۱۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۴۵
کد خبر: ۷۶۲۸۰۵

روایتی از ۱۱۵۵ روز اسارت دیپلمات ایرانی در اروپا

روایتی از ۱۱۵۵ روز اسارت دیپلمات ایرانی در اروپا
اسدالله اسدی دیپلمات ایرانی که ۱۱۵۵ روز در اروپا در انفرادی حبس بود به بیان جزئیاتی از این دوران در برنامه بدون تعارف پرداخت.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، اسدالله اسدی دیپلمات ایرانی که ۱۱۵۵ روز در اروپا در انفرادی حبس بود به بیان جزئیاتی از این دوران در برنامه بدون تعارف پرداخت.

اسدی گفت: بنده کارمند و کارشناس سیاسی وزارت خارجه هستم. سال ۱۳۹۳ به وین اعزام شدم و در تیر ماه سال ۱۳۹۷ دستگیر شدم. حدود ۴ سال هم از نظر شمسی و هم از نظر میلادی در زندان بودم.

این دیپلمات کشورمان در پاسخ به سوالی درباره نحوه دستگیری خود عنوان کرد: سفر شخصی من به پایان رسیده بود و در حین بازگشت به محل ماموریت در یک اتوبان A3 حوالی شهر فرانکفورت آلمان بودم.

وی افزود: قاعدتاً نباید این دستگیری رخ می‌داد اما آن‌ها با نقض قانون بین الملل بنده را دستگیر کردند. پلیس آلمان بنده را به درخواست دادگاهی در بلژیک به اتهام کشف بمب در ماشین من دستگیر کرد. این موجب وارد شدن شوک به خانواده من شده بود که آن‌ها از این خبر تعجب کرده بودند و بسیار ناراحت شده بودند.

اسدی تأکید کرد: روز بعد هنگامی که بنده را به دادگاهی در شهری به نام آشافن(آشافنبورگ) منتقل کردند آنجا به من گفتند که اتهامی با عنوان قتل با اهداف تروریستی و تشکیل گروه تروریستی به بنده زده شده است.

وی افزود: به بنده گفتند گروهی که تشکیل دادم تا کنفرانسی که در پاریس توسط جماعتی فارسی زبان برگزار ‌می‌شده بنده قصد داشته‌ام تا این کنفرانس را منفجر کنم و در آنجا شخصیت‌های آمریکایی و اروپایی حضور داشتند. این کنفرانس متعلق به منافقین بوده است.

این دیپلمات کشورمان ادامه داد: در بین صحبت‌ها متوجه شدم اروپایی‌ها در حقیقت دولت‌های فرانسه، بلژیک، آلمان و سوئد به دنبال آزاد کردن یک محکوم به اعدام در ایران هستند که برای قتل دانشمندان هسته‌ای ما همکاری کرده است.

وی افزود: این فرد آقای دکتر احمدرضا جلالی بود که وقتی محکوم به اعدام شده بود، بعد از محکومیت از سوی دولت سوئد به وی تابعیت این کشور داده شده بود. آنجا متوجه شدم که گروگان این پرونده خاص هستم که آن‌ها به دنبالش هستند.

اسدی گفت: هیچ چیزی برای اثبات ادعای پرونده وجود نداشت. مثلاً یک تصویر انداختند که من در حال خرید از یک فروشگاه هستم.

وی افزود: آن‌ها ۲۰ سال حبس برای من تعیین کردند ولی هنگامی که حدود ۵۰ سال سن داشتم این حکم برای من اعلام شد که در حقیقت همان حکم ابد است. من همه این دوران را در انفرادی بودم به جز یک ماه آخر. یعنی سه سال و دو ماه طول کشید که مطلقا از سلول خارج نشدم.

این دیپلمات کشورمان اظهار کرد: هر هفته یا هر دو هفته یک بار اگر دوستان و همکاران به ملاقات بنده می‌آمدند. نگهبانان بنده از سلول خارج کرده و در اتاق با همکارانم ملاقات می‌کردم و پس از ملاقات به سلول بازگردانده می‌شدم.

وی افزود: یکی از نگهبانان زندان به من گفت که ۲۰ درصد آدم‌هایی که در این زندان هستند هیچ گناهی ندارند.

اسدی عنوان کرد: دولت حضرت آیت الله رئیسی دستور دادند که برای پیدا کردن رده‌های اطلاعاتی بلژیک در ایران فعالیت شود. لذا آن‌ها به این نتیجه می‌رسند که یکی از اتباع بلژیک در کشور ما مشغول کار اطلاعاتی است و وزارت اطلاعات این فرد را دستگیر می‌کنند.

وی ادامه داد: پس از این بود که پرونده مسیر صحیح خود را پیدا می‌کند. این فرد یک پوششی تحت عنوان امدادگر برای خود تعیین کرده بود. او ظاهرا از نظر خانوادگی نیز از نزدیکان نخست وزیر بلژیک بوده است.

این دیپلمات ایرانی تصریح کرد: بلژیکی‌ها پای میز مذاکره حاضر شدند و به دنبال تبادل بودند. اما با تدبیری که شخص آقای رئیسی و سیستم امنیتی و ضد جاسوسی در کشور ما انجام دادند، این چرخ را بازگرداندند.

ارسال نظرات