارتباط با خود و چه ارتباط با دیگران. حکمت عملی درحقیقت رهنامۀ زیست انسانی در دنیاست؛ بنابراین، واکاوی و موشکافی ابعاد آن از دیدگاههای مختلف اهمیت زیادی دارد. عطار نیشابوری، عارف و حکیم برجستۀ ایرانی قرن ششم، ازجمله کسانی است که واکاوی ابعاد حکمت عملی در اندیشۀ او میتواند به غنای تحقیقات علمی ـ فرهنگ ایرانی بیفزاید. در مقالۀ پیشِ رو، تلاش شده است حکایات موجود در کتاب مصیبتنامۀ عطار، به روش تحلیل مضمون تبیین و تحلیل شود. این مقاله درپی پاسخ به این پرسش کلی بوده است که شاخصترین و مهمترین مضامین حکمت عملی در اندیشۀ عطار، چه مواردی است و جهانبینی عطار در حوزۀ تدبیر امور فردی و اجتماعی چگونه است؟ عطار بهعنوان یک اندیشمند عارف، در حوزۀ تربیت فردی و تربیت سامان سیاسی و اجتماعی زندگی انسان دیدگاههای بسیار مهمی دارد. برای تبیین این اندیشهها نخست، کل حکایات مصیبتنامه کدگذاری و دستهبندی محتوایی شدند که نتیجهای چنین بهدست آمد: در این کتاب مجموعاً 372 حکایت نقل شده است که در بررسیهای ما، 127 حکایت در بخش اخلاق، 37 حکایت در بخش سیاست مدن و بقیۀ حکایات به عناوین متفرقه (غیرمرتبط با تحقیق حاضر) کدگذاری شدهاند. اخلاق در میان سه بخش دیگر، بیشترین حکایات مرتبط با این پژوهش را به خود اختصاص داده است؛ هم بدان دلیل که اخلاق پایه و مایۀ تدبیر منزل و سیاست مدن است، یعنی تداوم آنها به تقویت اخلاق است و هم بدان دلیل که عطار عارف است و عرفان، زیستی اخلاقمحور را تجویز می کند. 127 حکایت در حوزۀ اخلاق دستهبندی شده است که خود آن ذیل سه فصل چهارچوببندی شده است: 1. ارتباط با خدا، 2. ارتباط با دیگران، 3. ارتباط با خود. حکایات عطار دربارۀ تدبیر منزل، نتیجۀ مهمی بهدست نمیدهد؛ بنابراین، میتوان گفت که لااقل در این کتاب، حوزۀ تدبیر منزل برای عطار اهمیت زیادی نداشته است. در حوزۀ تدبیر امور سیاسی و حکمرانی، عطار چهار شاخصۀ مهم را برای حاکم جامعۀ اسلامی واجب میشمارد که عبارتاند از: 1. عدالتورزی، 2. سادهزیستی، 3. بخشش و بخشودگی، 4. نصیحتپذیری. عطار در حوزۀ سیاست مدن، هم در مقام یک حکیم، تجویزهای سیاسی دارد و هم خود بهعنوان یک کنشگر سیاسیـاجتماعی، تندترین انتقادات را متوجه حکومتهای زمانۀ خود میکند.
واکاوی ابعاد فقهی، حقوقی و اخلاقی احداث مراکز خرید و پاساژها در شهرهای معاصر ایران
آزیتا بلالی اسکویی، مینا حیدری ترکمانی
چکیده: در گذشته فضاهای تجاری تسهیلگر نیازهای اقتصادی انسان از طریق داد و ستد بودند و از ارکان هر مجموعۀ زیستی محسوب میشدند. در حال حاضر با تأثیر مدرنیته و ترویج سبک زندگی مصرفی، مراکز خرید مکانی برای بروز چیزهایی است که نادیده گرفته شدهاند و در تعارض کامل با آموزههای اسلامی هستند. همانطور که مشخص است، مراکز خرید و مجتمعهای تجاری در کلانشهرها روز به روز افزایش مییابند و تأثیرات مخرب قابلتوجهی دارند؛ از اینرو شناسایی اثرات و برنامهریزی برای آنان ضروری است. قواعد فقهی یکی از منابع کاربردی در اسلام برای استخراج احکام و روش عمل بهمنظور همراستایی با آموزههای اسلامی هستند و شایستگی هماهنگی با محیط و شرایط را به فقه تزریق میکنند. بر این اساس، مسئلۀ مدنظر در این پژوهش، بررسی مطلوبیت مراکز تجاری بر پایۀ آموزههای فقهی بهعنوان پدیدۀ نوین شهری است. همچنین این مقوله بررسی شده است که معیارهای مؤثر از منظر فقه در احداث مجتمعهای تجاری چیست؟ در پژوهش حاضر، بهمنظور واکای مسئله، از روشی ترکیبی و تحلیلی میانرشتهای و برای گردآوری دادهها از روش کتابخانهای - اسنادی استفاده شده است. براساس یافتههای این پژوهش، مجتمعهای تجاری در شهرهای معاصر به دلایل متعدد با قواعد فقهی تعارض داشته و مطلوبیت ندارند. براساس تحلیلی دروندینی، از جمله موارد اساسی که برای همراستایی مجتمعهای تجاری با آموزههای اسلامی باید مدنظر معماران و برنامهریزان شهری باشد، عبارت است از: توجه به مکان مجتمعهای تجاری، جایگیری مناسب آنها در پلان شهری و سهولت در دسترسیها، تعریف و ساختن مراکز تخصصی آموزش تجارت، بهویژه مسائل فقهی آن در داخل یا کنار مجتمعهای تجاری، ایجادنشدن پاتوقها، فضاهای جمعی و فضاهای تفریحی و ترویجنکردن پرسهزنی و وجود توازن میان فضاهای مکلف و غیرمکلف و نیاز شهروندان پرهیز از تظاهر و تفاخر.
علاقه مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره فصلنامه علمی - پژوهشی «تحقیقات بنیادین علوم انسانی» می توانند به نشانی قم ـ خیابان جمهوری اسلامی ـ کوچه ۲۴ ـ فرعی دوم سمت چپ ـ پلاک ۲۲ طبقه منفی یک. کدپستی: ۳۷۱۶۶۹۴۱۹۶ یا به نشانی اینترنتی این فصلنامه به آدرس frh.sccsr.ac.ir مراجعه کنند و با شماره ۳۲۹۳۸۵۶۲-۰۲۵ تماس بگیرند.