۱۲ مهر ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۷
کد خبر: ۷۴۳۰۴۰
رئیس دانشکده دین و رسانه مطرح کرد؛

بی توجهی برنامه هفتم توسعه به نقش رسانه

بی توجهی برنامه هفتم توسعه به نقش رسانه
اکبری با اشاره به ضرورت توجه به دیپلماسی رسانه و دیپلماسی عمومی از عدم پرداخت به افکار عمومی و نقش رسانه در شکل گیری افکار نسل جدید در برنامه هفتم توسعه انتقاد کرد.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، کمال اکبری رئیس دانشکده دین و رسانه دانشگاه صداوسیما قم در نشست علمی نقد دینی برنامه هفتم توسعه در حوزه فرهنگ عمومی و رسانه که عصر امروز در خبرگزاری رسا برگزار شد، اظهار داشت: نبود نگاه جامع به نقش رسانه در کل برنامه های کشور دیده می شود؛ در جهان امروز رسانه همه امور را در بر گرفته است و نگاه جامعی به آنها نمی شود و کمتر کسی می داند نقش رسانه در کاهش آسیب های اجتماعی چقدر است.

وی با اشاره به ضرورت اصلاح نگاه به رسانه در برنامه هفتم اظهار داشت: در حوزه سیاست خارجی ما رسانه و دیپلماسی رسانه ای دیده نشده است و همچنین نقشی برای سازمان صداوسیما و نمایندگی های خارجی صداوسیما تعیین نشده است؛ بی‌بی‌سی هزار دفتر فعال در جهان دارد و ما می خواهیم با کمتر از 10 دفتر فعال صداوسیما با آن رقابت کنیم؛ لازم است دولت در اقدامی به افزایش دفاتر صداوسیما کمک کند.

عضو هیأت علمی دانشگاه صداوسیما در ادامه با اشاره به ضرورت فعالیت خبری در کشورهایی مثل چین و هند، بر ضرورت تشکیل 50 دفتر فعال خبری در سراسر جهان تأکید کرد و گفت: در برنامه هفتم توسعه حوزه دیپلماسی عمومی و دیپلماسی رسانه ای دیده نشده و برای این امر لازم است وزارت خارجه و سازمان صداوسیما نسبت به ایجاد نمایندگی در کشورهای مختلف تکلیف شوند.

وی دومین نکته کلان برنامه هفتم توسعه را عدم توجه به مدیریت افکار عمومی و نقش رسانه در شکل گیری افکار نسل جدید عنوان کرد و افزود: نقش اقناع رسانه ای را در برنامه دیده نمی شود.

رئیس دانشکده دین و رسانه با اشاره به فصل 15 برنامه هفتم توسعه از عدم توجه به فرایند اثرگذاری آثار و سنجه ها گلایه کرد و گفت: اگر دستگاه ها مؤظف نشوند مقدار کمّی مشخصی را انجام دهند، به برنامه عمل نخواهد شد؛ توجه به مسأله امید و نشاط اجتماعی در اثرگذاری برنامه ها که در جای جای برنامه توسعه باید موج بزند، تنها یک بار اشاره شده در حالی که رهبر معظم انقلاب به امر امید توجه بسیار دارند.

وی در ادامه عدم توجه به تربیت نیروی انسانی برای مواجهه با رسانه و هجمه های رسانه ای را ضروری دانست و افزود: توقع داشتم این امر در فصل آموزش برنامه هفتم دیده شود اما در آنجا نیز اشاره ای نشده است؛ نیروی مورد نیاز رسانه کشور باید در دانشگاه و به خصوص دانشگاه صداوسیما تربیت شود و پیشنهاد این مهم را به مسؤولین امر دارم زیرا دانشگاه صداوسیما و دانشکده های آن به خصوص در قم توان خوبی برای تربیت نیرو دارند؛ اگر دانشگاه ها آدم مورد نیاز کشور را تربیت نکنیم در آینده نیز مانند امروز با سلبریتی سالاری روبرو خواهیم شد.

اکبری با بیان اینکه آموزش رسانه ای معلمان و نسبت آن با ارزش های اسلامی مشخص نشده است، گفت: نیازمند سواد رسانه ای در کلان کشور هستیم و نهضت سواد رسانه ای باید تدارک دیده شود؛ فرایند اثرگذاری اقدامات باید بیش از همیشه مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به جدولی که اشاره به وظایف صداوسیما در برنامه هفتم دارد، ادامه داد: پیشنهاد می کنم تولید برنامه برای اقوام مختلف کشور برای حفظ انسجام ملی و تقویت هویت محلی در جهت هویت ملی نیز گنجانده شود؛ در خصوص مرجعیت رسانه ای نگاهی به برنامه های خبری صورت گرفته و لازم است در برنامه های نمایشی نیز مرجعیت رعایت شود.

وی در پایان با طرح پیشنهادی خاطرنشان کرد: دبیرخانه مشترکی پیشنهاد می شود که بین صداوسیما، حوزه های علمیه و وزارت ارشاد برای رسیدگی به خانواده با هدف اثرگذاری تشکیل شود و نیاز به مدیریت افکار عمومی در این دبیرخانه پیگیری شود.

ارسال نظرات