۰۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۴
کد خبر: ۷۶۲۰۹۰
آیت‌الله علیدوست در گفت‌وگو با رسا:

ادبیات گسست در انتخاب کابینه استفاده نشود/ کارگزاران باید متخصص و متعهد به اسلام و نظام باشند

ادبیات گسست در انتخاب کابینه استفاده نشود/ کارگزاران باید متخصص و متعهد به اسلام و نظام باشند
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: در جمهوری اسلامی اگر بخواهیم به کسی مسئولیت بدهیم، باید آن فرد متعهد به اسلام، ارزش‌ها، نظام و کشور باشد و از سویی تخصص لازم را داشته باشد؛ بنابراین از این ویژگی‌ها نمی‌توان عدول کرد.

آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، با اشاره به نامه امام علی (ع) به اشعث بن قیس، استاندار و والی آذربایجان، گفت: ایشان نهاد مهمی را پایه می‌ریزند که هر مسئول، والی و مقامی باید پست و مقام را به مثابه امانت بپندارد و به آن به چشم طعمه نگاه نکند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: مهمترین لوازم این فرمایش ظریف و لطیف این است که مسئول در چینش کادر و کارگزاران نظام تنها به شایسته‌سالاری و مصالح شهروندان توجه داشته باشد که به حتم در جامعه اسلامی مصالح مسلمین باید بیشتر مورد تأکید باشد و پرداختن به بحث های دیگر اشتباهی بزرگ است.

وی تصریح کرد: در جمهوری اسلامی اگر بخواهیم شخصیتی را انتخاب کنیم، فرد باید متعهد به اسلام، ارزش‌ها، نظام و کشور باشد و از سویی تخصص لازم را داشته باشد؛ بنابراین از این ویژگی‌ها نمی‌توان عدول کرد.

آیت‌الله علیدوست در اشاره‌ای به مطالب مطرح شده در روزهای اخیر ابراز داشت: ممکن است بعضی از مطالب گفته شود و فرد گوینده قصد بدی هم نداشته باشد اما باید توجه داشته باشیم که بعضی شروع‌ها با ما است ولی ختم آن با ما نیست؛ ممکن است مطلبی بگوییم و از گفتن آن انگیزه خوبی داشته باشیم، اما فردا قلم‌ها راه بیفتد، روان شود و مطالبی که حتی گوینده از آن بیزار است گفته شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در توصیه‌ای به دست اندرکاران گفت: دعا می‌کنم خداوند به آن‌ها توفیق دهد و ذهنشان را به صلاح کشور هدایت کند و جز به شایسته‌سالاری به نکته دیگری فکر نکنند.

وی درباره ترکیب «تبعیض مثبت» که برخی از آن استفاده می‌کنند سخن گفت و اظهار داشت: ممکن است اصطلاحی در دنیا هم استفاده شود اما اشتباه باشد؛ در این جمله پارادکس و به قول طلاب تناقض صدر و ذیل وجود دارد؛ اگر مثبت است نمی‌تواند تبعیض باشد و اگر تبعیض است نمی‌تواند مثبت باشد.

آیت‌الله علیدوست در خلاصه‌ای از نکات مطروحه ابراز داشت: نام بردن از اهل سنت، تشیع، هویت ملی و هویت فلان بوی گسست می‌دهد که باید از این ادبیات دوری کنیم؛ به فرض که درباره هر قوم ایرانی تبعیض شده باشد باید آن را به شکل مثبت و حساب شده رسیدگی کرد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: نمی‌شود بنیانی گذاشت که جمع کردن آن سخت باشد؛ ای کاش و ای کاش فضا را فضای سب، لعن، تبعیض و تکفیر نکنیم؛ کشور و مردم خسته از این بد اخلاقی‌هایی هستند که نمی‌دانم افراد با چه مجوز شرعی چنین مطالبی را بیان می‌کنند.

ارسال نظرات