۲۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۶
کد خبر: ۷۵۹۵۳۲
قاضی‌زاده هاشمی در نشست خبری:

رئیس‌جمهور باید دارای جامعیت باشد

رئیس‌جمهور باید دارای جامعیت باشد
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه فردی که در سطح ریاست‌جمهوری مطرح می‌شود باید دارای جامعیت باشد تصریح کرد: رئیس‌جمهور باید مکتب فکری و برنامه ریزی روشن برای اداره کشور داشته باشد و سیاست‌های کلان برای حل مسائل کشور داشته باشد.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، سید امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری صبح امروز (شنبه، ۲۶ خرداد) در نشست خبری که به میزبانی خبرگزاری فارس برگزار شد، گفت: نام و یاد شهید بزرگوار آیت الله رئیسی را گرامی می‌دارم و انشالله خداوند به ایشان علو درجات عنایت کند. نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان اینکه همه عزیزانی که وارد انتخابات ریاست جمهوری شده‌اند بدون هیچ پیش فرض حداقل کوتاه مدت به این انتخابات ورود کردند، تاکید کرد: البته جریانات و گروه‌های سیاسی در اندیشه انتخابات سال آینده بود ولی چون فضای انتخابات سریع اتفاق افتاده است فرصت گفت‌وگو و پاسخگویی به شبهات کمتر شده و از همین منظر انتخابات را ممکن است دچار یک آسیب بکند.

 
وی ادامه داد: ما طی سال‌های پس از انقلاب اسلامی از یک مسئله در انتخابات ریاست جمهوری آسیب دیده‌ایم و آن این است که در نبود احزاب برای معرفی افراد شایسته و اصلح برای اداره کشور امواج سیاسی دو قطبی سازی‌های صوری و هیاهوها بوده که امواج اجتماعی را به حرکت درآورده و منجر به انتخاب افراد می‌شد. لذا پس از مدتی مشخص می‌شد که دولت آن شخص اساساً وعده‌هایی که ارائه می‌کرد چندان قابل انجام نبوده و در چهارچوب قانون اساسی و اختیارات رئیس جمهور نیست.
 
قاضی‌زاده هاشمی با بیان اینکه شهید رئیسی عزیز ما بیشتر از اینکه یک شخص باشد یک نماد به عنوان رئیس جمهور تراز بود، خاطرنشان کرد: از این جهت که به علت جامعیت ایشان کسی که در سطح ریاست جمهوری مطرح می‌شود باید دارای جامعیت باشد یعنی تمام نقاط قوت مورد نیاز برای کشور را داشته باشد و هیچ کدام از نقاط ضعف که منجر به صدمه در اداره کشور خواهد شد را نداشته باشد.وی افزود: این فرد باید خود را در چارچوب ولایت فقیه تعریف کرده باشد و دولت باید مکتبی باشد و دولت های غیر مکتبی اساسا جمهوری اسلامی را قبول ندارند که بخواهد رئیس‌جمهور آن باشند.
 
 
قاضی‌زاده هاشمی گفت: تمامی عزیزانی که وارد انتخابات شده اند بدون هیچ پیش‌فرضی وارد انتخابات شده اند و چون فضای انتخابات خیلی سریع اتفاق افتاده است فرصت پاسخ گویی به شبهات خیلی کمتر شده و از این منظر شاید فضا را قدری پیچیده کند. نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه داد: در نبود احزاب برای معرفی افراد شایسته امواج سیاسی و هیاهوها امواج اجتماعی را به حرکت در می آورده و بعد از مدتی افراد قول ها و برنامه هایی که ارائه می کرده اند خیلی قابل انجام نبوده است.
 
قاضی‌زاده هاشمی بیان کرد: رئیس‌جمهور باید مکتب فکری و برنامه‌ریزی روشن برای اداره کشور داشته باشد و سیاست‌های کلان برای حل مسائل کشور داشته باشد. رییس جمهور باید یک منظومه فکری منسجم برای حل مشکلات کشور داشته باشد و رؤس برنامه های اجرایی خود را باید به مردم ارائه دهد. نامزد انتخاب ریاست جمهوری با بیان اینکه نباید دوگانه کارنامه - سلامت ایجاد کنیم چون مردم را دچار استیصال می کند، تأکید کرد: دست انقلاب پر است و چهره های زیادی قابل عرضه در عرصه ریاست جمهوری هستند. وجود یک نقطه ضعف در فردی که در تراز ریاست جمهوری از او فردی مانند بنی صدر می‌سازد.
 
نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری در ادامه‌ با اشاره به اینکه «دست انقلاب پر است و چهره‌های حائز اهمیت در انتخابات کم نیست» تأکید کرد: تلاش برای انتخاب فرد اصلح باید در اولیت مردم و رسانه‌ها باشد. تلاش کردم تا کمک به مردم را تبیین کنم. از دعواهای بی‌دلیل و بی ‌خلاقی‌ها در انتخابات قبل جلوگیری کردم و این موضوع در این انتخابات یک گفتمان شده است.وی افزود: شهید رئیسی بعد از شهید رجایی توانست یک تغییر مسیر در نظام حکمرانی کشور ایجاد کند. لازم است تا آرمان‌ها و برنامه‌های ایشان ادامه پیدا کند. برنامه تحول دولت سیزدهم تولید شده، به رهبر انقلاب عرضه شده و ایشان این برنامه را تایید کرده‌اند. از تک تک افراد کابینه دولت حمایت نمی‌کنم، اما، از کلیت دولت سیزدهم دفاع می‌کنم. قاضی‌زاده هاشمی ضمن اشاره به اینکه شخصیت شهید رئیسی ایشان را ممتاز کرده است، تصریح کرد: مسئله شهید رئیسی حل مسائل مردم بود. ایشان به من بارها گفتند مدیران خوب را از جناح‌ها جدا کنیم و مدیران خوب را همچنان نگه داریم.
 
کاندیدای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری اظهار کرد: فکر نمی‌کردم مجدد در انتخابات کاندید ریاست‌جمهوری شوم و فکر می‌کردم تا هشت سال در خدمت شهید رئیسی خواهیم بود. بعد از شهادت ایشان، برخی از دوستان از بنده برای حضور در انتخابات دعوت کردند. قاضی‌زاده هاشمی افزود: مشکل ما در انتخابات ریاست احزاب و جریان‌هاست، بعضی از احزاب می‌آیند تا شخصی را رئیس جمهور کنند که به اهداف خودشان برسند و مسئله‌شان مردم نیست. شهید رئیسی به بودن همه اعتقاد داشتند می‌گفتند مدیران دولت قبل که با رئیس آن رقابت کردند، باشند. وی ادامه داد: البته برخی از دوستان نیز از بنده خواستند تا کاندیدا نشوم. چرا که بنده را نخبه می‌دانستند و من را اهل دعواهای سیاسی نمی‌دانستند. ابتدا تلاش کردیم تا آقای مخبر به عنوان نامزد در انتخابات حضور پیدا کنند. اما، حضور نیافتند. بنابراین؛ نگران شدم تا نماینده‌ای از دولت در انتخابات نماند و خواستم تا نماینده گفتمان ایشان باشم.
 
قاضی‌زاده هاشمی در پاسخ سوالی درباره برنامه دولت احتمالی خود درباره سیاست خارجی و تعامل با قدرت‌های بزرگ مانند آمریکا و چین عنوان کرد: شعار من با دوستان مروت و با دشمنان مداراست. البته این مسیر با تولید قدرت و دفاع از مظلومین میسر است. تصمیم گیری کلان سیاست خارجی به عهده نظام است و سیاست خارجی وظیفه پیاده سازی آن را دارد. وی افزود: راهبرد سیاست خارجی ما نگاه به شرق و و ارتباط با کشورهای همسایه و مسلمان و دفاع از مظلوم بدون هرگونه تنش است. ما معتقد به مذاکره همراه با عزت و اقتدار هستیم.نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه داد: در دوران شهید امیرعبداللهیان نیز با مصر ارتباط برقرار کردیم و هم در میدان از غزه دفاع کردیم. پس از آن هم عملیات وعده صادق را انجام دادم و ایشان میدان و دیپلماسی را هم راستا کرد.
 
 
وی در پاسخ به سوالی درباره احتمال کناره‌گیری به نفع یک نامزد یا دیگر نامزدها عنوان کرد: ان‌شاءالله همه عزیزان به نفع کاندیدای اصلح کنار خواهند رفت. البته اجماع باید دور بهترین کسی باشد که بهترین تیم و قوی‌ترین دولت را بتواند تشکیل دهد.نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری بیان کرد: بنده در دولت قبل رغیب آیت‌الله رئیسی بودم ولی شاید بتوان گفت که منحصر به فرد ترین فردی بودم که به آیت‌الله رئیسی کمک کردم. وی افزود: این ناشی از نگاه دینی است که منبعث از آیه شریفه «فاستبقوا الخیرات» است. حضور در انتخابات برای کسب مقام نیست و ما باید بر مبنای ایده انقلابی این کار را انجام دهیم.
 
نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در پاسخ به سوالی درباره اینترنت و نحوه برخورد دولت احتمالی او با این مسئله بیان کرد: اینترنت الان جز کالای اساسی است و زیرساخت بسیاری از حوزه‌ها است. اما نباید در قبال آن حالت تدافعی داشته باشیم و باید در حکمرانی اینترنت جهانی شویم و بخشی از پهنای باند جهانی را به خود اختصاص دهیم. وی ادامه داد: توسعه اینترنت بی سیم را باید دنبال کنیم اما بالاخره فصای مجازی فضایی است که مورد سواستفاده قرار می‌گیرد و باید کنترل شود اما معتقد به کنترل مردمی هستیم و باید گروهی از مردم جایگزین گروهی از دولتمردان برای کنترل دسترسی به اینترنت شود.
 
قاضی‌زاده هاشمی در ادامه با بیان اینکه ایران، ترکیه، عراق و سوریه می‌توانند خودروی مشترک تولید کنند. کما اینکه ما شاهد این تولید مشترک در حوزه تجهیزات پزشکی نیز هستیم. وی افزود: دلیلی ندارد خودرو را فقط ایران تولید کند؛ در برخی کشورها مشترک تولید می‌شود.
 
نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در پاسخ سوالی درباره وعده‌های دولت خود درباره بورس تصریح کرد: بازار سرمایه رشد و افتش ناشی از انتظارات است. وقتی فعالان بازار سرمایه به آینده یک صنعت امیدوار شوند در آن حوزه فعالیت می‌کنند. وی افزود: وقتی یک سیاست غلط توسط دولت یک شبه می‌تواند بازار را نابود کند همان دولت نمی‌تواند سه روزه آن را اصلاح کند؟ کسی که با مفهوم انتطار در بورس آشنا باشد می‌داند بورس بر اساس اعتماد و عدم اعتماد سبز و قرمز می‌شود. رئیس جمهور می‌تواند حقوقی‌ها را مکلف کند که منابعشان را از بازار خارج نکنند شاید الان جلب اعتماد سخت‌تر شده باشد و زمان بیشتری ببرد. قاضی‌زاده هاشمی ادامه داد: بنده و تیم کارشناسی‌ام از سال 84 در تدوین برنامه کلان دولتها تا الان نقش داشته‌ایم به همین دلیل حرف ما پیوست کارشناسی و اجرایی دارد.وی ادامه داد: کسانی که به اقتصاد کلان آشنا هستند متوجه وعده بنده بر اصلاح فوری بورس هستند. اما متاسفانه برخی افراد با بازگویی این وعده قصد تخریب بنده را داشته‌اند. بازار سرمایه و بورس ارتباط مستقیم با انتظارات و اعتماد دارد. وقتی فعلان سرمایه به آینده امیدوار باشند در آن حضور پیدا خواهند کرد. همان‌طور که کوچکترین خبر سیاسی و اقتصادی در بازار بوس اثر دارد.نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: وقتی یک دولت با سیاست ‌های غلط می‌تواند یک روزه بازار سرمایه را به نابودی ببرد آیا سه روزه نمی‌تواند آن را اصلاح کند؟ البته دوره گذشته اصلاح بورس راحت‌تر بود؛ چراکه اعتماد مردم به بورس بیشتر بود. از سوی دیگر رییس‌جمهور می‌تواند شرکت‌های خصولتی را موظف کند تا منابع خود را از بازار سرمایه خارج نکنند و از محل صندوق تثبیت بازار شروع به تثبیت بازار کنند.
 
 
 
قاضی‌زاده هاشمی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه آیا در جبهه انقلاب تلاش هایی برای اجماع جبهه انقلاب شکل گرفته است؟ ظاهرا جلساتی توسط آقای محسن رضایی برگزار می‌کنند. مبنای این جلسات چیست، تصریح کرد: اینکه صف منظم شود و دوستان به اشتباه با یکدیگر رقابت نکنند کار خوبی است. وی ادامه‌ داد: سال ۱۴۰۰ موفق شدیم جبهه انقلاب یکدیگر را در عرصه انتخابات همراهی کنند و نتیجه خوبی اتفاق افتاد.نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان اینکه اگر نیاز باشد عناصر جبهه انقلاب به نفع یکدیگر کنار بروند، گفت‌وگو خواهند کرد، خاطرنشان کرد: در جریان گفت‌وگوهای جبهه انقلاب هستم و امیدوارم محصول خوبی برای مردم به وجود بیاید. البته باید از قبل زمینه‌هایش شکل گرفته باشد بنده هم از این گفتگوهایی که آقای رضایی شروع کردند، استقابل می‌کنم.
 
نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در پاسخ به سوالی درباره نحوه ارتباط با روسیه عنوان کرد: ارتباط ما با کشورهای دوست مانند روسیه در دو سطح است یکی در مجامع بین‌المللی است. مواضع سیاسی مشترکی نسبت به آمریکا و غربی‌ها داریم و یک هم‌پیمانی در عرصه سیاسی و دفاعی بین ما و روسیه شکل گرفته است، اما در عرصه اقتصادی هنوز ناقص است و این باید تبدیل به قراردادهای گسترده بین بخش‌های خصوصی دو طرف شود.وی افزود: باید در عرصه صنایع‌های تک با یکدیگر همکاری کنیم و در انرژی هسته‌ای باید روابط را توسعه دهیم و این باعث گسترش روابط و خنثی سازی تحریم‌ها می‌شود.
 
نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در پاسخ به سوالی درباره نحوه مدیریت تورم و نقدینگی در کشور بیان کرد: طبق قانون برنامه هفتم توسعه دولت مکلف است که تورم را تک رقمی کند. وی ادامه داد: در این راستا، تعهد دولت من تک رقمی کردن تورم است و ۱۳ برنامه اصلاحی برای اصلاح نظام بانکی، اصلاح ساختار بودجه، اصلاح سیاست‌های تجاری و ارزی، تغییر لنگر اسمی ارز از دلار به ریال و برنامه‌های دیگر که با جزئیات آن در این کتاب برنامه دولت مردم که منتشر شده برای این موضوع در نظر گرفته شده است.قاضی‌زاده هاشمی افزود: بخشی از این تجربه را در احیای بانک دی انجام دادیم که الان بالاترین نرخ سپرده در بین بانک های مختلف را دارد. در حوزه ارز باید بازار غیررسمی ارز را به رسمیت بشناسیم و به بازارساز اجازه فعالیت بدهیم. ممکن است در ابتدا نوساناتی داشته باشد اما در ادامه این کار به سامان می‌رسد.
 
نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری بیان کرد: در دولت آینده من بنا به تغییر وزیر و مدیری نخواهد بود؛ چراکه عدم ثبات مشکل بزرگ کشور است. مگر اینکه شخصی خودش نخواهد در دولت حضور داشته باشد یا جامعه مدنی آن دستگاه ، فرد مورد نظر را نپذیرد.وی افزود: آقایان محرابیان و اوجی یکی از مدیران موفق دولت سیزدهم هستند؛ چرا که ارتباط خوبی با جوانان و اعضای صنایع مختص به خود دارند.
 
قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به برنامه‌های دولت آینده خود درباره جوانان و ازدواج آن‌ها بیان کرد: کارت اعتباری و تسهیلات برای جهیزیه و مشاغل مختلف در دولت من در نظر گرفته شده است و میزان وام قرض‌الحسنه قابل توجهی نیز به زوج ‌های جوان ارائه خواهد شد.وی ادامه داد: لازمه این کار حمایت گسترده از عنصر ازدواج است. یکی از برنامه‌هایی که قبلا هم داشتیم این بود که به هر خانواده تازه تشکیل شده 500 میلیون وام قرض الحسنه بدهیم. با بررسی‌هایی که انجام داده‌ایم الان این رقم تقریبا تا میزان دو برابر قابل افزایش است. ما سه کارت خانواده، خانواده جوان و کارت انرژی طراحی کردیم که بعدا آن‌ها را تشریح خواهیم کرد.
 
نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان اینکه همه برنامه‌های ما بر محور خانواده است، گفت: اما محور خانواده زنان هستند و ما باید کاری کنیم که زنان برای این کار آماده شوند و نقش اجتماعی آنان هم کاهش نیابد. ما باید کاری کنیم بانوان ما همه نقشهای خود را بخوبی انجام دهند. باید نقش مادر در نگهداری فرزند را به رسمیت بشناسیم و شغل تلقی کنیم. وی ادامه داد: نقش یک دختر در نگهداری از پدر پیرش را باید به رسمیت بشناسیم. باید مشاغل زنانه‌ای ایجاد کنیم که زنان مجبور به رفتن به سمت مشاغل مردانه نباشند. در مناطق محروم هم در مجلس بومی گزینی را طراحی کردیم و اگر دولت این قانون را اجرا کند مشکل پزشک و پرستار در منطق محروم حل می‌شود.قاضی‌زاده هاشمی با بیان این‌که «۶۳ درصد آرای ریاست جمهوری زنان هستند و زنان نقش تاثیرگذاری در راه دهی همسران و مردان خانواده خود دارند» ادامه داد: اکثر نهضت های بزرگ ایران با حضور زنان انجام شده است. ملاک انتخاب وزرای دولت صلاحیت‌هاست. نگاه جنسیتی به پست‌های مدیریتی نداریم و اولویتمان استفاده از جوانان است. زنان قابل اعتماد تر هستند و فساد در آنان کمتر است.
 
نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری درباره ارتباط دولت با سایر قوا عنوان کرد: این سه قوه برای کسب قدرت نیستند و برای خدمت ایجاد شده‌اند. اگر بر اساس سیاست‌های ابلاغی هرکس سر جای خودش بنشیند و کارش را انجام دهد مشکلات حل می‌شود. این خود حق‌پنداری که ما داریم موجب بروز مشکلات می‌شود. وی افزود: شهید رئیسی هم با برخی افراد اختلاف نظرهای عمیق داشت، اما، هیچ‌گاه این موضوع را به مردم انتقال نمی‌داد و موضوع را با گفتکو حل می‌کرد و‌ وظیفه خود را اجرای قانون می‌دانست بنده هم تابع قانون هستم و وظیفه داریم قانون را با تمام توان اجرا کنیم.
 
قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به برنامه خود برای سامان‌دهی به فضای بورس خاطرنشان کرد: بسته ما در باره بورس شامل دو بخش است که بخش اول آن پیش بینی پذیر کردن اقتصاد است. بخش دوم هم تقویت بازار بورس با ورود شرکت‌های دولتی به بورس است. بعد این شرکت‌ها عمومی می‌شوند و دارایی مردم به خود آن‌ها می‌رسد و خودشان آن را مدیریت می‌کنند. وی افزود: بخش آخر هم اصلاح ساختار بورس است و شورای عالی بورس باید اختیاراتش افزایش یابد و ذی‌نفعان خرد هم باید در این روند نقش آفرینی کنند. ما با دخالت دولت در بورس مخالفیم مگر جایی که از بورس سوء استفاده می‌شود و فعالیت‌ها باید در یک بستر شفاف و عادلانه باشد. کسانی بودند که از رانت اطلاعاتی برخوردار بودند و از تصمیماتی آگاه بودند که به ضرر بازار استفاده کردند که برای این مساله تشکیل پرونده هم شده استنامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه داد: دولت باید از بورس محافظت کند. افرادی 24 ساعت قبل از سقوط بورس، حجم زیادی سهام فروختند و الان هم در بعضی از ستادها فعال هستند. این افراد ادعای زیادی دارند و از کارشناسان بورس هستند از کجا می دانستند بورس قرار است سقوط کند؟نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه داد: امروز برخی شخصیت‌هایی که به عنوان کارشناس اقتصادی در برخی ستادها فعال هستند از رانت‌های اطلاعاتی استفاده می‌کردند و سود می‌بردند.
 
ارسال نظرات