۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۷
کد خبر: ۷۳۴۳۴۶
كبیری یگانه در گفت‌وگو با رسا:

حل مسأله بی‌حجابی نیازمند هماهنگی نهادهای مسئول است

حل مسأله بی‌حجابی نیازمند هماهنگی نهادهای مسئول است
كبیری یگانه از ریشه‌های بی‌حجابی و برنامه‌ریزی‌های دشمنان این مرز و بوم در كشف حجاب سخن گفت و افزود: حل مسأله بی‌حجابی نیازمند ید واحده دغدغه‌مندان است.

كشف حجاب و بی‌حجابی امروز به معضلی برای فرهنگ ایران اسلامی تبدیل شده است؛ حركت‌هایی انجام می‌شود كه خارج از روال معمول جامعه، مردم و فرهنگ اصیل ایرانی است؛ این فعالیت‌های ضد دین كه به نظر می‌رسد دارای برنامه‌ریزی است جای آن دارد تا مورد تجزیه و تحلیل كارشناسان مختلف قرار گیرد.

از این‌رو خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا با محمودرضا كبیری‌یگانه فعال رسانه به گفت‌وگو نشسته است تا ریشه‌های مشكل فرهنگی در كشف حجاب و بی‌حجابی را بررسی كند و راهكارهایی برای حل این معضل را به دست آورد.

رسا ـ چه راهكارهایی وجود دارد كه سطح پوشش مردم در حد مطلوب و منطقی باشد؟

اساس اتفاقاتی كه در حوزه حجاب می‌افتد در چارچوب هژمونی جنگ نرم نظام سلطه است؛ فرهنگ ایران باستان، كتیبه‌های بیستون و دیگر آثار نشان می‌دهد كه فلات ایران در طول تاریخ حتی قبل از اسلام با حجاب بوده‌اند؛ زنان لباس بلند و مردان كت‌های بلند می‌پوشیدند؛ حجاب یكی از نمادهای مردم ایران زمین بوده است؛ وقتی درباره حجاب صحبت می‌كنیم باید تاریخ را هم مد نظر داشته باشیم.

حجاب مقوله‌ای نیست كه خیلی ساده با آن برخورد كنیم؛ بیست تا سی سال گذشته در مناطق مختلف دنیا حتی انگلستان بحث حجاب وجود داشته است؛ من حجاب را در چارچوب جنگی تمام عیار می‌بینم كه برای خلع سلاح كردن جامعه است؛ در حالی كه زن ایرانی جایگاهی والا دارد؛ ما در این كشور بی‌بی مریم‌ها و زنان قهرمانی داشته‌ایم كه نیازی به صحبت درباره ارزش و منزلت آن‌ها نیست؛ این ارزش و منزلت ارتباطی به تن و موی آن‌ها ندارد؛ مورخان اعتقاد دارند كه جامعه ایرانی در طول تاریخ زن سالار بوده است و اكنون نیز مادران، خواهران، همسران و دختران دارای ارج و قرب بالایی در جامعه هستند.

این‌ها كه سعی می‌كنند از بانوان نماد ابتذال بسازند و در جامعه گسترش دهند، تنها به دنبال از بین بردن پایه و بنیان خانواده هستند؛ برای مثال شبكه من و تو برای تبلیغات ضد حجاب از یك خانم در بیش از شصت كلیپ خود استفاده كرده است؛ این خانم گوشی را دست می‌گیرد و با خانم‌های محجبه درگیر می‌شود؛ صدا مشخص است كه یك نفر است و به دنبال تغییر فضای فكری مردم است؛ این تنها بخشی از فعالیت رسانه‌ای دشمن است.

در بحث كشف حجاب با یك ساختار نظام‌مند مواجه هستیم كه سیستم امنیتی فرانسه از آن پشتیبانی می‌كند؛ نوع نگاه به فرهنگ و هنر و كج فهمی‌هایی كه در جامعه هنری می‌بینیم نشان از اتصال به سیستم امنیتی فرانسه دارد؛ خانم‌هایی كه چنین ارتباطاتی دارند، هرچند تاكنون هم وضعیتی داشته‌اند كه حجاب و بی‌حجابشان تفاوتی نداشته است، اما با تبلیغات خاص و عمومی، كشف حجاب می‌كنند؛ بنده سیستمی نظام‌مند را پشت این قضیه می‌بینیم كه رهبری این جریان را در كشور ما بر عهده دارد؛ جدا از این افراد، بقیه مردم بویژه بچه‌های نسل زد و دهه هشتادی، افرادی نا آگاه به پس پرده این اتفاقات و برنامه‌ریزی‌های منسجم آن هستند.

به بیان دیگر کشف حجاب کنندگان دو دسته هستند؛ یك قسمت كه بیشتر در جامعه هنری یا منتسب به ایشان هستند و قسمت دوم افرادی كه اصلاً نمی‌دانند چه اتفاقی در حال رخ دادن است و گفتمانشان از اساس با رویكردهای ما متفاوت است؛ البته افراد شل حجاب هم داریم كه شاید دین و ایمان بهتری از بنده داشته باشند؛ از سویی افرادی هم هستند كه بسیار محكم پای حجاب خود ایستاده‌اند و روی خواسته‌های منطقی خود حركت می‌كنند.

نكته بسیار مهم این است كه خیلی از مردم و مسئولان جنگ و قدرت نرم را باور ندارند؛ وقتی در حوزه عملیات روانی، آفندی، پدافندی و رسانه‌ای صحبت می‌كنیم، می‌بینیم كه خیلی‌ها این اتفاقات را در راستای جنگ نرم نمی‌دانند؛ این اتفاقات كه در سطح جامعه می‌بینیم حاصل روند یك ماه و یك سال نیست؛ این میوه سمی از محصولات دشمن است كه بذر آن را پانزده سال پیش كاشته است.

باید بدانیم كه بازدهی در حوزه و هژمونی فرهنگی زمان‌بر است؛ حجاب، حجب و حیا چیزی نیست كه یك روزه به وجود بیاوریم و چیزی هم نیست كه در یك شب از بین برود؛ ما در بیش از یك دهه و نیم گذشته در حوزه حجاب بسیار ضعیف عمل كرده‌ایم؛ اینقدر درگیر مسائل مختلف شده‌ایم كه یادمان رفت دشمن از كجا در حال ورود است.

رسا ـ تهاجم فرهنگی را خیلی‌ها قبول نداشتند و خیلی‌ها قبول داشتند؛ اما كسانی كه به وجود تهاجم فرهنگی باور داشتند، فعالیت مثبتی در این سال‌ها انجام داده‌اند؟

كسانی كه به دنبال مبارزه با تهاجم فرهنگی و مبارزه با كشف حجاب و بی‌حجابی هستند شبیه كبوترهای در تور هستند كه تك تك قصد پرواز دارند؛ هنوز نفهمیدیم كه چه اتفاق سنگینی افتاده است؛ اگر من و شما هم كاری انجام می‌دهیم تك تك می‌پریم؛ یك لحظه گوشه‌ای را بلند می‌كنیم و بعد دوباره زمین می‌خوریم.

نخست اینكه كار فرهنگی آدم خود و ساختار فرماندهی می‌خواهد كه به طور كامل منظم و سیستماتیك عمل كند؛ به بیان دیگر كار فرهنگی یدی واحد می‌طلبد و كاری نیست كه به صورت شخصی انجام دهیم؛ در حوزه عملیات روانی با رویكردهای ماتریسی و چند وجهی مواجه هستیم؛ طوری پینگ پنگ بازی می‌كنیم كه خودمان متوجه نمی‌شویم كه چطور بین شبكه‌های منو تو، بی‌بی‌سی، اینترنشنال و سی‌ان‌ان بازی می‌خوریم؛ اگر نتوانیم نگاه خود را متمركز كنیم، به قطع شكست می‌خوریم؛ نخست اینكه اقدام ما باید ساختاری متمركز داشته و با یك نگاه منسجم باشد.

رسا ـ این حركت منسجم قابل شكل گرفتن است؟ به چه نحو؟

باید خودخواهی‌ها را كنار بگذاریم؛ خودخواهی باعث دور شدن از خداوند متعال می‌شود؛ باید به دنبال اتحاد در كارها باشیم؛ باید ساختاری به وجود آید كه هر كس در حوزه علمیه و دانشگاه و هر جای دیگر كار خود را انجام دهد ولی جمع این‌ها به دنبال هدفی واحد باشند؛ در غیر این صورت وضعیت خوبی را در آینده شاهد نخواهیم بود.

رسا ـ در بین مسئولان و نهادهای مختلف، قصدی برای اصلاح جدی مسائل فرهنگی می‌بینید؟

یك سری از مسئولان ما چنین دغدغه‌ای دارند ولی در برخی دیگر این دغدغه نیست؛ مصاحبه‌های با موضوع حجاب برخی افرادی كه خود را برای مجلس آماده می‌كنند را می‌خواندم كه به این موضوع به شدت تاخت و تاز داشتند؛ معنای حرفشان این بود كه حجاب چه ارتباطی با شما دارد.

بنده از آن‌ها هستم كه اعتقاد دارم مدیران انقلابی ما باید خیلی جدی‌تر به میدان بیایند؛ هنوز باور نكرده‌اند كه ما داخل خودمان هم افرادی داریم كه حجاب را اختیاری می‌دانند؛ باید به كلیدواژه‌ها توجه داشت؛ زن زندگی آزادی، كلمات سمبلیك و اسم رمز هستند؛ بی‌بصیرتی مانع داشتن دركی درست از محیط پیرامون می‌شود؛ مسئولان دغدغه حل مسائل فرهنگی را دارند اما باید بدانند كه تشكیل ستاد فرماندهی متمركز تنها راه حل موجود است.

محمود لطیف

ارسال نظرات