۰۵ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۴:۵۸
کد خبر: ۷۶۲۹۲
معاون پژوهش جامعة المصطفی العالمیه گفت:

ولایت فقیه بزرگ ترین دستاورد فکری انقلاب اسلامی ایران برای بشریت است

خبرگزاری رسا ـ معاون پژوهش جامعة المصطفی العالمیه گفت:‌ انقلاب اسلامی ایران به برکت آموزه های ائمه اطهار(ع)، اسلام را به عنوان دین عقلانیت، معنویت و عدالت به جهانیان معرفی کرده است.
ولايت فقيه


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام جعفر علمی، معاون پژوهش جامعة المصطفی العالمیه در نشست علمی بازخوانی تأثیرات انقلاب اسلامی ایران بر بیداری مسلمانان که صبح امروز پنجم اسفندماه در سالن قدس مجتمع آموزش عالی امام خمینی‌(ره) برگزار شد پیرامون بحث نظریه ولایت فقیه الگوی نظری انقلاب اسلامی و مردم سالاری دینی سخنانی ارائه کرد و گفت: انسان ها نیازمند حکومت هستند اما این حکومت چگونه، چرا و باید توسط چه کسانی اداره شود؟

وی در ادامه نظام مبتنی بر رأی مردم را بهترین نظامی که می تواند جامعه ای را به سعادت برساند معرفی کرد و با اشاره به مدل حکومتی اسلام خاطرنشان کرد: خداوند متعال در این مدل منشأ قدرت است، اداره حکومت اسلام را در رتبه اول بر عهده پیامبران، سپس امامان معصوم(ع) و در دوران غیبت امام زمان(عج) بر عهده علما قرار داده است.

معاون پژوهش جامعة المصطفی به بررسی نظریه ولایت فقیه از منظر درون دینی و برون دینی پرداخت و گفت: حضرت امام خمینی‌(ره) نخستین نظریه کاربردی را در جمع بین یک حکومت مردمی و الهی مطرح کرد که بزرگ ترین دستاورد فکری انقلاب اسلامی برای بشریت و یکی از بزرگ ترین دستاوردهای قرن بیستم در حوزه نظریه پردازی و فلسفه سیاست بوده است.

حجت‌الاسلام علمی بر تقویت و تبیین زیرساخت و بنیان ولایت فقیه از سوی طلاب علوم دینی تأکید کرد و گفت: اگر از منظر درون دینی به این قضیه نگاه نکنیم و تنها واقعیات موجود در کشورهای غربی را مورد بررسی قرار دهیم به کارآمدی نظام ولایت فقیه پی خواهیم برد.

وی اضافه کرد: امروزه در اصلی ترین کشورهای غربی که ادعای محوریت در دموکراسی را دارند شاهد تغییر دموکراسی هستیم به طوری که دموکراسی را مطابق با فرهنگ خود تدوین می کنند و برای افرادی خاص به بهانه دفاع از منافع مردم و جمهوریت جایگاه خاصی را تعریف کرده اند.

معاون پژوهش جامعة المصطفی به مقایسه مدل حکومتی نظام ولایت فقیه با نظام های دیگر پرداخت و اذعان داشت: فاصله این مدل با مدل های دیگر حکومتی بسیار زیاد است به طوری که با افتخار می توان این مدل را به جهانیان معرفی کرد اگرچه در طول مسیر انقلاب و در آزمون و خطاهای مختلف نیازمند تکمیل است.

حجت‌الاسلام علمی در پایان با بیان این‌که نظام ولایت فقیه مدافع منافع و مصالح عمومی مردم است، تصریح کرد: انقلاب اسلامی ایران به برکت آموزه های ائمه اطهار(ع)، اسلام را به عنوان دین عقلانیت، معنویت و عدالت به جهانیان معرفی کرده است و شیعیان در دنیا به عقلانیت و عدالت شناخته می شوند. /920/پ202/ع

ارسال نظرات