۰۱ اسفند ۱۳۸۸ - ۰۶:۴۹
کد خبر: ۷۵۸۱۹
استاد حوزه علمیه:

عرفان معرفت شهودی و بی واسطه حقایق است

خبرگزاری رسا - استاد مؤسسه آموزشی – پژوهشی امام خمینی(ره) درهمایش جایگاه عقل درمعارف دینی گفت: عرفان، معرفت شهودی و بی واسطه حقایق است که از راه تهذیب نفس و بندگی خالصانه و عاشقانه حاصل می شود.
عرفان معرفت شهودی و بی واسطه حقایق است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا درمشهد، دکتر محمد فنایی اشکوری در همایش جایگاه عقل درمعارف دینی که با موضوع عرفان و عقل 29 بهمن درسالن همایش های دفتر تبلیغات اسلامی مشهد برگزار شد، گفت : عقل قوه فاهمه آدمی است که گاه به کمک امور دیگر همچون حس و تجربه و گاه بطور مستقل، حقایقی را بطور حصولی و بدون واسطه درک می کند. عرفان، معرفت شهودی و بی واسطه حقایق است که ازراه تهذیب نفس و بندگی خالصانه و عاشقانه حاصل می شود.

فنایی اشکوری افزود : نسبت بین عقل و عرفان ازموضوعات بنیادی درمعرفت شناسی به معنای عام آنست. ازبرخی عبارات عارفان برمی آید که ازنظر آنان عقل مردود و غیر قابل اعتماد است. درمواضعی ازآثار عرفانی به محدودیتها و ضعفهای ادراک عقلی اشاره شده است. ازسوی دیگر بعضی ازعرفا ازنیاز به عقل و ضرورت آن سخن گفته اند.

این مؤلف و پژوهشگر درپایان خاطرنشان کرد : عقل راهی معتبر درتحصیل معرفت است؛ اما تنها راه معرفت نیست. با اینکه عقل مصون ازخطا نیست،‌اما درعین حال گریزی ازآن نیست و عارف نیز بی نیاز ازعقل نمی باشد و هرچند ممکن است عقل نتواند پا به پای عرفان حرکت کند،‌اما بین یافت معتبرعقلی و شهود اصیل عرفانی ناسازگاری نیست./930/پ202/ص
ارسال نظرات