جایگاه فیلم های سیاه اجتماعی در جشنواره های خارجی
به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، در دورانی که استعمار سخت، جای خود را به استعار نرم و فرهنگی داده است، کشورهای استعمارگر در تمامی ابعاد به دنبال آن هستند که ذهن دیگر ملت ها را به سمت اهداف خود سوق داده و از آنان نهایت انتفاع را ببرند.
جشنواره های سینمایی یکی از میدان های اصلی مبارزه برای تسخیر فرهنگی و بسط تفکرات غربی می باشد. در همین موضوع جشنواره کن فرانسه نیز به خط مقدم استعمار فرهنگی تبدیل شده است که رویکرد عمده این جشنواره استقبال از محصولاتی است که شأن و جایگاه یک کشور را در بین اروپاییان خود متمدن پندار، پایین بیاورد، به گونه ای که با مشاهده وضعیت اجتماعی سخیف یک کشور که توسط یکی از شهروندان خودش ساخته شده، حس برتری خود را ارضا کنند.
مشابه این مسئله در سابق بوسیله باغ وحش های انسانی صورت می گرفته است. نکته دیگر این است که حس برتری جویی اختصاص به فیلم های سیاه اجتماعی ایرانی ندارد؛ بلکه هر فیلم سازی که با محصولش کشور خود را تحقیر کند در این نوع از جشنواره ها خریدار دارد، مانند فیلم سرویس (Service) 2008 که یک فیلم ساز فیلیپینی کشور خودش را بصورت فجیعی تحقیر کرده بود، در نهایت با استقبال قابل توجه داوران جشنوراه مواجه شد. فیلم برنده جایزه اسکار "کفرناهوم" (Capernaum) 2018 نیز در همین موضوع بود که لبنان را تخریب می کرد. در ادامه یکی از جالب ترین اتفاقاتی که بعد از اکران این فیلم در جشنواره کن افتاد این بود که یک شرکت فیلم سازی آمریکایی تحت نام اتوپیا (Utopia) این فیلم را خرید تا مهر تایید دیگری باشد بر روحیه استعمارطلبی تمدن غرب.
کپی برداری از عنکبوت ابراهیم ایرج زاد
به گفته کارگردان فیلم عنکبوت، علی عباسی کارگردان فیلم عنکبوت مقدس، به دنبال این بوده است که با پول پاشی های فراوان و لابی گری، فیلم خودش را قبل از فیلم عنکبوت منتشر کرده و پس از ساخت آن از ایران فرار کند که موفق نشد.
ابراهیم ایرج زاد در صفحه شخصی خود نوشته بود: علی عباسی با زدوبند توانست فیلم من را قبل از اکران دیده و محصول خودش را از روی آن تولید کند، به صورتی که حتی دکوپاژ و نام فیلم اش را از روی فیلم من کپی کرده است. علاوه برآن، به گزارش رضا منتظری خبرنگار ایرانی حاضر در جشنواره کن، عوامل فیلم عنکبوت مقدس با وجود اعلام اینکه فیلم را بر اساس واقعیت ساخته اند هیچ وفاداری نسبت به واقعیت نداشته و تغییرات غیرواقعی زیادی را انجام داده اند؛ به این صورت که شهر مشهد را که یکی از کلان شهرهای ایران می باشد، بسیار قدیمی نشان داده و مردم را کاملا متحجر و نادان به نمایش گذاشته اند که تصویر بسیار نادرستی از ایران و ایرانی را در اذهان جهانیان منقوش می کند.
نسبت دادن علت قتل به امام رضا علیه السلام در تیزر
عمق فاجعه ای که در این فیلم اتفاق افتاده است چنین می باشد که فیلم ساز تلاش کرده است که جنایات سعید حنایی را به ایران و اسلام تعمیم دهد. شاهد بر این ادعا، تصاویری است که از تیزر فیلم عنکبوت مقدس منتشر شده است؛ در تیزر فیلم مشاهده می کنیم که قاتل عنکبوتی به زیارت حرم امام رضا علیه السلام رفته و به او متوسل می شود.
در پایان تیزر نیز یک تصویر تیره از فضای کلی حرم مطهر امام رضا علیه السلام پدیدار می شود که نوشتهی "عنکبوت مقدس" با رسم الخط قرآنی نسخ بر روی آن گذاشته شده است.
در نتیجه می توان گمان بر این مطلب برد که عوامل سازنده این فیلم در پی تخریب و ضربه زدن به اسلام و تشیع و تغییر بینش جهانیان نسبت به باورهای مسلمانان می باشند.