۱۹ تير ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۳
کد خبر: ۷۶۱۳۹۳

آيا امام حسین سرزمين كربلا را خريدند؟/ شرط ایشان برای واگذاری چه بود؟

آيا امام حسین سرزمين كربلا را خريدند؟/ شرط ایشان برای واگذاری چه بود؟
امام حسین(ع) در جریان نهضت خویش بعد از طی مسیری نسبتاً طولانی و گذر از منازل متعدد، روز دوم محرم سال ۶۱ هجری وارد سرزمین کربلا شدند و تا روز عاشورا که مدت هشت روز در آن سرزمین اقامت داشتند، اقدامات مهمّی انجام دادند.
امام حسين عليه‌السلام در جريان نهضت خويش بعد از طی مسيری نسبتاً طولانی و گذر از منازل متعدد، روز دوم محرم سال 61هـ وارد سرزمين كربلا شدند و تا روز عاشورا كه مدت هشت روز در آن سرزمين اقامت داشتند، اقدامات مهمّی انجام دادند، و خطبه های زيادی جهت اثبات حقانيت خود و جلوگيری از خونريزی انجام دادند.
 
به گفته منابع تاريخی، حضرت در همان بدو ورود، محلی را كه اكنون مرقد آن حضرت در آن واقع است خريداری كردند.(1)
 
بنابر نقل برخی از منابع، از هر طرف چهار ميل از مالكان آن خريداری نموده و دوباره به مالكان هدیه دادند و شرط كردند كه آنها زائران را سه روز ميهمان كنند و به مزار حضرت راهنمایی نمايند.
 
در اين رابطه روايتی هم از امام صادق عليه السلام وارد شده كه در تعيين حدود حرم امام حسين عليه‌السلام می‌فرمايند: حرم امام حسين عليه‌السلام که آنرا خريداری كرد چهار ميل در چهار ميل از اطراف قبر است.
 
و اين محل برای اولاد آن حضرت و دوستداران حلال ولی برای غير از آنها كه با اولاد حضرت مخالفت كنند، حرام است و در آن سرزمين بركت است(2).
 
در مقتل المقرم از قول امام صادق عليه‌السلام نيز وارد شده كه امام حسين عليه‌السلام وقتی آن زمين را خريداری و به اهالی هدیه دادند با آنها شرط كردند، ولی آنها به شرط امام عمل نكردند.(3)
 
پی نوشت:
1. طريحي، مجمع البحرين، واژه (كربل). و مقرّم، مقتل،، و نظري منفرد، قصه كربلا.
2. همان، واژه حرم.                         
3. مقرّم، «پيشين» ص 196.
ارسال نظرات